در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وزارت بهداشت ۲۵ درصد در حفظ سلامت مادران باردار و نوزادان نقش دارد

رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت گفت: بر اساس پژوهش‌های بین‌المللی، وزارت بهداشت تنها ۲۵ درصد در حفظ و ارتقای سلامت مادران باردار و نوزادان نقش دارد.

مسعود حیدرزاده رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: مراقبت‌های قبل از بارداری  تاثیر زیادی بر روی سلامت نوزاد دارد و برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد علاوه بر وزارت بهداشت سایر ارگان‌ها مانند وزارت راه نیز باید همکاری داشته باشند.

رئیس اداره  سلامت نوزادان وزارت بهداشت تاکید کرد: در مناطق محروم و کم برخوردار که از جاده مناسبی ندارند و حتی امنیت پرسنل بهداشت و درمان در معرض خطر قرار دارد، وزارت بهداشت چگونه می‌تواند سلامت نوزادان و حتی زنان باردار را حفظ و ارتقا بخشد.

نقش ۲۵ درصدی وزارت بهداشت در حفظ و ارتقای سلامت مادران باردار و نوزادان

حیدرزاده اضافه کرد: بر اساس پژوهش‌های بین‌المللی، وزارت بهداشت تنها ۲۵ درصد در حفظ و ارتقای سلامت مادران باردار و نوزادان نقش دارد و باید سایر ارگان‌ها نیز تعامل بیشتری با ما داشته باشند.

او تاکید کرد: در استانی مانند آذربایجان شرقی استانداری به کمک ما آمده و در زمینه استاندارد سازی جاده اقدامات خوبی را انجام داده است. البته باید بگویم که خیرین سلامت نیز در این حوزه اقدامات شایسته‌ای را انجام داده‌اند.

رئیس اداره نوزادان وزارت بهداشت ادامه داد: در برخی مناطق آموزش سلامت به طور جدی پیگیری شده است و همین موضوع سبب شده تا سطح سواد مردم افزایش پیدا کند.


بیشتر بخوانید: لزوم تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیاردی جهت تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری


حیدرزاده گفت: خشونت در خانواده به طور غیر مستقیم باعث مرگ نوزادان یا نارسایی آنها در بدو تولد در ارتباط است؛ متاسفانه در برخی موارد شنیده شده مرد خانه به دلیل مسائلی مانند: اعتیاد، بیکاری و... همسر باردار خود را مورد ضرب و شتم قرار داده است که همین مسئله تاثیر منفی بر روی نوزاد می‌گذارد.

او یادآوری کرد: استرس مادر باردار ارتباط نزدیکی با تولد نوزاد نارس دارد؛ خشونت در محیط خانه باعث افزایش اضطراب و بروز اختلالات روانی در بین زنان شده و تاثیر منفی بر سلامت نوزاد می‌گذارد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار