رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

دارو در خط مقدم تحریم قرار دارد/ شهادت سردار سلیمانی نتیجه‌ای جز بی آبرویی آمریکا ندارد

شانه‌ساز گفت: آمریکا کوچکترین رحم، مروت و انسانیت از خود نشان نمی‌دهد و انتظاری جز وحشی گری از این دشمن ظالم نداریم.

تحریم داروبه گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری ضمن عرض تسلیت شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: امیدوارم سردار سلیمانی برای جوانان کشور الگوی عملی باشند و راه ایشان ادامه داشته باشد.

شانه ساز گفت: پس از انقلاب اسلامی شاهد رشد صنعت داروسازی و ایجاد نظام ژنریک در دوران جنگ و توسعه دانشکده‌های داروسازی در طول این سال‌ها بودیم.

او ادامه داد: ما در حوزه دارو شهدای بسیاری داشتیم، این شهدا تنها داروساز نبودند بلکه افرادی بودند که داروخانه‌ها و کارخانه‌های داروسازی فعالیت می‌کردند و در دوران جنگ در خط مقدم حضور یافتند و به شهادت رسیدند.

انتظاری جز وحشی‌گری از آمریکا نداریم

شانه ساز گفت: اکنون در جنگ ظالمانه اقتصادی قرار داریم و دارو در خط مقدم جنگ قرار دارد. آمریکا کوچکترین رحم و مروت و انسانیت از خود نشان نمی‌دهد و انتظاری جز وحشی گری از این دشمن ظالم که فرزندان برجسته ایران اسلامی مانند سردار سلیمانی را شهید می‌کند نداریم. هر چند با تمام توان بر علیه ایران تلاش می‌کنند و ما انتظار داریم که مجامع بین المللی در برابر تحریم‌هایی دارویی سکوت نکنند؛ چرا که این اقدامات همه جنایت علیه بشریت است و اگر مردم نتیجه این تحریم‌ها را حس نمی‌کنند همه را مدیون دانش و صنعت داروسازی کشور هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: برای نخستین بار حملات شیمیایی با وسعت بسیار و تنوع بالا مواد شیمیایی در جنگ علیه ایران را در جهان شاهد بودیم و تا قبل از آن این چنین جنگ شیمیایی نداشتیم که با تکیه بر توان شیمی‌دان‌ها و داروسازان ایرانی توانستیم به تولید داروی مقابله با مواد شیمیایی دست پیدا کنیم. همه این‌ها به دست داروسازانی بود که ماندند و به ایران و رزمندگان خدمت کردند.

شانه ساز گفت: به دلیل برگزاری مراسم تشییع سردار سلیمانی بزرگداشت شهدای داروساز و ایثارگران به روز ۳۰ دی موکول شد.

شهید کردن اسطوره‌های ملی جز بی‌آبرویی نتیجه‌ای نخواهد داشت

او با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی باعث حفظ وحدت و آرمان‌گرایی جامه به‌ویژه نسل جوان کشور می‌شود، بیان کرد: آمریکایی‌ها معنای ایمان را نمی‌فهمند و این‌ یک موهبت الهی است که آمریکایی‌ها با این سطح علم و دانش از عنصر تعهد تهی هستند و نمی‌بینند که شهید کردن اسطوره‌های ملی جز بی‌آبرویی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو  ادامه داد: این شهادت‌ها که در طول ۴۰ سال گذشته آن‌ها را تجربه کرده‌ایم چیزی جز خیر و برکت برای جامعه اسلامی ما به دنبال نداشته است. سردار سلیمانی به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کرد؛ نتیجه و حاصل آن برای ایران برکت و برای دشمنان بی‌آبرویی، شکست و خروج از منطقه با ذلت خواهد بود که آن را به خانواده این عزیز، مقام معظم رهبری و قطب عالم امکان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

معاون وزیر بهداشت بابیان اینکه در دوران دفاع مقدس در حوزه دارویی خدمات ارزنده‌ای ارائه شد، یادآوری کرد: در آن زمان توان صنعت داروسازی مثل امروز نبود و شرکت‌ها دارو را وارد و در ایران فقط بسته‌بندی می‌کردند.

او ادامه داد: ما پیش از انقلاب اسلامی دانش بومی داروسازی نداشتیم، به همین دلیل در دوران جنگ تحمیلی با شرایط سختی روبرو بودیم و طرح ژنریک نداشتیم، آن زمان پزشکان ما تنها با نمانام‌های دارویی آشنا بودند و بازار مکاره‌ای راه افتاده بود.

شانه ساز افزود: در سال‌های نخست جنگ تحمیلی کمبود‌های دارویی بسیار حس می‌شد و رزمندگان ما با مشکلاتی روبرو بودند، اما آن زمان هم تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردیم و طرح ژنریک در صنعت داروسازی اجرایی شد.

ریکال دارو نداشتیم، موضوع توقف فروش بود

شانه‌ساز درباره ریکال ۱۸۰ سری ساخت داروهای شرکت داروسازی اسوه اظهار کرد: این موضوع رویال نبود بلکه بلکه توقف مصرف داشتیم، باید توجه داشت که گاهی حجم بالای دارو ریکال می‌شود که مصرف حجم بالای دارو مشکل دار عوارض شدید و خطرناکی دارد و در این موارد باید بلافاصله داروها از داروخانه ها جمع‌آوری شود و از مردم و رسانه ها در خواست می‌کنم که در این زمینه باید به صحبت‌های متخصصان اعتماد کنیم.

او افزود: باید توجه داشت که عده‌ای در رقابت‌های محصولی و شرکتی مطلبی را عنوان و آن را بزرگنمایی می کنند اما خواهش ما این است که رسانه ها در دام این تبلیغات نیفتند، در این مورد بحث توقف فروش مطرح بود و بررسی‌ها در حال انجام است و به محض تکمیل بررسی‌ها و به محض اینکه به این نتیجه برسیم که برخی اقلام باید جمع‌آوری شود، ‌ بدون هیچ قصور و رودربایستی آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم. زیرا دلیلی ندارد که بخواهیم در انجام اقدامی که بر اساس قانون جزو وظیفه ذاتی سازمان غذا و داروست، کوتاهی کنیم.

شانه‌ساز تاکید کرد: ما با کسی رودربایستی نداریم و در صورت لازم این اقدام را انجام می‌دهیم و این اطمینان را به می‌دهم که در این صورت دارو جمع‌آوری خواهد شد و در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و اکنون گروهی از متخصصان دانشگاهی، نظارتی و نخبگان بی‌طرف صنعت به طور مرتب در حال پیگیری و رصد هستند و شخصا گزارشات آنها را دریافت و این موضوع را دنبال می‌کنم.

ذخایر دارویی کشور اطمینان‌بخش است

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به بزخی انتقادها درباره اداره قرارگاهی سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: ایجاد قرارگاه سازمان غذا و دارو نه‌ تنها استقلال سازمان غذا و دارو را کم نکرد، بلکه تمام بخش‌های درون وزارتی و حتی خارج از وزارتخانه را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار داد تا بتوانیم تامین کمی و کیفی دارو و تجهیزات پزشکی را مدیریت کنیم و به دنبال این شکل مدیریت اکنون ذخایر دارویی، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه‌ نسبت به ابتدای سال و انتهای سال ۹۷ به سطح کاملا اطمینان‌بخش رسیده است.

شانه ساز تاکید کرد: علی‌رغم اینکه دشمن حلقه محاصره تبادلات مالی و بانکی را روز به‌ روز تنگ‌تر می کند و هر روزنه‌ای را که باز کرده‌ایم، با بهانه و شعارهای فریبنده بسته‌اند اما اکنون ذخایر دارویی‌ کشور بسیار اطمینان‌بخش است و کمبود نگران‌کننده‌ای نداریم و این نتیجه تشکیل قرارگاه سازمان غذا و دارو بوده که ما را از بروکراسی نجات داده است.

ذخیره شش ماه تا یک ساله ماده اولیه داروها

شانه‌ساز درباره برخی کمیودهای دارویی اظهار کرد: همه می‌دانند که در حوزه بودجه‌ای و نقدینگی مشکل داریم و سازمان‌های بیمه‌گر هم در حوزه گردش مالی با مشکلات فراوانی مواجهه هستند اما ما با همکاری صنعت، ‌ خدمات، داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیعی ظرفیتی را در کشور ایجاد کردیم که امسال بین شش ماه تا یکسال ماده اولیه دارو در کارخانه‌های داروسازی‌ موجود داریم و در داروهای وارداتی که به هر دلیل نمی‌توانیم آن‌ها را در کشور تولید کنیم، بین سه تا شش ماه ذخیره داریم البته استثنائاتی هم وجود دارد، اما همین استثنائات هم بیشتر از آنچه در همه کشورها دیده می‌شود، نیست و حتی در کشورهای پیشرفته‌ای که ما را تحریم می‌کنند هم کمبودهایی وجود دارد.

شانه ساز تاکید کرد: قرارگاه سازمان غذا و دارو در سطح ملی، وزارتی، استانی و دانشگاهی خیرات و برکات زیادی داشته است. با تدبیری که وزیر بهداشت اندیشید که از تجربیات و برکات مددیریت جنگ بود، ‌ همه مسئولان استانی و روسای دانشگاه‌ها به ریز در جریان مسائل حوز ه دارو و تجهیزات پزشکی هستند و طبیعی است که وقتی متوجه مشکلی شوند برای رفع آن در اسرع وقت اقدام می‌کنند و اینکه گفته می‌شود، قرارگاه، استقلال سازمان غذا و دارو را تحت‌الشعاع قرار داده است به نظر می‌آید که بیشتر جنبه رقابتی داشته باشد و با نیات مختلف مطرح می‌شود که با واقعیت خیلی هم‌خوانی ندارد البته ممکن است برخی نیت خیر داشته باشند و موضوع طوری دیگر در فضای مجازی مطرح شود.

 کمبود داروی  درمان آنفلوانزا نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود داروی تامیفلو و آی‌وی‌ آی‌جی، ظهار کرد: باید توجه کرد که ایجاد توقعات غیرواقعی در شرایط تحریم ‌ و تاکید بر مصرف داروی خارجی، علی‌رغم اینکه تولید داخلی داریم، اقدام خوبی نیست و بیشتر خدمت و در ادامه خواست‌های دشمن است تا منافع ملی.

شانه‌ساز تصریح کرد: داروی تامیفلو برند و نوع ژنریک آن اُسِلتامیویر است که نمونه تولید داخل آن به میزان کافی در داخل کشور وجود دارد البته در ابتدا تولید به دلیل تعلل تولیدکننده دو هفته‌ای به تاخیر افتاد، اما ما بلافاصله و قبل از آغاز موج آنفلوآنزا به صورت فوریتی آن را وارد کردیم و اکنون داروی درمان آنفلوانزا به وفور و حداقل ۲.۵ برابر سال گذشته در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: این دارو در داروخانه‌ها نیست و باید توجه داشت، این دارو سلاحی است که جایگزینی ندارد و اگر آن را به صورت گسترده عرضه کنیم و با نسخه هر همکار پزشک تجویز شود، به سرنوشت بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های دیگر گرفتار می‌شویم، ما در زمینه تولید و تامین این دارو هیچ مشکلی نداریم، اما اصرار به‌حق همکاران‌ در حوزه معاونت بهداشتی این بود که دارو آنفلوانزا حتما به جا و به موقع تجویز شود تا منجر به ایجاد مقاومت میکروبی و ویروسی در بیماران نشود چار که یکی از معضلات دنیا و کشورهایی مانند ما بحث مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک است.

نگران گذشتن تاریخ مصرف داروهای آنفلوانزا هستیم

شانه ساز افزود: بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها که تا ۱۰ یا ۲۰ سال قبل به خوبی پاسخ می‌دادند، امروز به دلیل جهش میکروبی، دچار مقاومت میکروبی شده ایم و این داروها دیگر پاسخگو نیستند، بنابراین اصرار همکاران ما در معاونت بهداشتی این بود که داروی آنفلوآنزا در مراکز خاص تجویز شود، دارو در کشور وجود دارد و نه‌ تنها نگران کمبود آن نیستیم، بلکه نگران هستیم که تاریخ انقضای بخشی از داروها بگذرد و مصرف نشود و اگر بیمارستانی این دارو را ندارد، ممکن است به دلیل بدهی‌ها و مناسبات مالی آن بیمارستان با شرکت‌های پخش باشد.

کمبود آی وی آی جی نداریم

شانه‌ساز  درباره کمبود داروی آی وی آی جی بیان کرد: داروی آی‌ وی آی‌ جی به وفور در کشور وجود دارد، باید توجه داشت که یکی از مشکلات ما در کشور این بود که داروها به میزان فراوانی در کشور در دسترس بود و گزارش مصرف بی‌رویه داشتیم و به دنبال آن تمهیداتی اندیشیدیم، چرا که ما به دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم و دارو یارانه می‌گیرد، بنابراین باید مصرف را مدیریت کنیم.

او افزود: دارو در انبار شرکت های پخش وجود دارد و باید صحیح و به موقع مصرف شود، دارو کالایی نیست که بخواهیم نابه جا و بی‌رویه آن را مصرف کنیم، بلکه باید با حساب و کتاب مصرف این کالا را مصرف کنیم و در هر ۲ داروی آنفلوآنزا و آی‌وی آی‌جی کمبود نداریم، بلکه بیش‌بود هم داریم.

کمبود مواد اولیه در تولید داروهای تحت لیسانس

رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود مواد اولیه در شرکت‌های داروسازی گفت: در حال حاضر برخی داروها ژنریک‌شان در داخل تولید می‌شود اما برخی داروهای تحت لیسانس یا برند ژنریک هستند که زیرساخت تولید آنها در کشور ایجاد شده است، مواد اولیه بسیاری از این داروها در کشور تولید می‌شود اما چون شرکت‌هایی تولیدکننده برند ژنریک بر اساس قانون‌ تولید تحت لیسانس عمل می‌کنند، نمی‌توانند از مواد اولیه تولید داخل استفاده کنند، مشکل پیش می‌آید و بر اساس مصوبه سران سه قوه نمی‌توانیم به مشابه  تولید داخل ارز  بدهیم و از طرفی بر اساس مقررات تولید تحت لیسانس نمی‌توان از مواد اولیه تولید داخل استفاده کرد.

شانه‌ساز دامه داد: تخصیص ارز به این شرکت‌ها قطع نشده  و یکی از مباحث طرح شده در قرارگاه سازمان غذا و دارو همین موضوع است و پیشنهاد داده ایم که این شرکت ها از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نکنند و ارز نیمایی به آنها تعلق گیرد و این شرکت ها هم یک تخفیف قابل توجه و جدی از طرف‌های خارجی خود بگیرند تا به این ترتیب بتوانیم این موضوع را تعیین تکلیف کنیم.

بخش دولتی در تولید واکسن خوب عمل نکرده است

وی با اشاره به موضوع تولید داخلی، گفت: چه در حوزه واکسن چه سایر اقلام، هر قلم داروی تولید داخلی که از نظر کمی و کیفی مشکلی نداشته باشد، مطمئن باشید اجازه واردات مشابه آن را نمی‌دهیم. در حوزه واکسن واقعا در کشور هر قلم واکسنی که از بعد کمی و کیفی مشکلی نداشته باشد، آن را استفاده می‌کنیم، اما اگر مشکلی از نظر کمی و کیفی وجود داشته باشد، لاجرم و با توجه به اهمیت سلامت واکسن، نمی‌توانیم آن را مورد استفاده قرار دهیم  یا ملاحظاتی داشته باشیم.

شانه‌ساز ادامه داد: در بخش دولتی دو مجموعه پاستور و رازی را داریم که خدمات زیادی را انجام داده‌اند، اما به نظر می‌آید که نتوانسته‌اند هم‌پای سایر بخش‌های حوزه دارو قدم بردارند، اکنون بخش خصوصی و هلدینگ‌های مختلف دارویی هم ورود کرده‌اند اما متاسفانه در بخش واکسن میزان واردات‌ نسبت به سایر بخش‌ها بالاتر است که امیدواریم با تلاش شرکت‌های داخلی بتوانیم به جایی برسیم که نیازی به واردات نداشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۴ دی ۱۳۹۸
بازیه بازی
تا آخر سال یا اوایل سال آینده میخوان قیمت دارو رو دو سه برابر کنن
Germany
کامران
۱۳:۲۷ ۱۴ دی ۱۳۹۸
بهترین متفکران داروسازی را بکار گیرید تا امریکا نتواند زور بگوید و ناامید نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۴ دی ۱۳۹۸
مسکن هم تحریم هستیم چرا وام خرید مسکن رو زیاد کردین به همان اندازه که زیاد کردین وام مسکن رو چند برابر قیمت مسکن بالا رفت به خدا خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۴ دی ۱۳۹۸
با وجود داشتن رسانه های قوی برای سالیان طولانی .خودشون را فرشته.جا زده اند و ملت دینا را گول زده آند .برای مثال .برای نجات یک حیوان تیم پزشکی را برای تبلیغ میفرستند . و ازش برنامه می‌سازند .تا به جهانیان نشان دهند .که فرشته نجات بشر آیند ولی بمباران افغانستان .عراق .لبیی .سوریه .وووو .
در کل فتنه و آتش بیار معرکه آیند در تمام دینا
کودتا در کشورهایی که جلوی سیاست شون ایستاده آند
United States of America
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۴ دی ۱۳۹۸
انشاءالله همه ی داروها برای خودشان صرف بشه.
ملت ما همیشه سلامت باشند.آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ دی ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار