قوام نصیری مطرح کرد؛

درمان‌های هدفمند به کمک بیماران سرطانی می‌آیند/ پیشرفت چشم‌گیر ایران در حوزه سرطان

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: در گذشته دارو‌های ضدسرطان بر روی همه سلول‌های بدن اثر می‌گذاشتند اما امروزه درمان‌های هدفمند به کمک بیماران آمده است.

درمان‌هدفمند سرطانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا قوام نصیری رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی و چهاردهمین کنگره سالیانه انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران که صبح امروز در انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران برگزار شد، درباره شمار مبتلایان به سرطان در سال ۲۰۲۰ میلادی، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۲۵ میلیون نفر در سراسر دنیا به سرطان مبتلا شوند. وجود ژن‌هایی مانند BRCA۱ و BRCA۲ احتمال ابتلا به سرطان سینه را در افراد افزایش می‌دهد.

او بیان کرد: امروزه بررسی‌ها نشان می‌دهند که سرطان‌هایی که در نیمه راست روده بزرگ وجود دارند، از نظر ژنتیک و پاسخ به درمان با سرطان‌هایی که در نیمه چپ روده بزرگ وجود دارند، متفاوت هستند. همچنین از آنجایی که داروهای ضدسرطان بر روی کل سیستم بدن اثر می‌گذارند امروزه دارو‌هایی تولید شده‌اند که هدفمند هستند؛ یعنی این دارو‌ها بیشتر روی سلول‌های سرطانی اثر می‌گذارند.

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران بیان کرد: آزمایش‌های گران قیمت سرطان و تست‌های تشخیصی در تمام کشور قابل انجام نیستند. ما امروزه می‌توانیم برخی توده‌های بزرگ سرطانی را با روش‌های نیمه تهاجمی و کم تهاجمی درمان کنیم.


بیشتر بخوانید: توزیع مراکز جامع درمانی سرطان در کشور عادلانه نیست


قوام نصیری یادآوری کرد: در درمان سرطان گروه‌های مختلف باید با هم مشارکت داشته باشند. امروزه بخش زیادی از کار درمان سرطان را مددکاران اجتماعی انجام می‌دهند؛ ما باید سرطان‌های شایع منطقه‌ای را در کشور به درستی شناسایی کنیم. ایران در منطقه در بحث سرطان از نظر تئوری و عملی پیشرفت خوبی داشته است. مراکز درمان سرطان به ۳ سطح (یک، دو و سه) تقسیم‌بندی می‌شوند و حدود ۵۰ درصد ساختمان‌های مراکز درمان سرطان در سطوح یک و دو در استان‌های کشور ساخته شده است و باید این ساختمان‌ها تجهیز شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار