در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

صادرات ۱۲ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی در نیمه نخست ۹۸/ رتبه بندی محصولات پزشکی کلید خورد

مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: در نیمه نخست ۹۸ حدود ۱۲ میلیون دلار تجهیزات پزشکی صادر کردیم.

حسین صفوی مدیر کل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در حاشیه همایش صادرات تجهیزات پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: راهبرد فعلی و اساسی ما برای تامین نیاز کشور در شرایط تحریم پر رنگ‌تر کردن نقش تولید کنندگان است.

وی ادامه داد: امسال تحریم ها تشدید شده است و دشمن فروش نفت را تحریم کرده است، در این شرایط صادرات غیر نفتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و ما تلاش می‌کنیم تا موانع صادرات تجهیزات پزشکی را از پیش پای تولید کنندگان برداریم.

سیاست وزارت بهداشت ارتقا تولید و صادرات تجهیزات پزشکی است

مدیر کل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو بیان کرد: سیاست سازمان غذا و دارو و  اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی در کنار حمایت از تولید داخل، ارتقا کیفیت محصولات و در نتیجه صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی است.

صفوی اظهار کرد: ما اداره مستقلی برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی داریم و کمیته ای مستقل ایجاد کرده ایم که به تولیدکنندگان برای صادرات محصول و صدور پروانه صادرات کمک می کند و رئیس سازمان غذا و دارو بر تسهیل فرآیند صادرات تجهیزات پزشکی تاکید دارند.

مدیر کل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو  بیان کرد: درست است که سیاست سازمان غذا و دارو حمایت از تولید داخل  است، اما تولیدکنندگان هم برای رشد و توسعه باید نگاهشان به آن سوی مرزها باشد و در زمینه صادرات محصولات خود باید بیشتر تلاش کنند.


بیشتر بخوانید: زمینه سازی برای توسعه صادرات دارو به بیش از ۵۰ کشور دنیا


صادرات تجهیزات پزشکی

رشد ۲۰ درصدی  تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی ایرانی

صفوی تصریح کرد: تا به امروز می‌توان گفت که بر اساس محاسبات و پیش بینی‌های صورت گرفته بازار تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی داخلی اعم از تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی رشد ۲۰ درصدی داشته است.


بیشتر بخوانید: ۲۳ محصول جدید تجهیزات پزشکی روانه بازار می‌شوند


تجهیزات پزشکی

میزان صادرات تجهیزات پزشکی در سال ۹۷ و ۹۸

صفوی با اشاره به میزان صادرات تجهیزات پزشکی در سال ۹۷ و ۹۸ اظهار کرد: سال گذشته ۳۰ میلیون دلار صادرات تجهیزات پزشکی داشتیم و شواهد نشان می‌دهد که در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ صادرات ما به ۱۲ میلیون دلار رسیده است.

مدیر کل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو  با بیان اینکه ما قیمت گذاری تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی را انجام می دهیم، گفت: ما رتبه بندی یا طبقه بندی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی را در دستور کار داریم، اکنون قیمت تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی ثابت است؛ در واقع بر اساس نوع محصول یک قیمت ثابت تعیین می شود در حالی که کیفیت  تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی تفاوت دارد اما قیمت ثابت برای نوع محصول تعیین می شود.

تولید و صادرات تجهیزات پزشکی

قیمت گذاری تجهیزات پزشکی بر اساس کیفیت کلید خورد

صفوی گفت: به عنوان مثال در روی یک ایمپلنت ارتوپدی یک قیمت تعیین می کنیم در حالی که کیفیت ایمپلنت ها با یکدیگر متفاوت است و برای ارتقا کیفیت و تشویق تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی باید محصولات را طبقه بندی و بر اساس کیفیت قیمت گذاری کنیم.

مدیر کل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو  ادامه داد: رتبه بندی محصولات تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی در اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو به تنهایی ممکن نیست و باید از ظرفیت بالای انجمن های تجهیزات پزشکی در این زمینه استفاده کنیم.

صفوی با اشاره به تفویض اختیار برخی امور در اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو  اظهار کرد: اکنون کالاهای بسیار پیشرفته و استراتژیکی در حوزه تجهیزات پزشکی تولید می شوند، ما شاهد تولید تجهیزات پزشکی با کلاس خطر B هستیم که به نوعی محصولات حیاتی در این حوزه محسوب می شوند و برای رشد و توسعه تولید به دنبال آن هستیم که بسیار از امور را به دانشگاه های علوم پزشکی تفویض کنیم تا کارها تسهیل شود.

مدیر کل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارویادآوری کرد: ما تلاش می کنیم برای رشد تولید و صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی از انجمن ها کمک بگیریم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان باشیم.


بیشتر بخوانید: ۲۰۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی قیمت گذاری شده است


قیمت گذاری تجیهزات پزشکی

ممنوعیت واردات محصول مشابه داخلی به درخواست تولیدکنندگان

صفوی با اشاره به ممنوعیت واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی مشابه تولید داخل اظهار کرد: پیش از این، ما سالی یک بار منوعیت ورود تجهیزات و ملزومات پزشکی را بررسی می کردیم اما اکنون به منظور حمایت از تولید هر زمان که تولیدکننده ای به ما مراجعه کند و درخواست ممنوعیت واردات کند، وضعیت محصول داخلی را از نظر کیفیت بررسی می کنیم و در صورتی که تولیدکننده محصول باکیفیت توان تامین نیاز بازار داخل را داشته باشد، مانع ورود محصول مشابه داخلی می شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار