به‌کارگیری هوش مصنوعی در تشخیص برنج اصل

محققان با استفاده از هوش مصنوعی موفق به کشف روشی شده‌اند که طی آن می‌توان برنج اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص داد.

هوش مصنوعی به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه Complutense مادرید (UCM) و انستیتوی اسکتیلون سن دیگو (ایالات متحده آمریکا)، عکس ساده‌ای که با تلفن همراه گرفته شده بود راز برنج تقلبی را از برنج اصل فاش کرد. این عکس باعث شد دانشمندان به فکر ایجاد الگوریتمی بر مبنای یادگیری عمیق در زمینه‌ای از هوش مصنوعی بیافتند که قادر است تشخیص دهد که آیا واقعاً برنج همان چیزی است که در عکس نشان می‌دهد.

یک گروه مهندسی شیمی و مواد UCM در پی آزمایشاتی که در این زمینه انجام دادند، موفق شدند روشی را ارائه دهند که طی آن می‌توان به سادگی و با کمترین هزینه برنج اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص داد.


بیشتر بخوانید: ایران همچنان پرچمدار هوش مصنوعی در خاورمیانه


در اروپا فروش برنج تقلبی با ظاهری شبیه به برنج اصل، اما کیفیتی پایین‌تر بسیار متداول است که البته قابل کشف است، اما در کشور‌های دیگر روشی از تقلب وجود دارد که طی آن تا زمانی که برنج به مرحله پخت برسد، توسط مصرف کننده در مقادیر غیر قابل کشفی پلاستیک به غلات اضافه می‌شود. برای همین اساس محققان به منظور جلوگیری از تقلب، پنج نوع برنج را نه تنها به صورت دانه دانه بلکه حتی هنگام ریختن آن‌ها در آرد مورد مطالعه قرار دادند.

الگوریتم‌های مبتنی بر مدل شبکه‌های عصبی مصنوعی با پردازش اطلاعات موجود در تصاویر می‌توانند بین ۹۳% تا ۹۹ % نوع دقیق برنج را نشان دهند. طبق اظهارات این گروه مهندسی شیمی، برنج تنها یک نمونه از غلات است و این فناوری می‌تواند در سایر غلات یا مواد غذایی هم کاربرد داشته باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار