در برنامه گفت و گوی ویژه خبری قم مطرح شد؛

استحکام مطلوب ساختمان ها در قم

رئیس نظام مهندسی قم گفت:تدوین مقررات ملی ساختمان موجب استحکام قابل قبول ساختمان‌ها در قم شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،مقومی،رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم دیشب به مناسبت پنجم دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله در برنامه گفت و گوی خبری سیمای مرکز قم گفت: پس از زلزله بم در ۵ دی ماه ۱۳۸۲ و تدوین مقررات ملی ساختمان، استحکام ساختمان‌های جدید در کشور و قم نسبتا مطلوب است به گونه‌ای که در زلزله‌های پس از بم، با کاهش قابل توجه تلفات روبه رو بوده ایم.

او با اشاره به اینکه طراحی، نظارت و اجرا سه مرحله مهم در ساخت یک ساختمان است افزود: آن چه امروزه به آن کمتر توجه می‌شود بحث اجراست که در بیشتر مواقع با تخلف و تبدیل آن به جرائم ریالی از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، همراه است.

رئیس نظام مهندسی قم تصریح کرد: مهندسان ناظر، فقط وظیفه انطباق اجرا با نقشه را بر عهده دارند، اما آنچه مهم است اجرای خوب و درست یک ساختمان است که بر عهده مجریان است.

مقومی گفت: استفاده از مجریان بدون صلاحیت موجب شده که عمر ساختمان‌های جدید الاحداث کاهش یابد و بر اساس آمار غیررسمی از ۳۵ سال به حدود ۲۵ تا ۳۰ سال برسد.

او تصریح کرد: مرحله طراحی و نظارت به علت کنترل همه مقررات ملی ساختمان با مشکل مواجه نیست و استحکام بنا‌ها مناسب است، اما در مرحله اجرا، باید دقت بیشتری از سوی مردم صورت گیرد تا عمر ساختمان‌ها نیز افزایش یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از مردم خواست برای ساخت و ساز‌های خود از مشورت‌های فنی این سازمان بهره‌مند شوند تا ساختمان‌های مستحکم و با عمر مفید بالا بسازند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار