نظرآهاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ترویج سیاست چند جانبه‌گرایی وجه مشترک تهران_توکیو/تمایل شرکت‌های ژاپنی برای ادامه حضور در ایران

در حالسفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: ژاپنی‌ها در طول نود سال گذشته هر زمان که فضا محیا بود، روابط خود را با ایران گسترش دادند.


رضا نظر آهاری مدیرکل دفتر هماهنگی‌های سیاسی دو جانبه و ابتکارات منطقه‌ای وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در ژاپن در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه موانع و چالش‌هایی بر سر مناسبات تهران _توکیو وجود دارد که در راستای گسترش تعاملات باید برطرف شوند، گفت: برای ۵ سال سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن بودم و در سال ۱۳۹۶ به ایران برگشتم، در این سال ها شاهد مناسبات دو کشور بودم و هم اکنون  نودمین سالگرد تعاملات ایران و ژاپن را گرامی داشته ایم اما روابط دیرینه  دو کشور سابقه‌ای بیش از ۱۵۰۰ سال دارد.

او  با اشاره به روابط تهران و ژاپن در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، تصریح کرد: ۶۰ سال پیش ایران و ژاپن  سند و موافقت همکاری امضا کردند و لازم است تا برای اجرای آن بخش‌های مختلفی فعال شوند. علاوه براین تهران و توکیو در زمینه روابط اقتصادی و انرژی ارتباطات زیادی داشته اند، اما نکته ای مهم سیاست‌های یک جانبه گرایانه آمریکا است که اثر مخربی بر روابط توکیو و تهران گذاشته است.

نظر آهاری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاست‌های چند جانبه گرایی را دنبال می‌کند. طبیعتا اگر این سیاست ها ی یکجانبخ گرایانه جای خود را به چند جانبه گرایی بدهند، حتما روابط دوکشور فضای بیشتری برای تنفس پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر هماهنگی‌های سیاسی دو جانبه و ابتکارات منطقه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات سفیر ژاپن در ایران، گفت: همانطور که سفیر ژاپن گفته‌ است، روابط تهران_ توکیو تحت فشار زیادی قرار دارد و باوجود ایتکه محدود شده، اما قطع نشده است و شرکت‌های ژاپنی تمایل دارند که حضور خود در ایران را تا حصول نتیجه بهتر حفظ کنند تا پس از برداشتن فسارها بتوانند روابط خود  را گسترش دهند.

او ادامه داد: ژاپنی‌ها در خلال نود سال گذشته هر زمان فضا مناسب بود، روابط خود را با ایران گسترش می‌دادند و هر زمانی که فضا به سمت محدود شدن می‌رفت، آن‌ها مقاومت می‌کردند تا این ارتباط دوجانبه قطع نشود. به نظر من ارزش بسیاری دارد و ما باید فرصت‌هایی که در مقابل سیاست‌های یکجانبه گراست و ترویج سیاست‌های چند جانبه گرا را دنبال می کند را کماکان در دستور کار  خود با در حوزه‌های مختلف قرار دهیم.تا بتوانیم روابط تهران و توکیو را وارد فضای گسترده‌تر و بهتری کنیم.

نظر آهاری در پاسخ به این سوال که به نظر شما رابطه با ژاپن به عنوان یک کشور دوست، می‌تواند به ما در دور زدن تحریم ها کمک کند، گفت: هر کشوری روابط خارجی خود را با دیگر کشور‌ها بر اساس اولویت ها، دیرینه و قرداد‌هایی که دارد، تنظیم می‌کند، نه تنها ژاپن بلکه کشور‌های دیگر را هم باید بررسی کرد و دید که چه تعهداتی به دیگران دارند، همچنین با واقع گرایی باید از همان میزانی که این کشور‌ها می‌توانند با ما روابط مستقل داشته و فایده‌ داشته باشند، تمرکز و آن را احیا کنیم.

سفیر پیشین ایران در ژاپن با اشاره به چشم انداز پولی بین ایران و ژاپن، توضیح داد: ما کشور‌های دیگری داریم که برای این گونه پیمان‌ها علاقه بیشتری دارند. فکر نمی‌کنم در حال حاضر ژاپن جزء کشور‌هایی باشد که نفر اول این صف باشد. در سازمان‌های بین المللی، منطقه ای و کشور‌هایی که در دنیا سیاست شان به سمت چند جانبه گرایی هستند، پیگیر این موضوع هستیم.

او افزود: فکر نمی کنم در حوزه پولی بتوانیم با ژاپن کار زیادی کنیم، این کشور در زمینه‌های دیگری مانند بحث انرژی برای ما اهمیت دارد و کشوری است که به طور سنتی سوخت‌های فسیلی وارد می کند و در زمینه‌های انرژی‌های نوین می‌توانیم از تجربه و تکنولوژی آن استفاده کنیم، بنابراین باید در حوزه‌هایی که می‌توانیم با ژاپن فعال کنیم را دنبال کنیم.

 دور زدن تحریم‌ها در صنعت گردشگری نهفته است

نظر آهاری در پاسخ به این سوال که دستگاه دیپلماسی اقتصادی چقدر می‌تواند در حجم تجارت ما با ژاپن تاثیر گذار باشد، گفت: دیپلماسی اقتصادی به شدت فعال است، اما اینکه تصور کنیم که وزارت امور خارجه به عنوان دستگاهی که در حال پیش بردن دیپلماسی اقتصادی کشور است و برای پیشبرد شاخص‌های اقتصادی کار می‌کند، باید بگویم که ما کمک کننده هستیم اما  بدنه‌های اصلی آن  تجارت و مالی هست که باید وارد این کار شود و با کمک دیپلماسی اقتصادی بتوانند آن را گسترش دهند.

او افزود: صنعت گردشگری به شدت پر سود و امید بخش است و رشد اقتصادی و دور زدن تحریم‌ها در صنعت گردشگری نهفته است. دیپلماسی اقتصادی، وزارت خارجه و سفارت خانه‌های ایران در خارج از کشور فضا را فراهم می‌کنند تا مقاماتی که از بخش خصوصی و دولتی که در بخش گردشگری فعال هستند با طرف‌های مقابل خود توافق کنند.

نظر آهاری اضافه کرد: توافقاتی از جمله اینکه گردشگر از آن کشور به ایران فرستاده شود و در ایران هم محدودیت‌ها را برطرف کند، اما آن کسی که کننده اینکار است و بایستی این را به نتیجه برساند بدنه‌های گردشگری هستند. دیپلماسی‌های اقتصادی در تمامی زمینه های مانند انرژی، گردشگری و معاهدات پولی  و بانکی تسهیل  کننده است و در واقع پاس گل را به انها می دهد تا بخش‌های مربوطه گل بزنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
سلام وقتی ما نمدانیم رئیسجمهور برای چی رفته
آخرین اخبار