معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کشور ما سالانه حدود ۳ درصد از درآمد ناخالص ملی صرف بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم تقدیر از دست اندرکاران بسیج کنترل فشار خون با بیان اینکه کمپین ملی فشار خون برگ زرینی در کارنامه نظام سلامت ایران است، اظهار کرد: سالیانه حدود ۳۸۰ هزار مرگ در کشور داریم که ۳۰۰ هزار مورد بر اثر بیماری‌های غیر واگیر است و این بیماری‌ها بیش از ۷۶ درصد از بار بیماری‌ها را در کشور شامل می‌شوند.

او بیان کرد: چهار بیماری قلبی و عروقی، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان‌ها از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در کشور هستند و ۸۲ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر ناشی از این چهار بیماری است. از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۶ شاهد افزایش مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر بودیم و این یک هشداری جدی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.


بیشتر بخوانید: عدد نرمال فشار خون/ راهکار‌هایی ساده برای پیشگیری از مرگ خاموش


رئیسی تصریح کرد: اگر در حوزه بیماری‌های غیر واگیر به همین روال پیش برویم و کاری بیش از اینکه در حال حاضر انجام می‌دهیم انجام ندهیم تا سال ۲۰۴۰ حدود ۳۹۰ هزار مرگ دیگر به مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر اضافه خواهد شد و سال ۲۰۴۰ نزدیک به ۷۹۹ هزار و ۶۱۷ مرگ بر اثر بیماری‌های غیر واگیر خواهیم داشت.

صرف سالانه ۴۵هزار میلیارد تومان برای بیماری‌های غیرواگیر

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در کشور ما سه درصد درآمد ناخالص ملی کشور صرف بیماری‌های غیرواگیر می‌شود، گفت: در واقع ۴۵ هزار میلیارد تومان در سال برای بیماری‌های غیر واگیر هزینه می‌شود که ۲۴ هزار میلیارد تومان از این هزینه به صورت غیر مستقیم و ناشی از هزینه‌هایی مانند غیبت از کار یا حضور غیر موثر در کار به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است.

برنامه وزارت بهداشت برای کنترل چهار بیماری مهم

رئیسی با بیان اینکه ۱۵ درصد مرگ‌های قبل از سن ۷۰ سالگی به دلیل چهار بیماری غیرواگیر اصلی است، اظهار کرد: در چهار حوزه اصلی حیطه‌های اصلی برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برنامه‌ریزی کردیم؛ به طوری که برای سال ۲۰۲۵ سند ملی و سیاست و برنامه‌هایمان را در حوزه بیماری‌های غیرواگیر تدوین کردیم. سازمان جهانی بهداشت ۸۵ مداخله موثر را در حوزه بیماری‌های غیرواگیر لیست کرده که از بین آن‌ها ۱۶ مداخله را موثرترین مداخله‌ها اعلام کرده است که در بین این عوامل بحث مصرف دخانیات، مصرف الکل، تغذیه ناسالم و کم تحرکی جزو مهمترین این عوامل هستند.

او گفت: در حال حاضر در حوزه NCD اطلاعات کاملا دقیقی در سطح کشور، استان‌ها و حتی شهر‌ها در زمینه چهار بیماری اصلی غیرواگیر داریم که در منطقه بی‌نظیر است. اقدام دیگرمان تقویت نظام ملی مراقبت است که اطلاعات مربوط به سرطان را در کشور ثبت کرده‌ایم.

آلودگی هوا؛ عامل خطر محیطی

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در حوزه پیشگیری باید بدانیم که ما چهار بیماری غیرواگیر اصلی شامل دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی، قلبی- عروقی و سرطان داریم. همچنین چهار عامل خطر رفتاری شامل تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات، مصرف الکل و کم تحرکی بوده، چهار عامل خطر فیزیولوژیک شامل چاقی، اختلال چربی، قند و فشار خون بالا بود و بحث سلامت روان را هم سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ به این عوامل اضافه کرد و در نهایت آلودگی هوا نیز به عنوان عامل خطر محیطی محسوب می‌شود.

رئیسی با اشاره به اجرای برنامه ایراپن، گفت: یکی از اقدامات‌مان در نظام شبکه ادغام برنامه‌های پیگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در مراقبت‌های اولیه شبکه بود که در تمام دانشگاه‌ها و برای جمعیت ۵۰ هزار نفری این برنامه در حال اجراست که بعد از بررسی اولین نتایج در کشور، آن را بررسی می‌کنیم. در بیماری‌های قلبی و عروقی، بحث خطرسنجی، فشار خون، اختلال چربی، کم تحرکی و چاقی را در قالب این برنامه دنبال می‌شود. در حوزه سرطان پیگیری سه سرطان را نیز دنبال می‌کنیم و برنامه‌های آسم را هم در هفت استان اجرا کرده‌ایم که کاری بسیار ارزشمند است. کاهش عوامل خطر نیز مانند افزایش فعالیت بدنی، برنامه جامع مبارزه با دخانیات، برچسب گذاری مواد غذایی، کاهش مصرف نمک، شکر و چربی و... را با کمک سایر دستگاه‌ها انجام می‌دهیم.

 سالانه ۹۷ هزار مرگ به دلیل فشارخون در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۳۰ درصد جمعیت کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند، گفت: ۲۸ درصد زنان و ۲۵ درصد مردان به فشار خون بالا مبتلا هستند و سالانه ۹۷ هزار مرگ ناشی از فشار خون داریم. ۵۷ درصد جمعیت شهر و روستا از فشارخون بالای خود اطلاع ندارند و ۴۰ درصد مبتلایان به فشارخون را شناسایی کرده بودیم که به همین دلیل بسیج ملی فشار خون با دستور وزیر بهداشت و هدف شناسایی، کنترل و آگاهی فشار خون اجرایی شد و هدف گذاری ما غربالگری فشار خون ۲۰ میلیون نفر و شناسایی ۲ میلیون نفر مبتلا به فشار خون بود.

رئیسی با بیان اینکه در بسیج ملی فشارخون بیماران مبتلا به ۴ بیماری غیر واگیر را شناسایی کردیم، گفت: یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر مبتلا به دیابت ۱۳۲ هزار نفر مبتلا به بیماری کلیوی، ۱۱۱ هزار نفر با سابقه سکته مغزی و ۲۱۰ هزار نفر با سابقه سکته قلبی شناسایی شدند و باید توجه داشت که هدف از بسیج ملی فشار خون فقط ثبت فشار خون نبود بلکه دانشگاه های علوم پزشکی باید بیماران مبتلا و در معرض خطر را پیگیری کنند و بعد اتمام بسیج ملی فشارخون ۷۵ درصد دانشگاه های علوم پزشکی،آمار افراد شرکت کننده در کمپین را بررسی کردند و ما اعلام کردیم که تا پایان امسال همه دانشگاه های علوم پزشکی باید ۱۰۰ درصد افرادی شناسایی شده را پیگیری کنند.

وی ادامه دا: ما با ۵۱ هزار شرکت کننده در بسیج ملی فشارخون تماس گرفتیم که از این ۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد بودند، همچنین داده ها نشان می داد که ۵۶ درصد از شرکت کنندگان در بسیج ملی فشارخون از طریق مراکز بهداشتی و درمانی و ۱۷ درصد از طریق اینترنت و تبلیغات شهری از این طرح اطلاع پیدا کرده بودند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه درمان بیماران فشارخونی حائز اهمیت است، گفت: یک درصد شرکت کنندگان در بسیج ملی فشارخون بلافاصله با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند، ۲۸ درصد طی ۲۴ ساعت اول به بیمارستان مراجعه کردند و ۲۹ درصد یک هفته پس از سنجش فشارخون، ۱۶ درصد بعد از یک هفته به پزشک مراجعه کردند و ۲۶ درصد شرکت کنندگان علی رغم فشار بالا به پزشک مراجعه نکردند، همچنین ۴۵ درصد مبتلایان شناسایی شده به درمانگاه های دولتی و ۳۳ درصد به مطب پزشک، ۱۵ درصد به بیمارستان های دولتی، ۲ درصد به بیمارستان های خصوصی و چهار درصد به درمانگاه های خصوصی مراجعه کردند.

رئیسی ادامه داد: بر اساس پاسخ های این ۵۱ هزار نفر، بعد از مراجعه به پزشک ۳۴ درصد فشار خون خیلی بالا ، ۲۲ درصد بالاتر از طبیعی، ۱۹ درصد طبیعی داشتند و برای ۹۵ درصد افراد مراجعه کننده به پزشک دارو تجویز شده بود و پنج درصد نیاز به اصلاح سبک زندگی داشتند و از افرادی که دارو برایشان تجویز شده ۹۰ درصد اعلام کردند که دارو مصرف می کنند و ۱۰ درصد اعلام کردند که دارو مصرف نمی کنند و ۹۳ درصد هم اعلام کردند که سبک زندگی را اصلاح می کنیم و هفت درصد اعلام کردند که اصلاح نمی کنیم.

وی افزود: ۸۶ درصد شرکت کنندگان در بسیج ملی فشارخون رضایت داشتند و یک درصد رضایت نداشتند و بعد از اجرای این بسیج ملی ۶۳ درصد آگاهی ایجاد شده است و از دیدگاه شرکت کنندگان ۹۷ درصد این طرح را موثر و بسیار موثر دانستند همچنین از سازمان بهداشت جهانی خواستیم که اقدامات ما را ارزیابی کند و اعلام کردند که وزارت بهداشت ایران در یک مدت زمان کوتاه توانست یک پویش ملی را با تمرکز بر فشار خون ایجاد کند که موفق بوده است و مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی هم پیامی را درباره این پویش صادر کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار