تاکید وزیر خارجه قطر بر توافق با عربستان و آمادگی کشورش برای میانجی‌گری در گفت‌وگوها با ایران

وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از توافق با عربستان در خصوص امور اساسی مرتبط با حاکمیت کشورش و لزوم گفت‌وگو با ایران سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در مصاحبه با شبکه الجزیره از توافق با عربستان سعودی در خصوص اصول اساسی سخن گفت.

او در این مصاحبه گفت دو طرف قطر و عربستان بر اصول اساسی مرتبط با حاکمیت این کشور و نیز حسن همجواری و یکپارچگی شورای همکاری خلیج فارس توافق کردند؛ اما بقیه جزئیات هنوز مورد بحث قرار نگرفته است.

او همچنین اعلام کرد هنوز زود است در خصوص پیشرفت واقعی گفت‌وگو با عربستان سخنی گفته شود و آنچه که محقق شده، بازگشایی کانال‌ها میان دوحه و ریاض بوده است.

او همچنین ابراز امیدواری کرد این کانال آغازی برای کانال‌های دیگر گفت‌وگو با امارات و بحرین باشد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین اعلام کرد از زمان آغاز محاصره قطر از سوی چهار کشور در دو سال و نیم پیش، هیچ گونه گفت‌وگویی انجام نشده بود و این مسئله پیوسته درخواست قطر برای فهمیدن علل بحران بوده است تا از وقوع دوباره آن در آینده جلوگیری کند.

او همچنین اعلام کرد در‌های دوحه از روز نخست برای گفت‌وگو با همگان از جمله بحرین و امارات باز بوده؛ اما اکنون تنها در گفت‌و‌گویی که باز است، در مذاکرات با ریاض است.

وزیر خارجه قطر همچنین در خصوص ارتباط با ایران، بر اهمیت درک و پذیرش ایران به عنوان یک همسایه از سوی کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اهمیت مذاکرات مستقیم میان ایران و این کشور‌ها برای حل درگیری‌ها تأکید کرد و گفت: قطر و کویت دیر زمانی است که خواهان مذاکره مستقیم با ایران شده اند.

او افزود: قطر و کویت همواره به گفت‌وگوی مستقیم با ایران دعوت کرده‌اند و ایران هم مانعی در این باره ندارد.

او همچنین از آمادگی قطر برای انجام نقش میانجی میان ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس سخن گفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار