وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

افتتاح متروی هشتگرد تا چند روز آینده /  ثبت‌نام‌کنندگان طرح ملی مسکن در صورت فروش امتیاز حذف می‌شوند

اسلامی از افتتاح متروی هشتگرد تا چند روز آینده خبر داد و گفت: تولید ریل باس در قطار‌های حومه‌ای باید تداوم داشته باشد.
 
افتتاح متروی هشتگرد تا چند روز آینده /  ثبت‌نام‌کنندگان طرح ملی مسکن در صورت فروش امتیاز حذف می‌شوندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از ۲۴۳ دستگاه واگن ریلی با بیان اینکه امروز مرحله دوم بهره‌برداری از محصولات ریلی ساخت داخل را انجام دادیم، گفت: این به معنای آن است که ما اهتمام و اراده ویژه و مصممی برای توسعه بخش ریلی و حمایت از رونق تولید را داریم.

او افزود: ما در این کشور ظرفیت‌های متنوع و قابلیت‌های ارزشمندی داریم و ۸ شرکت ریلی سازنده در بخش لوکوموتیو و ۱۳ شرکت بهره‌بردار داریم که توانسته‌اند در این حوزه اقدامات بسیار گسترده و مهمی را انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ما با تحویل گرفتن واگن مسافری و باری توانسته‌ایم ارتباط منطقی و معناداری را بین شرکت بهره‌بردار و تولیدکننده واگن ایجاد کنیم.

اسلامی افزود: با ارتباط منطقی و مهمی که بین این حوزه‌ها وجود دارد هیچ تولیدکننده‌ای بدون سفارش نخواهد بود و شرکت‌ها روزافزون و همواره اقدام به تولید واگن در حوزه ریلی می‌کنند.

تحویل ۳۴۴ دستگاه واگن  توسط واگن پارس

او یادآور شد: شرکت واگن پارس تاکنون توانسته ۳۴۴ دستگاه واگن را تحویل دهد که این خود یک رکورد در حوزه ریلی است و با یک سیاست درست همدلی و هماهنگی توانسته‌ایم تحریم‌های فلج کننده آمریکا را از بین ببریم.


بیشتر بخوانید: دولت با ارائه تسهیلات به مستاجران مخالفت کرد/ دریافت تسهیلات یارانه‌ای مسکنی توسط ۷ دهک جامعه


وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تمامی تحریم‌های آمریکا با حمایت از تولید داخل فلج و بی خاصیت می‌شود و ما باید بتوانیم قدرت ملی و قابلیت خود را در این حوزه با استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های نوین افزایش دهیم.

اسلامی تأکید کرد: این اقدام امروز یک اقدام راهبردی است و سیاستی پابرجا است و وزارت نفت با حمایت از تبصره ۱۲ می‌تواند مسیر رشد و تولید ارزش افزوده‌ها را در این بخش افزایش دهد.

او تأکید کرد: ما باید با افزایش تولیدات خود بتوانیم به بازار‌های خارجی هم ورود کنیم و ایران این توانمندی را دارد که بتواند از تولیدات خود در بازار‌های خارجی هم استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امیدواریم این اقدام و این حرکت پیوسته و مداوم باشد و ما با استفاده از تبصره‌های ۱۲ بتوانیم در این مسیر پر قدرت‌تر اقدام کنیم.

اسلامی یادآور شد: امیدواریم تبصره ۱۸ هم هر چه سریع‌تر عملیاتی شود و انجمن شرکت‌های ریلی هم بتواند در راستای رونق تولید گام‌های بیشتری را بردارد.

او به افزایش تولیدات ریل باس هم اشاره کرد و گفت: ریل باس برای قطار‌های حومه‌ای یک ضرورت است و می‌تواند به لحاظ ترافیکی نقش مؤثری در کاهش آن داشته باشد.

اسلامی یادآور شد: از گذشته به تولید ریل باس توجه شده، اما ما باید در این دوران تولید ریل باس را بی وقفه ادامه دهیم و علاوه بر توسعه خطوط ریلی بتوانیم میزان تولیدات ریل باس را هم افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید در کلانشهر‌ها خطوط ریلی و حومه‌ای را گسترش دهیم تا شاهد کاهش استفاده از خودرو‌ها در کلانشهر‌ها باشیم.

او از افتتاح متروی هشتگرد در این هفته خبر داد و گفت: شرکت مادر تخصصی شهر‌های جدید توانسته متروی هشتگرد را به اتمام برساند و با افتتاح آن گام بزرگی در جهت استفاده از قطار و کاهش خودرو برداشته شده است.

اسلامی تأکید کرد: ریل سهم مهم و بزرگی در زندگی و سفر‌های درون شهری دارد و امیدواریم بتوانیم در این بخش اقدامات گسترده‌تری را انجام دهیم.

 ثبت‌نام‌کنندگان طرح ملی مسکن در صورت فروش امتیاز حذف می شوند

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح ۲۴۳ دستگاه واگن باری مسافری لکوموتیو و خود کشش با بیان اینکه امروز یک روز متفاوت در راه اهن است گفت: اتحاد شرکت‌های سازنده داخلی و شهرکت‌های بهره بردار توانسته یک اقدام بسیار مهم در حوزه رونق تولید ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در جهت توسعه زیرساخت‌های ریلی در دولت یازدهم و دوازدهم گام‌های بزرگی را برداشته‌ایم، گفت: دولت و ریاست جمهوری بر اساس تاکید مقام معظم رهبری در حوزه توسعه زیرساخت‌ها اقدامات بسیار بزرگی را انجام داده و ما توانسته‌ایم بخش ریلی را به ۵ استان بزرگ کشور که نیازمند ناوگان ریلی باری و مسافری بوده است را متصل کنیم.

اسلامی یادآور شد: ما ناوگان باری و مسافری خود را گسترش و توسعه داده‌ایم و ظرفیت‌های بسیار زیادی را در این بخش توسعه داده‌ایم.

او اظهار کرد: تولید ناوگان ریلی با توان ساخت داخل ایجاد شده و ما با توجه به شرایط تحریم‌ها توانسته‌ایم به این دستاورد بسیار بزرگ و مهم دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تحریم‌ها باعث شده که همه مسیر‌ها جهت همکاری با ایران با مشکل مواجه شوند، اما ما با تقویت صنعت داخلی خود توانسته‌ایم در مسیر شکوفایی این حوزه قرار بگیرد.

اسلامی گفت: حلقه‌های مفقوده وابستگی به خارج را با استفاده از ظرفیت‌های خود قطع کرده‌ایم و همین موضوع باعث شده است که توجه به توانمندی‌های خود را بیشتر کنیم.

او اظهار کرد: در حوزه لکوموتیو و در حوزه تولید واگن باری و مسافری از حداکثر قابلیت‌های خود استفاده کرده‌ایم و ما هر روز شاهد افزایش تولید در این حوزه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای پشتیبانی از صنعت ریلی کشور از قانون بودجه و تبصره ۱۲ و ۱۸ استفاده کرده‌ایم و این ۲ تبصره عملیاتی شده و با امضای تفاهم نامه که در ۲۷ اسفند سال گذشته امضا کرده‌ایم توانسته‌ایم هم اکنون منابع مالی ۴۵۶ لکوموتیو باری و مسافری را تامین کنیم.

اسلامی گفت: در راستای حمایت از تولید داخل ۸ شرکت سازنده و ۱۳ شرکت بهره بردار در این بخش حضور دارند و ما توانسته‌ایم فعالیت‌های این حوزه با تقویت و گسترش دهیم.

او بیان کرد: بازسازی سرمایه‌های فراموش شده و کنار گذاشته شده یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در این بخش بوده و ما توانسته‌ایم بدون وابستگی به خارج این ناوگان‌ها را احیا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بسیاری از لکوموتیو‌ها تنها اسکلت‌شان باقی مانده بود، اما ما توانستیم با نوسازی و تکنولوژی روز دنیا سرمایه‌های فراموش شده را احیا کنیم و بسیاری از این واگن‌ها را به مدار تولید بازگردانیم.

اسلامی با اشاره به اینکه قطار‌های حومه‌ای نقش بسیار موثری در کاهش آلودگی هوا دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی افزایش خطوط قطار‌های حومه‌ای را در دستور کار خود قرار داده و با ریل باس‌هایی که امروز در مدار تولید قرار گفته خط تولید این حوزه را فعال خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه آراستگی، زیبایی و دلپذیر شدن قطار‌های مسافری یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های ما در این بخش بوده است گفت: بسیاری از قطار‌ها بوی کهنگی می‌داد، اما ما در راستای مشتری مداری با اراده و توان خود بسیاری از این قطار‌ها را آراسته، زیبا و تمیز کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای سوار و پیاده شدن افراد کهن سال و نیازمند دستگاه‌هایی را جهت راحت‌تر پیاده شدن آن‌ها ایجاد کرده‌ایم و این اقدام را در دستور کار تمامی شرکت‌ها قرار خواهیم داد.

اسلامی یادآور شد: از تبصره ۱۲ به شدت حمایت خواهد شد و در جهت کاهش سفر‌های درون شهری هم تقویت تولید قطار‌های حومه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه شرکت قطار‌های حومه‌ای مراحل قانونی خود را پشت سر می‌گذارد افزود: در حال اتخاذ تصمیمات ایجاد این شرکت‌ها هستیم و امیدواریم در سال ۹۹ بتوانیم در راستای روانسازی و ایجاد ساختار‌ها این شرکت را ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شرکت قطار‌های حومه‌ای هشتگرد برای یکپارچه سازی در زیر‌مجموعه مترو تهران کرج قرار خواهد گرفت، اما شرکت قطار‌های حومه‌ای در زیرمجموعه مترو تهران قرار نخواهد گرفت.

اسلامی افزود: شرکت واگن پارس رکورد ۲۰ ساله خود را در جهت تولید واگن شکسته و بسیاری از واگن‌هایی که متوقف یا از رده خارج شده بودند و بسیاری از نیرو‌ها هم در این شرکت بیکار مانده بودند، اما ما توانستیم با حمایت از این شرکت دوباره این شرکت را احیا کنیم.

او درباره خرید و فروش امتیاز واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن هم گفت: این خرید و فروش امتیاز‌ها کاملا تخلف است و هر فردی که کد رهگیری خود را بفروشد از این سامانه حذف خواهد شد و این اقدام جز سودجویی معنایی دیگر ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار