نشریه آتلانتیک: کاخ سفید را یک «گانگستر» هدایت می‌کند

نشریه آتلانتیک نوشت ترامپ رئیس جمهوری با ذهنیت یک گانگستر (تبهکار) است و تا زمانی که رئیس جمهور است، یک کاخ سفید گانگستری را هدایت خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آتلانتیک نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با بازتوییت نام فردی که رسوایی اوکراین را افشا کرد، ثابت کرد از نقض قانون پشیمان نیست و مصمم است بار دیگر قانون شکنی کند. او رئیس جمهوری با ذهنیت یک گانگستر (تبهکار) است و تا زمانی که رئیس جمهور است، یک کاخ سفید گانگستری را هدایت خواهد کرد.

این نشریه در گزارشی به قلم دیوید فرام در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در میان توییت‌های بعد از کریسمس، ترامپ، نام کارمند سیا را - که افشاکننده رسوایی اوکراین تلقی می‌شود- بازتوییت کرد. ترامپ پنجشنبه شب، لینک مقاله واشنگتن اگزمینر درباره این فرد را که در صفحه ستاد انتخاباتی وی در توییتر گذاشته شده بود، بازتوییت کرد. سپس در ساعات اولیه صبح جمعه، بیست و هفتم دسامبر، ترامپ متن موجود در صفحه یکی از هوادارانش را که نام افشاکننده احتمالی رسوایی اوکراین هم در آن بود، بازتوییت کرد.

این مسیری است که رئیس جمهور مدتی است در پیش گرفته است. نام افشاکننده احتمالی رسوایی اوکراین ماه‌ها در میان هواداران ترامپ چرخیده است. نمایندگان ترامپ - از جمله پسر بزرگش- نام این فرد را در رسانه‌های اجتماعی قرار داده اند و درباره آن در تلویزیون بحث و تبادل نظر کرده اند. با این همه، هنوز نام این فرد در صفحه خود رئیس جمهور قرار داده نشده بود. ترامپ تا این هفته درباره چنین اقدامی تردید داشت، اما بالاخره از این خط قرمز عبور کرد.

بحث کارشناسان حقوقی بر سر این است که آیا نام بردن از افشاکننده فدرال، به خودی خود غیرقانونی است. بر اساس قانون فدرال، بازرس کل حق ندارد اسامی افشاکنندگان را فاش کند، اما قانون درباره افشای این اسامی توسط افراد دیگر در دولت به صراحت چیزی نگفته است.

به موجب قانون، اقدام تلافی جویانه علیه فرد افشاگر ممنوع است. این در حالی است که کمپین هماهنگ متحدان ترامپ - و خود او- برای بدنام کردن این فرد، قطعاً به منزله ”اقدامی تلافی جویانه“ است.

در عین حال که گفته می‌شود افشاکننده احتمالی رسوایی اوکراین همچنان برای دولت کار می‌کند، گزارش‌ها حاکی است وی پیوسته تهدید به مرگ می‌شود، از جمله دست کم یک بار توسط خود ترامپ و البته به طور ضمنی. ترامپ ماه سپتامبر در اظهاراتی در جمع دیپلمات‌های آمریکایی در نیویورک (که ضبط شده است) گفت: ”در واقع این فرد هرگز گزارش را ندید، هرگز آن مکالمه تلفنی را ندید- او چیزی شنیده و تصمیم گرفته (آن را بگوید). او تقریباًَ جاسوس است. من می‌خواهم بدانم آن فرد کیست، فردی که آن اطلاعات را به فرد افشاگر داده، چه کسی است؟ چون او تقریباً جاسوس است. می‌دانید قدیم‌ها که زیرک بودیم چه می‌کردیم؟ آن زمان‌ها شیوه برخورد با جاسوسان و خیانت، کمی با الان فرق داشت. “

توییت‌های ترامپ در دو روز گذشته به قدری بی وقفه و به نقل از منابع عجیب و غریب بود - از جمله چهار حساب کاربری مرتبط با یک تئوری توطئه و یک حساب کاربری که در آن به باراک اوباما، رئیس جمهور سابق توهین شده بود- که بار دیگر موجب تردید درباره تعادل روانی وی شد.

کاری که فرد افشاکننده می‌تواند در خصوص این رفتار سوء رئیس جمهور انجام دهد، این است که با شکایت خصوصی علیه دولت فدرال ادعای خسارت کند. تصورش سخت است که چنین شکایتی اوضاع را بهتر کند و هیچ نتیجه مطلوبی برای کسی داشته باشد. فرد افشاکننده احتمالی هنوز حقوق می‌گیرد، و شاید اصلاً متحمل هیچ هزینه مادی نشده باشد. اما کشور بار دیگر با معضل (داشتن) رئیس جمهوری رو به رو شده است که از تبعیت از قانون خودداری می‌کند. ترامپ از کاخ سفید برای انتقام گرفتن خود از فردی توطئه چینی می‌کند که برای نخستین بار به کشور هشدار داد ترامپ از اوکراین برای کمک به انتخاب دوباره خود در انتخابات اخاذی می‌کند: قانون شکنی بیشتر برای مجازات افشای قانون شکنی‌های قبلی. استیضاح رئیس جمهوری که حزبش اکثریت کرسی‌های سنا را در اختیار دارد، به طور قطع سختی‌های زیادی دارد. اما رفتار جنون آمیز ترامپ بعد از کریسمس مؤید پیش بینی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان مبنی بر این است که ترامپ خودش خودش را استیضاح کرد.

ترامپ به هیچ قانونی پایبند نخواهد بود، حتی بعد از آنکه گرفتار شده است. وی بی آنکه احساس پشیمانی کند، مصمم است بار دیگر -به نوعی از طریق مجازات افرادی که می‌خواهند وی را وادار به تبعیت از قانون کنند- مقرارت را نقض کند. او رئیس جمهوری با ذهنیت یک گانگستر (تبهکار) است و تا زمانی که وی رئیس جمهور است، یک کاخ سفید گانگستری را هدایت خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار