هاشمی در کنگره حزب همبستگی ایران اسلامی:

با کارنامه خوب دست بالا را در انتخابات داشتیم/ عملگرایی نیاز امروز کشور است

رئیس شورای مرکزی کارگزاران گفت: اگر می‌توانستیم با کارآمدی کارنامه‌ای به جای بگذاریم، دست بالا را در این انتخابات داشتیم.

با کارنامه خوب دست بالا را در انتخابات داشتیم/ عملگرایی نیاز امروز کشور به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران در ششمین کنگره حزب همبستگی ایران اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: در شرایطی که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم که کشور وضعیت خاصی دارد و انتخابات پیش رو شباهت زیادی به انتخابات‌های گذشته ندارد، مشکلات کشور و در صدر آن مشکلات اقتصادی وجود دارد که علت اصلی آن در وهله‌ی اول تحریم‌های بی‌سابقه تحمیلی از طرف آمریکا و بعضی از کشور‌های توسعه یافته غربی است که تا به حال به این صورت به کشور دیگری وضع نشده است.

او افزود: دو پدیده تحریم و ناهماهنگی دستگاه‌های مختلف و ناکارآمدی باعث افزایش مشکلات شده که مسائلی همچون کاهش ارزش پول ملی، توقف صادرات نفت، اختلال در بازارگانی و تاثیرات در اقتصاد کشور را شاهدیم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: این مشکلات به جامعه رسوخ کرده و ناآرامی‌های چند سال گذشته را دیدیم که آبان‌ماه شدت بیشتری داشت. برخی گفتند به دلیل بنزین و برخی دیگر توطئه خارجی خواندند، اما می‌توان گفت به نوعی پاسخ به سخت شدن شرایط معیشتی در کشور بود به خصوص این‌که به قشر پایین جامعه فشار بیشتری وارد کرده و می‌توان آثار آن را به راحتی دید.
 
هاشمی با اشاره به حوادث پس از گرانی بنزین گفت: پاسخ گروه‌ها و جریان‌های تندرو و افراطی به گران شدن بنزین این بود که آن‌ها به دنبال استیضاح وزرا و دولت بودند. البته در همان وهله اول طرح‌هایی برای برگرداندن قیمت بنزین را ارائه کردند که با نظر حاکمیت و شبه حکم حکومتی از طرف رهبری عقب‌نشینی کردند. آن‌ها دنبال رادیکالیزه کردن و تندتر کردن وضعیت کشور هستند تا بتوانند خود را در کشور حاکم کنند؛ مسیری که به صلاح کشور نیست البته حاکمیت جلوی آن‌ها ایستاد و آن‌ها نتوانستند اثربخشی داشته باشند.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران افزود: طیف بعدی که در این مسیر فعال بود و بعضا خواستار استعفای دولت شد نظرش این بود که باید دولت کنار بکشد تا مشخص شود که مشکلات حاکم شده در کشور تقصیر کیست و این نهاد‌های قدرتمند هستند که نمی‌گذارد کار جلو رود. آن‌ها استعدادشان این است که با استعفا و کنار رفتن دولت مسئولیت به گردن حاکمیت بیفتد این هم بعضا مورد توافق گروه‌های سیاسی قرار نگرفت و از طرف آن‌ها نفی شد.

او ادامه داد: رویکرد سوم که می‌تواند از این دو رویکرد خطرناک‌تر باشد، آن است که انفعال در پیش گرفته شود. معتقدان این رویکرد می‌گویند بر تداوم وضع موجود اصرار کرده و کاری انجام ندهید این کار باعث دلسردی در انتخابات شده و همه کم‌کم کنار می‌کشند و معلوم می‌شود حاکمیت مقصر است و نمی‌تواند کشور را در جهت خود هدایت کند؛ این سه رویکرد افراطی، تفریطی و انفعالی مطرح است که به باور ما رویکردی که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، مبتنی بر عقلانیت و عملگرایی است.

هاشمی گفت: در شرایطی که شورای شهر و شهرداری تهران و بخش زیادی از دولت در اختیار اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است ما اگر می‌توانستیم با عقلانیت و کارآمدی کارنامه‌ای از خودمان به جای بگذاریم دست بالا را در این انتخابات داشته و می‌توانستیم به مردم بگوییم که بخش انتخابی مردم می‌تواند امور را پیش ببرند نه این‌که مدام بخش انتصابی بگویند ما نمی‌توانیم کاری بکنیم.

رییس شورای شهر تهران یادآور شد: شهر تهران مشکلات زیادی از جمله درباره‌ی آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی دارد که قوانین مشخص نیز برای حل این مشکلات وجود دارد و زیرساخت‌ها هم بد نیست.

او افزود: ما در تهران ۲۰۰ کیلومتر مترو و ۱۷۲ کیلومتر بی آر تی داریم که در مجموع ۳۰۰ ایستگاه داشته و ظرفیت جابه‌جایی بیش از ۱۲ میلیون مسافر را دارد. ما می‌توانستیم اتوبوس‌ها را برقی کنیم و اثرگذاری در حمل و نقل شهر تهران داشته باشیم نه این‌که الان به جای پنج میلیون سفر با مترو ۲.۵ میلیون سفر صورت گرفته و هنوز اتوبوس‌های بی آر تی گازوئیلی بوده و نتوانسته‌ایم برای موتورسیکلت‌ها کاری کرده یا این‌که وضعیت تاکسی‌ها را از بنزین به گازوئیل برگردانیم.

هاشمی گفت: ما می‌توانستیم با اقداماتمان به مردم نشان دهیم که بخش انتخابی جامعه برای آن‌ها کار می‌کند. این اقدامات احتیاج به هماهنگی داشت، اما وقتی وارد شدیم هشت دستگاه موجود یعنی وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، صندوق ذخیره ارزی، بانک مرکزی، بانک‌های عامل و شهرداری نتوانستند هماهنگ شده و علی‌رغم مصوبات موجود روند به سمت کنونی رفته است.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران اذعان کرد: ما با این کار‌ها و اثرات ناشی از انجام آن می‌توانیم بگوییم که بخش انتخابی جامعه بر انتصابی‌ها مسلط هستند البته که متاسفانه در این کشور مدام بخش انتخابی توسط بخش انتصابی مورد هجمه قرار می‌گیرد و این باعث شده که بعد از هر انتخابات آن‌ها طوری القاء کنند که گروه‌های انتخابی برای مردم کار نمی‌کنند. اگر ما عملگرایی خود را عرضه نکنیم روز به روز بخش انتخابی ضعیف شده و انتصابی‌ها تسلط بیشتری بر جامعه پیدا می‌کنند امیدوارم در فرصت باقی‌مانده با اقداماتی از مرز افراطی، تفریطی و انفعالی دور شده و وارد فاز عملگرایی شویم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار