در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رفتار خانواده‌ها عامل مهم «افسردگی» دانش آموزان

یک مشاور خانواده گفت: برطرف نکردن نیازهای معقول دانش آموز و نادیده گرفتن او از موثرترین عوامل بروز افسردگی‌ است.

زهرا ولى پور، مشاورخانواده در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی است. افسردگی متعلق به قشر خاصی نیست اما دانش آموزان نسبت به این اختلال، آسیب پذیرترند.

او افزود: بررسی مشکلات دانش آموزان به عنوان متصدیان آینده جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
این مشاورخانواده ادامه داد: اضطراب، افسردگى، كاهش انگيزه، نبود اعتماد بنفس، تمركز بسيار كم، خواب كم يا زياد، خشم و تحريک پذيرى بالا، از دست دادن ميل به بازى و غذا و حتى درس خواندن از علائم افسردگى در دانش آموزان است.

ولى پور با اشاره به كاهش توانايى دانش آموز در صورت افسرده شدن گفت: افت تحصيلى و نبود تمايل به مدرسه رفتن از جمله ويژگى هاى بارز  كودک يا نوجوان افسرده است.
 
این مشاورخانواده تصریح کرد: در اين شرايط والدين، علت اين تغييرات منفى فرزندشان را از دوستان و همكلاسى هاى او جويا می‌‌شوند در حالیکه اغلب علت این نوع دوری گزینی تحصیلی دانش آموز ، افسردگی ناشی از ترس از دست دادن والدین است، بنابراین با اجتناب از مدرسه رفتن، سعی در حفظ والدین خود دارند.

او ادامه داد: وجود افسردگی در بین دانش آموزان نشان از عدم توجه جدی اولیای خانه و مدرسه است. باید توجه داشت که عوارض ناشی از آن می‌تواند به آینده نسل جوان صدمات جبران ناپذیری وارد کند. فضای روانی حاکم در خانواده مثل روابط میان افراد اعضای خانواده در درمان این اختلال تاثیر مستقیم دارد. 

این مشاورخانواده بیان کرد: اگر دانش آموز با وجود فراهم شدن این محیط ، بازهم در همان حالت باقی ماند، بهتر از مشاوره هایش از سطح مشاوران مدرسه بالا تر رود و به روانشناسان و حتی روانپزشکان ارجاع داده شوند.

او ادامه داد: از جمله راه‌های درمان افسردگی محیطی که بیشترین نوع افسردگی کودکان از این نوع است، ساختن فضای گرم و دوستانه است تا کودک احساس امنیت کند و بتواند راحت، احساساتش را بیان کند.

بیشتر بخوانید: ماجرای تست‌های روانشناسی که منجر به خودکشی دانش آموزان می‌شود
این مشاورخانواده  تاکید کرد: برطرف نکردن نیازهای معقول دانش آموز و نادیده گرفتن او، از موثرترین عوامل بروز افسردگی‌ است.
 
ولی پور تصریح کرد: بعد از تشخیص افسردگی دانش آموز، همیشه اولین کسانی را که مورد بررسی قرار می‌دهیم، خانواده است. معمولا اصلاح سبک فرزند پروری‌ و نوع تعامل والدین از اهداف اصلی مشاوران است.

او با اشاره به اینکه اگر تعارضی بین والدین باشد باید سریعا اصلاح شود، افزود: پدر و مادر باید شخصیت به هنجار داشته باشند؛ بعد به درمان افسردگی فرزندشان اقدام کنند.

ولی پور گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از افسردگی دانش آموزان ، آموزش والدین برای همراهی کردن دانش آموزان در تمام فعالیت ها مانند تکالیف مدرسه ، بازی و تفریح است.

او افزود: خانواده ها موظفند از کودکان درمورد احساساتشان پرسش کنند تا هوش هیجانی آنها  منجر به سکوت و افسردگی فرزندشان نشود. البته آموزش مهارت اجتماعی شدن مانند دوست یابی نیز بسیار کمک کننده خواهد بود.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار