لاریجانی در نطق پیش از دستور:

حرکت مردم در تشییع حاج قاسم رفراندوم مسیر مقاومت بود/ حالا نوبت پاسخ کوبنده است

رئیس مجلس گفت: حرکت مردم در تشییع حاج قاسم رفراندوم مسیر مقاومت بود.

ملت ایران سیلی محکمی به آمریکا زد/ حالا نوبت پاسخ کوبنده استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: این روز‌ها دنیا شاهد پدیده عجیب و منحصر به فردی بود.

او افزود: مراسم تشییع قاسم سلیمانی و همراهانش چه در عراق، کاظمین و نجف و چه در خوزستان، مشهد و تهران و امروز در کرمان چیزی جز اقیانوس بیکران مردم مسلمان که خشم خود را در مقابل جنایت آمریکا این گونه بروز دادند.

لاریجانی گفت: این هنگامه حضور مردمی در سایر استان‌های ایران نیز اعجازگونه ظاهر گردید و در سایر کشور‌ها نظیر هند، پاکستان، نیجریه، لبنان، یمن، ترکیه و برخی کشور‌های اروپایی و حتی در خود آمریکا شاهد انزجار از رفتار سفاکانه آمریکا بوده‌ایم، آمریکایی‌ها چه پیام این خروش میلیونی را بفهمند و چه خود را به خواب بزنند تأثیری در واقعیت بیرونی نمی‌گذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها اگر صدای ملت‌های منطقه را بشنوند خود را از هزینه‌های بیشتر رهانیده‌اند اجمالا باید در یک عنوان کلی جلوه این حضور تکان دهنده مردمی را نه به دخالت آمریکا در منطقه، نه به اقدامات تروریستی آمریکا، نه به چپاول منابع منطقه، نه به تحقیر ملت‌های مسلمان، نه به جنگ طلبی آمریکا دانست.

او افزود: تأسف آور است که در زمانه فعلی با رئیس جمهوری در آمریکا مواجه هستیم که علاقه‌مند است واقعیات را درست درک نکند و با توهمات ملت خود را دچار مخاطره کند، یک بار اعلام کرد از سال‌های پیش باید حاج قاسم را حذف می‌کردیم معنای این افتخار به شغل تروریستی و تداوم آن است.

لاریجانی اظهار کرد: ترامپ یک بار اعلام کرد که مردم ایران و عراق از اقدام آمریکا خوشحالی کردند حالا آقای ترامپ فهمیدید چقدر بی ربط توئیت می‌کنید و فاصله بین واقعیت‌ها، تحلیل‌ها و توهماتی که پایه اقدامات شماست چقدر زیاد است. اخیرا او حرف نسنجیده دیگری زده است که ۵۰ نقطه فرهنگی ایران را بمباران می‌کنم وقتی از وی جویا شدند چرا بخش فرهنگ را انتخاب کردید فضاحت بارتر پاسخ داد که بخش‌های فرهنگی که میراث تمدنی ایران است را در تیررس نظامیان خود قرار می‌دهیم و هرچه وزیر خارجه بی خرد او تلاش کرد سخنان بی معنای او را روتوش کند موفق نشد و دوباره ترامپ همان عبارات مبتذل را بیان کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اصلا گیریم که چنین غلطی را کردی که نمی‌توانی چه حادثه‌ای رخ می‌دهد؟ مثلا ایرانیان بی تمدن می‌شوند؟ به نظر می‌رسد ایشان بین نماد‌های تمدنی و قمارخانه‌های خود چندان فرقی قائل نیست، نماد‌های تمدنی همان گونه که از اسم آن‌ها پیداست نماد یک هویت فرهنگی هستند که ایرانیان آن را دارا هستند و با زدن نماد‌های فرهنگی ماهیت واقعی تمدن ایرانیان زدوده نمی‌شوند.

او خاطرنشان کرد: ضمنا ترامپ این فهم را هم ندارد که این نماد‌ها میراث معنوی کل بشریت است همان تصمیمات در رفتار‌های ناشیانه برای مردم منطقه یک راه جز مقاومت باقی نگذاشته و در واقع حرکت عجیب روز‌های اخیر یک رفراندوم برای مسیر مقاومت تلقی شد.

لاریجانی افزود: نکته دیگر این است که حادثه اخیر که بطن خواسته‌های منطقه را کاملا عیان کرد صحنه سیاسی و امنیتی منطقه را وارد متن جدیدی کرد و دیگر شرایط منطقه نمی‌تواند به گذشته بازگردد. مولفه اصلی صحنه سیاسی امنیتی جدید در منطقه زندگی با هم و بدون آمریکاست. مشاهده کردید که ترور حاج قاسم که یک مسلمان ایرانی است چگونه سایر ملت‌های منطقه را به همراهی کشاند و اتفاقا همه در مقابل اقدامات آمریکا موضع گیری کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یک وجه این حرکت در اقدام مجلس ملی عراق مشاهده شد که با درکی عمیق تصمیم به لغو معاهده امنیتی گرفته و حکم به اخراج آمریکا دادند، این امور طلیعه تحولات جدید منطقه است ایستادگی آمریکا در مقابل این جریان و عکس العمل‌های احمقانه نظیر آنچه در پاسخ پارلمان عراق داد که پول پادگان‌های خود را بدهید و یا تحریم‌های اقتصادی که واقعا تأسف آور است که کشوری که مدعی مدیریت جهانی است صراحتا اعلام می‌کند یا باید اجازه پایگاه‌های متعدد نظامی و کنترل فضای کشور بدهید و اجازه دهید هرکسی را خواستم بکشم و ترور کنم یا شما را به بدترین شیوه تحریم می‌کنیم.

