ثبت اصفهان در نمایشگاه "کوچه‌های هفت پیچ"

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: فاز اول پروژه‌ عکاسی "ثبت اصفهان" بر مبنای مستندسازی مناظر شهری در نمایشگاه "کوچه‌های هفت پیچ" در معرض دید عموم قرار گرفت.

محمد عیدی، رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در آیین گشایش نمایشگاه "کوچه‌های هفت پیچ" در موزه هنر‌های معاصر اصفهان، آن را تلاشی هدفمند و روش‌مند برای ثبت و ضبط زندگی روزمره از نگاه دوربین نامید وگفت: کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان با تعریف پروژه‌ای به نام "ثبت اصفهان" بر مبنای مستندسازی مناظر شهری، خیابان‌ها، محله‌ها و کوچه‌های شهر اصفهان قصد دارد ما را از فراموشی نجات دهد تا دیگر از اینکه چهره چهارباغ یا برخی دیگر از خیابان‌های اصفهان بدون اینکه مجموعه عکس منسجمی از آن‌ها وجود داشته باشد دست‌خوش تغییرات اساسی شد حسرت نخوریم.

او افزود:این پروژه با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از سال گذشته کلید خورد و در فاز اول آن، ۲۹ عکاس در کوچه پس کوچه‌های خیابان مسجد سید و محلات پشت بارو، درب کوشک، باب همایون، علی‌قلی‌آقا، بیدآباد و پاچنار راه افتاده و آدم‌ها، مکان‌ها و مشاغل را در قاب دوربین ثبت کردند که حاصل آن نمایشگاه "کوچه‌های هفت پیچ" شده که در آن عکس‌هایی از مشاغل، فرهنگ عامه، پرتره و مردم‌نگاری، مستند اجتماعی و مناظر شهری این خیابان به نمایش درآمده است.
 
 
محلات اصفهان قصه‌های بلند این بوم کهنسال هستند و این قصه هنوز ادامه دارد. این محلات پیوند‌های ظریفی با هسته اصلی شهر داشتند و نمایانگر وحدت در کثرت بودند و بن‌مایه شکل‌گیری هویت شهر اصفهان در خلال هزاره‌های تاریخی هستند.

او در ادامه به سراغ اصطلاح امر روزمره رفت و افزود: امر روزمره که گاهی آن‌ها را نادیده می‌گیریم و نمی‌بینیم، در واقع پرسشی از بدیهیات و گفتن از ملموس‌ترین هستی‌های اجتماعی است و دایره آن از فلسفه به هنر هنرمندان نیز کشیده شده است. امر روزمره آن‌قدر ملموس و پرتکرار بوده که چشم ما به وجود آن عادت کرده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان، امر روزمره را یکی از پیچیده‌ترین و مبهم‌ترین مسائل جهان اجتماعی دانست که شایسته ثبت و ضبط است.

عیدی با بیان اینکه امر آشنا الزاماً امر شناخته‌شده نیست، ادامه داد: اینکه همواره امر روزمره را مقابل چشمان خود دیده‌ایم به این معنا نیست که آن را شناخته‌ایم. امر روزمره در عمیق‌ترین لایه‌های روان آدمی ریشه دارد و درست است که فرآیند عقلانی و منطقی را طی نکرده، اما از ناخودآگاه اجتماعی سرچشمه گرفته و به همین دلیل اصیل و ناب است.

به گفته او، امروزه جامعه‌شناسان، فیلسوفان هنر و هنرمندان بسیار تلاش دارند که به امر روزمره بپردازند که یک نمونه عینی آن، نمایشگاه عکس "کوچه‌های هفت‌پیچ" است. این امر دقیقاً در مقابل سنت فرهنگی کلاسیک قرار دارد که می‌کوشد تفسیر خاص خود از واقعیات اجتماعی را به صورت انتزاع شده و بدون ارجاع به خود واقعیت بیان کند. امروز هنرمندان در تمام جهان می‌کوشند با ارجاع به خود واقعیت به امر روزمره بپردازند و واقعیات اجتماعی را وادار به سخن گفتن کنند.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: برخی فیلسوفان مانند ریچارد رورتی معتقدند امروزه هنر کارآمدتر از فلسفه عمل می‌کند و برای مثال کاری که چارلی چاپلین در بازنمایی حقایق اجتماعی انجام داد را فیلسوفان هم‌عصر او نتوانستند انجام دهند و این قدرت اعجازآور هنر درباره امر روزمره است.

عیدی با بیان اینکه عکس واقعیت فیزیکی را تبدیل به واقعیت تصویری می‌کند، اظهار داشت: از نظر اندیشمندان عکس صاد‌ق‌ترین، لطیف‌ترین و مطمئن‌ترین روایت از واقعیت است، چون مبتنی بر نظام دلالت بر شکل‌واره‌ها است و به جای کلام به تصویر توجه می‌کند که حس عمیق‌تری را نسبت به واقعیت ایجاد می‌کند.

او ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در ثبت و ضبط امر روزمره در اصفهان که معمولاً از چشم ما مغفول مانده است موفق‌تر عمل کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این مراسم، فراموشی را یکی از افعال شیطان و مصیبتی دانست که در حال حاضر گریبان ما و شهر اصفهان را گرفته است.

مهدی مزروعی اظهار داشت: ثبت هویت محلات شهر اصفهان در قالب عکس اقدامی بر ضد فراموشی است.

به گفته او، تاریخ، آدم‌ها، مکان‌ها و قصه‌های مکان‌های شهر خود را نمی‌شناسیم و هویت مشخص و کاملی از خودمان نداریم و ملتی که هویت خود را درست نشناسد، زودباور می‌شود، قدر داشته‌های خود را نمی‌داند و تجربه‌های اشتباه خود را مدام تکرار می‌کند.

مزروعی با تأکید بر پرداختن به تاریخ شفاهی شهر اصفهان گفت: ایده تأسیس پژوهشکده تاریخ شفاهی شهر اصفهان در شورای شهر مطرح شده و در کمیسیون فرهنگی شورا و معاونت فرهنگی شهرداری در حال بررسی است تا قصه آدم‌ها و مکان‌های شهر اصفهان به شکل درستی پردازش و ذخیره شود و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

نمایشگاه عکس "کوچه‌های هفت پیچ" تا چهارم بهمن ماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹ (جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۹) در گالری‌های یک و دو موزه هنر‌های معاصر منتظر علاقه‌مندان است.




فراز آهنین، مهسا اتحادی، فروغ اشکانیان، ریحانه اکبری، ملیحه امینی، زهرا انالی، حمیدرضا بانی، گلاره بهداد، رخساره پورحیدر، امیر ترکان، نیره حاجیان، شیرین حمیدی، فرزانه خسروی، افسانه راست قلم، سمیه رحمانی، مهشاد رضوی، فاطمه شاهی، مریم شیخ‌بهایی، ناهید طوقی عشق، فرزانه عبدی‌نیان، علی عظیمی، سودابه عمرانی، محدثه غلامی، مریم فرخیان، زهرا کاظمی، مریم کرمی، مهسا مطیع، مهرزاد مقصودیان و مریم نکویی‌مهر پروژه ثبت اصفهان را در فاز نخست همراهی کرده‌اند و این پروژه قرار است در آینده به سراغ دیگر محلات و خیابان‌های اصفهان هم برود.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.