ائتلاف مالکی هشدار داد؛

آمریکا به دنبال بازگرداندن عراق به فصل هفتم منشور ملل متحد است

ائتلاف «دولت قانون» عراق نسبت به طرح آمریکا برای بازگرداندن این کشور به فصل هفتم منشور ملل متحد هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، ائتلاف «دولت قانون» عراق به ریاست «نوری المالکی» امروز نسبت به طرح آمریکا برای بازگرداندن عراق به فصل هفتم منشور ملل متحد هشدار داد.

«علی البعیجی» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف دولت قانون، امروز در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که «بازگرداندن عراق به فصل هفتم منشور ملل متحد، همان چیزی است که اکنون آمریکا به دنبال آن است، زیرا به خوبی دریافته است که تمام طرح‌های پیشینش با شکست مواجه شده است.»

او از تمام جناح‌های سیاسی عراق خواست برای «خنثی کردن این توطئه خطرناک» در کنار یکدیگر بایستند.

عنوان فصل هفتم منشور ملل متحد، «اقدام در موارد تهدید علیه صلح، نقض صلح و اعمال تجاوز» است و به این ترتیب، زمانی که شورای امنیت بخواهد تهدیدی جدی علیه کشوری مطرح کند، آن کشور را ذیل فصل هفتم قرار می‌دهد.

دو سال پیش، عراق از فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شد و برنامه شورای امنیت این سازمان برای عراق، موسوم به برنامه «نفت در برابر غذا» پایان یافت.

شورای امنیت پس از کامل شدن تمامی تعهدات عراق به این برنامه، با صدور قطعنامه ۲۳۹۰، چنین تصمیمی را اتخاذ کرد.

پس از حمله صدام به کویت در سال ۱۹۹۰ و اعمال تحریم‌های شدید شورای امنیت علیه عراق، این کشور در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفت.

از این رو، شورای امنیت سازمان ملل در سال ۱۹۹۵، قطعنامه ۹۸۶ را علیه عراق صادر کرد و به این کشور اجازه داده شد تا هر ۶ ماه، ۲ میلیارد دلار نفت خود را بفروشد و در مقابل، تنها مواد غذایی دریافت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۲ دی ۱۳۹۸
مگه عراقيا به كشوري حمله كردن ؟
آخرین اخبار