لاریجانی بیان کرد: آقای ترامپ این منطق‌ها باعث اخراج شما از منطقه می‌شود بنابراین مقاومت بی‌جا نکنید که هزینه‌های زیادی را برای ملت آمریکا تدارک می‌بینیم، امروز شما ندای زندگی باهم و بدون آمریکا را در یمن، لبنان، عراق، فلسطین، سوریه و حتی کشور‌هایی که مسلمان نیستند، می‌شنوید و جالب‌تر این است که برخی کشور‌های منطقه که آمریکا آنها را جزء متحان خود برمی‌شمارد بر مذاکرات با جمهوری اسلامی که گفته‌اند که نمی‌توانند به آمریکا تکیه کنند.

او افزود: نمایندگان ارزش حادثه حضور معجزه‌گونه مردم را باید در حد و مقدار عظیم آن در نظر گرفت و پیش از هرچیز سجده شکر و سپاس به ساحت مقدس ربوبی سایید که تحولی در قلوب همگان رقم زد که به یکدیگر بیشتر متحد شوند و با صدای واحد مقابل آمریکا بایستند این همبستگی و وحدت دل‌ها جز با عنایت خداوند محقق نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای در هدایت همه این امور سپاسگزاریم و قدر این نعمت فوق‌العاده الهی را باید در عمل خود نشان داد.

لاریجانی افزود: قبول داریم که این حرکت جاودانه ملت به کلی تلقی قلب به خصوص آمریکا را نسبت به ایران و ایرانی عوض کرد به طوری که رئیس جمهور ناشی آمریکا تصور کرد مثلا آثار تاریخی پرسپولیس، پاسارگاد و بیستون را تخریب کند ذات ایرانی متمدن عوض می‌شود.

او تصریح کرد: عقلای آن‌ها درک کرده‌اند زمانی تا حدی که آقای ترامپ را سرزنش کرده اند مردم با حضور خود وزانت امنیت ملی کشور را بالا بردند، پرهیز از مناقشات ناظر بر بالا بردن سطح مذاکرات سیاسی کل منافع ملی کشور به وفاق ملی کشور و حفظ این دستاورد کمک می‌کند همه بخش‌های حکومت و رسانه‌ها و صاحب نظران سیاسی و صاحبان تریبون‌ها با دقت نظر به این معنا و رعایت وفاق ملی وفای خود را به این حرکت عظیم ملی و انقلابی نشان دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی از حضور آگاهانه و معنادار و اعجاز گونه ملت سپاسگزار است و آن را ذخیره تاریخی برای صلابت و استواری ملت می‌داند که پایه و مایه اصلی در تحولات جدید منطقه است، همچنین از ملت رشید عراق و مجلس ملی آن و جناب رئیس جمهور محترم آن کشور و نخست وزیر آن تشکر می‌کنم.

لاریجانی افزود: ملت رشید ایران ریشه‌دار بودن خود را و مجلس عراق عِرق ملی و غیرت اسلامی خود را و جناب نخست وزیر درک استراتژیک و همت بلند خود را نشان دادند که همه این‌ها در پناه بزرگواری و هدایت مرجع عظیم القدر آیت الله سیستانی است.

او بیان کرد: مجلس شورای اسلامی از شورای عالی امنیت ملی در اقدام اخیر هسته‌ای حمایت می‌کند و باید در تحقق خواسته ملت به دلیل مجازات جانیان آمریکایی با جدیت اقدام کند و نیرو‌های مسلح وظیفه مهمی در این جهت بر دوش دارند. ملت بزرگ ایران با حضور خودت سیلی محکمی به مسئولان جنایت‌کار آمریکا زد حالا نوبت پاسخ کوبنده است لازم است کمیسیون امنیت ملی مجلس این موضوع را مستمراً پیگیری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی از مسئولان جریان‌های مقاومت در یمن، لبنان، عراق و فلسطین به ویژه از جناب سید حسن نصرالله تشکر و قدردانی می‌کند که مردانه مسئولیت انقلابی و اسلامی خود را در قبال شهادت حاج قاسم و یارانش اعلام نمود.

لاریجانی افزود: از رهبران مقاومت که برای احترام به ملت ایران در مراسم تشییع شرکت کردند، تشکر می‌کنم همکاران عزیز احترام به خون حاج قاسم و یارانش مقاومت آگاهانه با صلابت و حفظ وحدت ملی است، روز‌های آینده بیشتر از گذشته به این دو امر نیازمندیم در این جهت تلاش کنید دشمن ملت ایران آمریکا را به دلیل این گستاخی تهدید کنند.

او گفت: ضمناً صهیونیست‌های زبون نیز بدانند نقش آنها در این جنایت سفاکانه رصد شده است.

بعد از این نطق رئیس مجلس نمایندگان به میان آمدند و شعار مرگ بر آمریکا، انتقام انتقام، نه سازش نه تسلیم انتقام انتقام سر دادند.

رئیس مجلس نیز در پاسخ به شعار‌های نمایندگان گفت: آفرین بر شما این صدای ملت ایران است که بلکه گوش ناشنوای آقای ترامپ بشنود این درخواست ملت ایران است و انشالله تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار