کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

با شروع دهه ۲۰۱۰، تلفنهای هوشمند در مراحل ابتدایی خود بودند، هوش مصنوعی برنامه‌های مصرفی کمی داشت چیزهای زیادی با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۹ تغییر کرده است.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با شروع دهه ۲۰۱۰، تلفنهای هوشمند در مراحل ابتدایی خود بودند، هوش مصنوعی برنامه‌های مصرفی کمی داشت و اتومبیلهای خودران یک خیال علمی بودند. چیزهای زیادی با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۹ تغییر کرده است. در ادامه مطلب با «ایرنا زندگی» همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به کاربردی‌ترین اختراعات این دهه که سایت «اینک» منتشر کرده است.

۱. دستیار گوگل

برخلاف تکرارهای اولیه A.I. می توان گفت ممکن است چهرهها را در عکس‌ها شناسایی کند یا شما را در شطرنج نابود کند؛ اما چیز دیگری انجام نمی‌دهد. دستیار Google شاید نزدیکترین چیزی باشد که به عنوان هوش مصنوعی عمومی شناخته شده است. دستیار نصب شده در بلندگو هوشمند Google Home، با افراد در درجه اول از طریق صدا صحبت می‌کند. به دستور شما، می‌تواند پیام‌هایی را بسازد که یادآور تقویم‌تان باشد یا اینترنت را برای پاسخ به سوالات شما اسکن کند. گاهی می‌تواند کلمات گفتاری را به ۲۷ زبان مختلف ترجمه کند.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

۲. جابه‌جایی ژن‌

این فناوری هنوز هم در روزهای ابتدایی خود است؛ اما منکر پتانسیل در حال تغییر جهان در سیستم ویرایش ژن معروف به Crispr نیستیم. در واقع فرایندی برای برش رشته‌های ناخواسته DNA (یعنی بیماری) و جایگزینی آنها با موارد جدید. دانشمندان و نو آموختگان این رشته در تلاش هستند تا بیماریها را از کم خونی سلول داسی گرفته تا سرطان درمان کنند. نبرد ثبت اختراع در حال حاضر بین برکلی و MIT درباره اینکه چه کسی صاحب حق مجوز این فناوری است ادامه دارد؛ اما استفاده از آن را کند نکرده است. یک دانشمند چینی در اواخر سال ۲۰۱۸ فاش کرد که بر جنین های اصلاح شده ژنتیکی انسانی کار کرده است. بنابراین کاملاً ممکن است که ما طی چند دهه به عقب برگردیم و بگوییم اینجاست که بشریت به اشتباه رفت.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

۳. موشک قابل استفاده مجدد  SpaceX

آنچه در مورد الون ماستک، قابل توجه است ایدههای باورکردنی اوست. اختراعات او می‌تواند باعث تغییر و تحولات جهانی باشد. بخش اعظمی از دهه را صرف توسعه سیستم موشکی قابل استفاده مجدد خود کرد. در دسامبر سال ۲۰۱۵، هنگامی که موشک Falcon ۹ خود را پرتاب کرد، یک محموله بار را به مدار خود تحویل داد. سپس در کیپ کاناولارال فرود آمد و این گونه دوره جدیدی از سفرهای فضایی آغاز شد. یک پرتاب Falcon ۹ حدود ۶۲ میلیون دلار یا ۲.۵۰۰ دلار برای هر پوند محموله ارزش داشت. یعنی یک چهارم از هزینه های آن در دهه گذشته که به دستیابی فضا برای استارت آپ‌ها کمک کرده است و همچنین میتواند مفید باشد اگر بدانید، شاید، ما روزی مجبور به ترک زمین داشته باشیم و تمدن‌مان را به مریخ منتقل کنیم.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

۴. ونمو venmo

این مفهوم بسیار ساده است: با ضربه زدن چند دکمه روی تلفن هوشمند خود، فوراً به حسای دیگران پول واریز کنید. ونمو توسط هم اتاقی های دانشگاهی اندرو کورتینا و ایکرام مگدون اسماعیل در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد. ونمو راه جدیدی را برای مردم ایجاد کرد تا هزینه ناهار یا اجاره خود را بپردازند. این شرکت که در سال ۲۰۱۵ توسط پی‌پال خریداری شده است، ۴۰ میلیون کاربر سالانه دارد و یک پایگاه مشتری دیجیتال بزرگتر از بیشتر بانک های بزرگ است. پی‌پال انتظار دارد حجم پرداخت آن در سال ۲۰۱۹ از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رود.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

۵. ترموستات لانه

چه کسی حدس می‌زد که بازاری برای ترموستات‌های زیبا وجود خواهد داشت؟ تونی فاضل و مت راجرز مخترع iPod، شرکت ترموستات هوشمند Nest را در سال ۲۰۱۰ تاسیس کردند. محوری حیرت انگیز پس از طراحی یکی از محبوب‌ترین اسباب بازی‌های تاریخ بود. ترموستات آشیانه به شما این امکان را می‌دهد دما را از پیش تنظیم کنید. این تکنولوژی به مرور زمان عادت‌های شما را می‌آموزد و بر اساس سنجش حرکت و دستگاههایی که به Wi-Fi شما متصل هستند، میتواند بگوید شخصی که در خانه است چه دمایی را می‌خواهد تنظیم ‌کند. این اختراع میزان استفاده انرژی را در سطح قابل توجهی کاهش داده است. همچنین باعث شده است در هزینه های مشتریان صرفه جویی شود. یکی دیگر از مزایای این ترموستات‌های لانه‌ای این است که سیاره را از انتشار کربن غیرضروری حفظ می‌کند. شاید جای تعجب نباشد که گوگل در سال ۲۰۱۴، ۳.۲ میلیارد دلار برای ترموستات‌های لانه‌ای پرداخت کرد.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

۶. آی‌پد

سال ۲۰۱۰ درست در زمان راه اندازی، برای بسیاری از افراد مورد تمسخر بود که چیزی ما بین تلفن همراه و کامپیوتر بخرند؛ اما باید گفت که iPad تا به امروز ۴۰۰ میلیون دستگاه فروخته و رقیب‌هایی، امثال آمازون و مایکروسافت به وجود آورده است. سامسونگ و Google نیز تبلت‌ها را به وسایل اساسی تجاری خود اضافه کردند. بیش از یک میلیون برنامه بومی آی‌پد در حال حاضر در فروشگاه App وجود دارند. برای دسترسی به هر صنعت از املاک، مستغلات و دارو گرفته تا آموزش را تنها کافی است که انگشت خود را به صحفه آی‌پد خود بزنید.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

۷. اتومبیل خودران

گوگل و اپل مخفیانه آزمایش خودروهای خودران کاملاً مستقل را در نیمه اول این دهه آغاز کرده بودند. بسیاری از تولید کنندگان اصلی خودرو به علاوه کمپانی‌های قوی مانند Uber و Lyft از آن زمان در حال بررسی این طرح بوده‌اند. امروزه مسافران می‌توانند با کابین‌های بدون راننده را در شهری مانند پیتسبورگ سفر کنند. با تشکر از دستگاه‌های دیدبانی و برخی هوش مصنوعی فوق العاده پیشرفته، این فناوری قول می‌دهد سفر جاده‌ای را بسیار ایمن‌تر کند. طبق ایده‌آل‌ترین تخمین‌ها، منجر به مرگ ۹۰ درصدی کمتر می شود، اما یک صنعت بدر تلاش برای روی کار نیامدن این نوآوری است، تقریباً چهار میلیون راننده کامیون و تاکسی در کشور.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

۸. لامپ‌های مصرفیLED

لامپ های ال ای دی بسیار مقرون به صرفه تر از لامپ های رشته ای هستند که برای ده‌ها سال استفاده شده اند. لامپ‌های رشته‌ای ۹۰ درصد از انرژی مصرفی خود را در تولید گرما هدر می‌دهند. اما تا سال ۲۰۱۰، لامپ‌های LED علاوه بر فضاهای بزرگ صنعتی، پرهزینه و غیر ممکن بودند. سپس، در مواجهه با قوانین فدرال، تولید کننده هایی مانند GE و Philips لامپ هایی را برای مصرف کننده روزمره تولید کردند. این لامپ‌ها از ۲۰ درصد انرژی لامپ‌های رشته‌ای خود استفاده می‌کنند و می‌توانند ۲۵۰۰۰ ساعت کار کنند. یعنی متوسط ​​استفاده از آنها بیش از یک دهه است.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

۹. رینگ دور (زنگ در)

جیمی سیمینوف، بنیانگذار رینگ، هنگامی که در سال ۲۰۱۳ دکمه های هوشمند خود را روی تانک کوسه قرار داد، به اتفاق آرا رد شد. پنج سال بعد، آمازون این شرکت را با قیمت ۱ میلیارد دلار باورنکردنی خرید. در هنگام فعال شدن سنسورهای حرکتی داخلی، هندزفری که از طریق Wi-Fi فعال می‌شود و به طور خودکار ضبط ویدیو را آغاز می‌کند. رابط دو طرفه‌ای که به صاحبان خانه اجازه می‌دهد تا از طریق یک برنامه، با شخص در پشت درب خود صحبت کنند. LAPD  گفته است که هنگام نصب رینگ، ۵۰ درصد کمتر وقفه زمانی اتفاق میفتد. یوتیوب، پر شده است از فیلم هایی که سارقین هنگام فرار که صاحب خانه می‌پرسد: «چه کسی آنجاست؟». فعالان و قانونگذاران از آمازون خواسته اند اطلاعات جدیدی درباره آنچه را که می‌تواند به بخش اطلاعاتی پلیس کمک کند را نشان بدهد و همکاری داشته باشد.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

۱۰. دیوار قدرت تسلا

انرژی خورشیدی بیشتر مقرون به صرفه است. راهی که برای ذخیره انرژی اضافی در خانه‌تان به آن نیاز دارید؛ اما برای همه استفاده از این تکنولوژی مساعد نیست مخصوصا در کشورهایی که قیمت ذغال سنگ و سوخت‌های فسیلی از این دستگاه‌های انرژی خورشیدی کمتر است. Powerwall Tesla، که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد، این توانایی را با سطح بالایی از ظرافت ارائه می دهد. این تکنولوژی، به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه خود را برای جمع آوری انرژی در ساعات غیر پیک مصرف، برنامه ریزی کنید. سپس آن را در زمان های اوج مصرف کنید. ایالت‌ها شروع به اجرای قیمت گذاری انرژی ‌کرده‌اند که بسته به زمان استفاده قیمت برق نیز متغیر است. در حال حاضر کالیفرنیا، آریزونا و ماساچوست این طرح اجرا می‌شود. این بدان معناست که در عین حال فشار کمتری را نیز در نیروگاه‌های محلی ایجاد می‌کند؛ حتی در هزینه نیز صرفه جویی می کند.

کاربردی‌ترین اختراعات در ۱۰ سال گذشته را بشناسید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار