گزارش/

کش مکش‌های واریز سهمیه بنزین نوروز / آیا دولت با سهمیه بنزین نوروز موافقت می‌کند؟

با تب بالا رفتن قیمت فرآورد‌های سوختی در کشور حدس و گمان‌هایی مبنی بر واریز سهمیه بنزین نوروز هر روز شنیده می‌شود در این گزارش به این موضوع می پردازیم.

کش مکش های واریز سهمیه بنزین نوروز/آیا دولت با سهمیه بنزین نوروز موافقت می کند؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روند افزایش قیمت بنزین در کشورمان با روند افزایش قیمت سایر کالا و خدمات ارتباط تنگاتنگی دارد به طوری که قابلیت اثرگذاری زیادی از اقتصاد ایران و به صورت مشخص دارد.

این محصول که کمی بعد از آغاز به کار دولت یازدهم به صورت آزاد و با نرخ مصوب هر لیتر هزارتومان به فروش رسید، در اردیبهشت سال ۹۸ و پس از مدت ها بحث و گمانه دوباره در ریل سهمیه بندی و تغییر نرخ قرار گرفت. قیمت بنزین بالاخره بامداد 24 آبان افزایش یافت.

نرخ CNG بدون تغییر خواهد بود و برای مسافربر‌های بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ‌سی) مشروط برآن که نرخ‌های خود را از مقادیر مصوب، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت. برای تامین سوخت خودرو‌های مسافر برخطی و بین‌شهری، آژانس‌های مسافربری و آموزشگاه‌های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذ گردیده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.

به منظور رفاه حال دارندگان خودرو‌ها با اولویت وانت‌بار‌ها مقرر شد تا وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف مدت یک ماه ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف CNG در خودرو‌ها را تنظیم و به تصویب شورای اقتصاد برسانند. همچنین قیمت نفت گاز با کارت سوخت جایگاه‌دار بدون تغییرخواهد بود.


بیشتر بخوانید:جزئیات تخصیص سهمیه بنزین برای سفر‌های نوروزی / مراکز آموزش رانندگی سهمیه ویژه بنزین دریافت نمی‌کنند


تفاوت جالب توجه دور تازه سهمیه بندی بنزین نسبت به دور قبلی در حذف سهمیه بنزین سوپر باشد، در واقع پیش از این و در دور قبلی مالکین می‌توانستند سهمیه ۶۰ لیتری بنزین موجود در کارت سوخت خود را از نوع بنزین معمولی و بنزین سوپر انتخاب نمایند، اما حالا بنزین سوپر تنها با نرخ آزاد (۳۵۰۰ تومان) عرضه می‌شود که به معنای افزایش قابل توجه هزینه سوخت گیری خودرو‌های مدرن برای مالکین خواهد بود.

کش مکش‌های واریز سهمیه بنزین نوروز/آیا دولت با سهمیه بنزین نوروز موافقت می‌کند؟

این درحالی است که  با افزایش نرخ بنزین بحث و گمانه زنی ها در مورد بنزین نوروز هم بالا رفته است به طوری که علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری درباره جزئیات اختصاص سهمیه بنزین برای سفر‌های نوروزی گفت: مردم اصلا نگران سوخت مصرفی خود برای سفر در ایام نوروز نباشند و دولت حتما همراهی خواهد کرد، ولی هنوز با دولت در این رابطه مکاتبه نکرده ایم.

او افزود: طرح اختصاص سهمیه بنزین برای سفر‌های نوروزی آماده است و به محض اینکه از سفر به خراسان جنوبی برگردیم به دولت ارسال خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی درباره جزئیات این طرح گفت: حتما سهمیه بنزین ویژه‌ای برای ایام سفر نوروزی در نظر گرفته خواهد شد و دولت همراهی لازم را خواهد کرد.

مونسان در پایان گفت: مردم اصلا نگران نباشند.

به طوری که شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت اختصاص بنزین برای سفرهای نوروزی گفت: تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای در مورد مکانیزم اجرایی بنزین ویژه سفرهای نوروزی  به ما ارائه نشده است.

او ادامه داد: این موضوع باید در دولت بررسی و پس از نهایی شدن به ما ابلاغ شود ولی تا به امروز هیچ بخشنامه و یا مصوبه ای مبنی بر سهمیه بنزین سفر نداشته ایم و اگر خبری مبنی بر این سهمیه بنزین باشد کذب است.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دوماه مانده به پایان سال ۹۸ آیا سهمیه بنزین به کارت‌های سوخت دارنندگان خودرو اضافه می‌شود یا خیر؟

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار