متخصص طب سنتی ایران مطرح کرد؛

با هرگونه افراط و تفریط و بزرگ‌نمایی در طب سنتی مخالف هستیم

خدادوست، گفت: درمان قطعی بیماری‌های مختلف به کمک طب سنتی امکان پذیر نیست و مردم نباید به این موضوعات توجه کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود خدادوست، متخصص طب سنتی ایران و دانشیار دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نخستین همایش طب ایرانی که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، درباره آموزه‌های طب ایرانی اظهار کرد: امروزه آموزه‌های طب ایرانی در کنار طب رایج در امر پیشگیری و درمان به کار گرفته می‌شوند؛ طب ایرانی یک مکتب بوده و تنها پزشکانی که اجازه دخالت در امر درمان را دارند، می‌توانند به این عرصه وارد شوند.

او بیان کرد: هرگونه افراط، تفریط و نگاه تجاری به بیمار از نظر اخلاق پزشکی نکوهیده است؛ ما با هرگونه افراط، تفریط و بزرگ‌نمایی در طب سنتی مخالف هستیم؛ بحث پزشک خانواده از گذشته‌های دور وجود داشته است و پزشکان مسئول این بودند که افراد بیمار نشوند.

این متخصص طب سنتی ایرانی درباره اینکه برخی افراد ادعا می‌کنند به کمک طب سنتی می‌توانند بیماری‌هایی مانند MS، سرطان و ALS را درمان قطعی کنند، گفت: متاسفانه این افراد از استیصال مردم در درمان بیماری صعب العلاج عزیزان خود سوء استفاده کرده و مشکلات بسیاری را به بار آورده اند که لازمه پیشگیری از این مشکلات، افزایش آگاهی مردم برای مراجعه آنان به افراد و مراکز تاییدشده در حوزه طب سنتی است.

خدادوست افزود: ما در طب سنتی به بحث مزاج ها، سوء مزاج‌ها و تفاوت‌های فردی توجه ویژه داریم؛ پزشک باید در درمان بیمار منافع و ضرر‌های روش‌های درمان را به خوبی بسنجد؛ از قابلیت‌ها و توانمندی‌های طب سنتی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ریشه در باور مردم دارد و ما نباید اجازه دهیم، افرادی از این باور سوء استفاده کنند. 


بیشتر بخوانید: تأسیس دانشگاه طب سنتی در آینده‌ای نزدیک


مخالفت طب ایرانی با هرگونه بزرگ‌نمایی

او تأکید کرد: ما باید اجازه دهیم که تنها افرادی که مجاز به مداخله در امر درمان مردم هستند، روی کار بیایند همچنین طب ایرانی بدن انسان را سیستمی یکپارچه می‌داند و موضوع کل‌نگری را مطرح می‌کند؛ نگاه ما باید بر اساس شرح حال و معاینه بالینی بیماران باشد و از بسیاری تشخیص‌های افتراقی غیرضروری جلوگیری کنیم. طبیب باید به مردم سبک زندگی سالم را یاد بدهد؛ قدم نخست درمان تدبیر است، بنابراین ما باید علت و درمان بیماری‌ها را در سبک زندگی مردم جستجو کنیم.

خدادوست یادآوری کرد: اخلاق پزشکی، گمشده پزشکی رایج امروز است؛ در برخی موارد بیمار تنها با دیدن طبیب حالش خوب می‌شود که این موضوع به اعراض نفسانی برمی‌گردد؛ به همان میزان که ما مسئول هستیم مردم به سراغ روش‌های درمانی آسیب‌زا نروند به همان مقدار هم باید تلاش کنیم تا مردم از خدمات طب سنتی محروم نشوند.

انتهای پیام /

برچسب ها: طب سنتی ، طب ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار