استفاده از فناوری های نوین جزیی از کشاورزی مدرن است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: امروزه استفاده از روش ها و فناوریهای نوین در کشاورزی اجتناب ناپذیر است.

فناوری های نوین به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امروزه استفاده از روش ها و فناوریهای نوین در کشاورزی اجتناب ناپذیر است گفت:امروزه فناوریهایی مانند احداث گلخانه های مدرن، تولید دامهای شبیه سازی شده و نیز استفاده از پهباد جزئی از کشاورزی مدرن شده اند.


صفوی سپس به رشد فزاینده جمعیت جهان و افزایش تقاضا برای مواد غذایی در دهه های اخیر و ضرورت روش های زیست فناوری اشاره داشت و بیان کرد: این عوامل باعث شد تا در زمینه علوم کشاورزی و مواد غذایی شاهد گذر جدی و اجتناب ناپذیر از کشاورزی سنتی به کشاورزی پیشرفته و بکارگیری روش ها و فناوریهای نوین مانند زیست فناوری در تولید محصولات زراعی و دامی باشیم.

او در ادامه به دلایل استفاده از بیوتکنولوژی به عنوان ابزاری مهم و کارآمد در زمینه تولید و توسعه ملی و حفظ استقلال کشورهای در حال توسعه پرداخت و افزود؛ ارزش افزوده فراوان، فراگیر شدن سریع و ایجاد موقعیت های برتر اقتصادی و علمی از جمله دلایل استفاده از بیوتکنولوژی است.


صفوی گفت؛ بیوتکنولوژی به جهت افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی یکی از مهمترین ابزارهای مهم در حوزه کشاورزی تبدیل شده است.

صفوی افزود؛ به دلایل تاثیرات مطلوب زیست فناوری بر زندگی بشر، دانشمندان قرن ۲۱را قرن بیوتکنولوژی می دانند.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به کاربردهای زیست فناوری در کشاورزی اشاره داشت و افزود؛ تولید پایه های کشت بافتی و سالم برای نهالستانها، تولید گیاهان عاری از ویروس و بیماری، ایجاد گیاهان مقاوم به حشرات و آفات، ایجاد گیاهان تحمل کننده علف کش ها، گیاهان مقاوم به بیماریهای قارچی، گیاهان دارویی، ایجاد گیاهان به شرایط سخت از جمله کاربرد زیست فناوری در کشاورزی بیان نمود.


ایجاد گیاهان با ارزش غذایی ویژه و طعم و عطر بهتر، ایجاد گیاهان با رشد سریع و راندمان کشت بالاتر، ایجاد دامهای تراریخته دارای خصوصیت ویژه تولید شیر و گوشت، ایجاد ماهیها و سایر دامهایی که با سرعت زیاد رشد می کنند را از سایر کاربردهای زیست فناوری دانست.


صفوی گفت؛ با رشد علم زیست فناوری و صنایع وابسته به آن، نیاز به نیروی کارشناس در این زمینه دور از انتظار نیست لذا تقویت و رشد سطح علمی دانشجویان در مقطع کارشناسی زیست فناوری، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.


صفوی در پایان افزود:سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از فناوریهای نوینی که با لحاظ پایداری کشاورزی منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و دامی باشد استقبال نموده و آماده مشارکت از طریق بخش های تحقیقاتی و اجرایی با پردیس دانشگاه رازی است.
انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.