معاون سازمان برنامه و بودجه کشور :

رصد شاخص‌های توسعه با نشست‌های هم اندیشی دیده بانی توسعه پایدار

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در قزوین گفت: برای رصد شاخص‌های توسعه نشست‌های هم اندیشی الگوی دیده بانی توسعه پایدار استانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، على پوراصغرى معاون امور علمى و فرهنگى و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در نشست هم اندیشی الگوی دیده بانی توسعه پایدار استانی در قزوین گفت: هدف از این نشست‌ها را رصد شاخص‌های توسعه برای ادامه مسیر و همچنین برنامه هفتم توسعه و دیگر برنامه‌های کلان کشور است.

پوراصغرى افزود: هم اکنون در تنظیم هماهنگى برنامه هاى بین بخشى مانند اعتیاد و محیط زیست با مشکل مواجه ایم که دیده بانى شاخص هاى توسعه پایدار در این زمینه کمک کننده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: اجرای سیستم دیده بانی توسعه پایدار آسیب‌های حین اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در کشور را مرتفع می‌سازد و در اصل یک چارچوب مناسب برای رفع نقایص برنامه‌های توسعه‌ای به شمار می‌رود.

پوراصغرى شاخص هاى توسعه پایدار در قزوین را مطلوب ارزیابى و اظهارکرد:استان قزوین روند روبه رشدى در توسعه دارد.

او در بخش دیگرى از سخنانش گفت:سیاست هاى حاکم بر برنامه باید به گونه‌ای باشد که بتواند برنامه را مدیریت کند.

پوراصغرى ادامه داد:سیاست هاى کلى برنامه توسعه پایدار را برنامه نویس باید براساس گزارش عملکرد شاخص‌ها تدوین کند که در بعضى از مراحل از کانال دیگر تدوین شده و انطباق اتفاق نیفتاده است.

او خاطرنشان کرد: بین برنامه هاى سالیانه و توسعه هماهنگى نیست که باید این هماهنگى ایجادشود.

استاندار قزوین هم در این نشست با اشاره به آمارهاى ارائه شده در زمینه حکمرانى گفت: چرا با داشتن منابع غنى در حوزه دین و تاریخ فرهنگى و ظرفیت هاى سرزمینى متنوع باید رتبه ١٢٨ را در زمینه حکمرانى داشته باشیم.

جمالی پور ادامه داد:شاید اگر این منابع در اختیار کشورهاى دیگربود وضعیت بهترى داشتند.

استاندار قزوین همچنین گفت:دنیا بخشی از تمدن مدرن خود را مدیون تمدن ایران است.

جمالی پور با اشاره به وضعیت نامطلوب در بخش توسعه پایدار اظهارکرد:هنوز نتوالنسته ایم به مدل درستی در توسعه پایدار برسیم.

او خاطرنشان کرد: وقتی مشارکت مردم شکل نگیرد کم کم بی اعتمادی ایجاد می‌شود و مسئولان باید فکراساسی کنند.

استاندار با اشاره به مطلوب بودن برگزاری این جلسات گفت: این جلسات کمک می‌کند در آینده به روش مناسب برای رسیدن به توسعه پایدار برسیم.

جمالی پور با بیان اینکه هیچ بهره وری در توسعه نداشتیم افزود:یکی از عوامل موثر در اداره کشور همفکری است و برنامه توسعه کشور در سایه مشارکت جمعی می‌تواند شکل بگیرد.

جمالی پور تاکید کرد: مشارکت مردم مهم‌ترین عنصر در رسیدن به اهداف توسعه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین هم در این نشست با بیان اینکه قزوین پیشرو در ترجمان سلامت است گفت:طرح الگوی دیده بانی توسعه پایدار با بهره گیری از ایده‌های صاحب نظران در قزوین عملیاتی می‌شود.

ابوالفضل یاری افزود: باید بتوانیم پیوست توسعه پایدار را داشته باشیم و یک پیوست مشترک توسعه پایدار تهیه کنیم.

یاری اضافه کرد: در استان با محور سازمان الگوی دیده بانی توسعه پایدار استانی در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ در سه جلد کتاب منتشر شده است.

امیدی نیا معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست هم در این نشست گفت: باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه تقویت و مزیت نسبی در دانشگاه ایجادشود تا به توسعه پایدار برسیم.

امامی رضوی رئیس پژوهشکده علوم اعصاب ایران هم در این نشست گفت:باید سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را بهم نزدیک کنیم.

دکتر نصرتی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی هم در این نشست درباره سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار گفت:سرمایه اجتماعی جریان توسعه را پیش می‌برد.

خانم مبرقعی عضو هیات رئیسه دانشگاه شهید بهشتی هم در این نشست گفت:در زمان تدوین برنامه دوم توسعه ۷ کلانشهر کشور آلوده بودند که الان این معضل به ۷۰ شهر تسری یافته است که نشان دهنده توسعه ناپایدار است.

دینی ترکمان عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی هم در این نشست توسعه پایدار را به معنی رشد همراه با عدالت درون و برون نسلی دانست.

دماری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این نشست اظهارکرد:وضعیت حکمرانی در ایران مطلوب نیست.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزارشد و هریک از مدیران استان به ارائه سوالات خود پرداختند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار