رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در ۹ ماه امسال به ارزش ۳۱.۹ میلیارد دلار کالا از جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

معاون وزیر صنعت در بوشهر: حجم تجارت ایران از ۶۴ میلیارد دلار فراتر رفتبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان بوشهر با بیان اینکه قیمت‌های ارزش‌گذاری گمرکات امسال نسبت به پارسال کاهش یافته است بیان کرد: قیمت‌هایی که امسال برای روی هر کالای صادراتی گذاشته می‌شود درصدی نسبت به نیمه نخست پارسال پایین آمده که ارزش کالا‌های صادراتی با کاهش مواجه شده است.

او  از افزایش صادرات از نظر وزنی خبر داد و بیان کرد: این نشان دهنده این است که صادرات غیر نفتی در مجموع ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی افزایش یافته  است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، دلائل افزایش وزنی و کاهش ارزشی، کالا‌های صادراتی را مورد اشاره قرار داد و افزود: قیمت گذاری در گمرکات یکی از عوامل کاهش ارزش صادرات در ۹ ماه امسال و یکی از عوامل دیگر ممکن است برخی از تجار خارجی در پی این باشند که از صادرکنندگان ایرانی کالا‌ها ارزان‌تر خریداری کنند است که این به صادرکنندگان فشار وارد می‌کند، چون کالا‌ها زیر قیمت رایج خودش عرضه می‌شود.

زادبوم صادرات بیش از ۳۱.۹ میلیارد دلار در ۹ ماه امسال خبر داد و عنوان کرد: با وجود همه مشکلات اعم از حمل و نقل، تحریم‌ها، روابط بانکی و دیگر موارد، صادر کنندگان ایرانی، جهان را شگفت زده کرده‌اند که در مدت ۹ ماه امسال ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات از جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

او به واردات کالا‌ها از کشور‌های مختلف به ایران پرداخت و بیان کرد: در ۹ ماه امسال ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات از کشور‌های مختلف به ایران انجام شده که در مجموع حجم تجارت خارجی ایران قریب ۶۴ میلیارد دلار در این شرایط سخت به ثبت رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با قدردانی از صادرکنندگان و تجار ایرانی که به این موفقیت دست یافته‌اند تصریح کرد: باید بر دست تجار و صادرکنندگان ایرانی بوسه زد که در این شرایط سخت، در حال جهاد هستند.

زادبوم، محموله‌های صادراتی را محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، صنعتی، کشاورزی، معدنی و دیگر محصولات دانست و افزود: این کالا‌های بیشتر به کشور‌های امارات متحده عربی، چین، عراق، ترکیه، افغانستان و دیگر بازار کشور‌های هدف است.

او با بیان اینکه کالا‌های اساسی با ارز دولتی وارد می‌شوند گفت: کالا‌های اساسی که با ارز دولتی وارد می‌شود نباید قیمت آن تحت تاثیر تجارت قرار بگیرد و امسال تاکنون قیمت کالا‌های اساسی تغییر نکرده، چون دولت در این زمینه مصمم است از قشر متوسط و ضعیت جامعه حمایت کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران بر برداشتن موانع از سر راه صادر کنندگان و تعیین بازار‌های هدف خاص را از جمله برنامه‌های امسال دانست و گفت: تمرکز بر روی ۱۵ کشور همسایه ایران و برخی از کشور‌های شریک تجاری ایران است.

زادبوم با اشاره به تحقق رونق تولید گفت: پس از رونق تولید که در حال محقق شدن است و رشد تولید نسبت به سال قبل داریم، تسهیل تبادل تجاری با کشور‌های دوست و همسایه و شریک تجاری در اولویت برنامه‌ها است.

او، تجار و صادر کنندگان را جهادگران عرصه اقتصاد و تجارت خارجی دانست و بیان کرد: صادرکنندگان با اموال خودشان شگفت‌آورانه در حال جهاد با دشمنان انقلاب اسلامی هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، ایجاد شبکه اطلاعاتی در سازمان توسعه تجارت و ارائه بسته مشوق‌های صادراتی را از جمله برنامه حمایتی از صادرکنندگان دانست و افزود: میزان بسته مشوق‌های صادراتی که به‌زودی توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می‌شود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اینکه بسته مشوق‌های صادراتی از سوی صندوق توسعه ملی برای وام‌های صادر کنندگان تخصیص داده می‌شود عنوان کرد: در این بسته علاوه بر تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی برای وام‌های صادر کنندگان، همین میزان از سوی بانک‌های عامل تخصیص می‌یابد که در مدت ۸ تا ۹ ماه آینده صادر کنندگان می‌توانند با بانک‌های عامل، قرارداد منعقد و از ان استفاده کنند.

زادبوم بیان کرد: این منبع اعتباری که از سوی صندوق توسعه ملی تخصیص می‌یابد به هر بانکی که منابع داده می‌شود ۵۰ درصد همان بانک تامین می‌کند و در واقع میزان بسته تشویقی به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد که با نرخ متوسط بانکی به صادرکنندگان پرداخت می‌شود.

معاون وزیر صنعت با اشاره به دیگر مشوق‌های صادراتی افزود: علاوه بر این، بخشی دیگر از مشوق‌های صادراتی در بودجه ۱۳۹۸ تدوین شده که در فرایند زمان به هیئت‌های تجاری، نمایشگاه‌های خارجی، پاویون‌های جمهوری اسلامی خارج از کشور، معرفی برند‌های ایران در خارج، توسعه سازمان توسعه تجارت ایران کمک می‌شود.

زادبوم با تاکید بر حمایت ویژه از صادر کنندگان تصریح کرد: بخشی دیگر از مشوق‌های صادراتی، تخفیفاتی است که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به بنادر و بسته ویژه گمرکات ایران تحت عنوان بسته خاص کمک به صادر کنندگان و بخش دیگری هم سازمان استاندارد ایران، به عنوان بسته حمایتی به صادر کنندگان و تجار ارائه می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.