بند ۵۱ منشور ملل متحد لزوم اقدام موشکی سپاه علیه آمریکایی‌ها را تایید می‌کند

یک کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: سپاه پاسداران براساس بند ۵۱ منشور ملل متحد اقدام به حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد عراق کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی جوادی درباره اقدام غیرقانونی آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی اظهار کرد: تجربه نشان داده است که آمریکا برای رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی خود به هیچ قانونی پایبند نیست. زمانی که گروه تروریستی داعش دست به کشتار مردم بی‌گناه سوریه و عراق زده بود، جبهه مقاومت برای مقابله با آن‌ها به میدان آمد و با رشادت‌هایی که مدافعان حرم انجام دادند، داعش و سایر گروه‌های تکفیری شکست خوردند، اما نکته جالب در همان ایام نیز اقدامات حمایتی آمریکا از این گروه‌ها بود. این درحالی است که دونالد ترامپ بار‌ها اعلام کرده است که آن‌ها داعش را شکست دادند.

وی ادامه داد: آمریکا همواره شعار مبارزه با تروریست سر می‌دهد، اما اقداماتش در کشور‌های مختلف به‌ویژه کشور‌های منطقه نشان داده است که اصلی‌ترین حامی گروه‌های تروریستی است و از این رو کشور آمریکا بار‌ها قوانین حقوق بشر و سازمان ملل متحد را نقض کرده است. در موضوع به شهادت رساندن سردار سلیمانی نیز همین رویه طی شد و آمریکایی‌ها به‌طور غیرقانونی و با نقض حاکمیت عراق دست به این اقدام زدند. این درحالی بود که ایران و آمریکا در شرایط جنگ نبودند و از طرفی سردار سلیمانی به دعوت کشور عراق به این کشور رفته بود و این‌طور نبود که خودش به‌طور خودجوش به آنجا برود.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به اینکه کشور عراق می‌تواند در مجامع بین‌المللی درخصوص اتفاق رخ داده از آمریکا شکایت کند، گفت: آمریکایی‌ها فردی را به شهادت رساندن که الگوی جبهه مقاومت در مبارزه با تروریسم بود و از طرفی قاسم سلیمانی جزو نیرو‌های رسمی یک نهاد نظامی در کشورمان بود که از سوی نظامیان آمریکایی به شهادت رسید، لذا اقدام آمریکایی‌ها اقدامی جنگی بود که باید پاسخگوی این موضوع در مجامع بین‌الملل باشد.

جوادی تصریح کرد: آمریکا تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و حاکمیت ملی دولت عراق را نقض کرد که هر سه اصل مورد اشاره، در منشور سازمان ملل متحد، به‌عنوان اصول بنیادین و مرتبط با قواعد بین‌المللی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: اقدام اخیر آمریکا در فرودگاه بغداد، تمام قوانین حقوق بشر، حقوق بین‌الملل و بند‌های مختلف منشور سازمان ملل متحد درخصوص ممنوعیت تجاوز را نقض کرد و دادگاه‌های بین‌المللی طبق وظایف ذاتی که دارند باید عاملان این جنایت را محاکمه کنند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل خاطرنشان کرد: با اینکه نباید انتظاری از سازمان ملل متحد و شورای امنیت درخصوص برخورد و حتی محکوم کردن اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی داشته باشیم، اما جمهوری اسلامی ایران طبق قانون می‌تواند از منظر حقوقی در مجامع بین‌المللی نسبت به این اتفاق رخ داده شکایت کند.

جوادی گفت: البته پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اقدام آمریکایی‌ها با شلیک چندین موشک به پایگاه عین‌الاسد نیز براساس بند ۵۱ منشور ملل متحد و در راستای دفاع از خود رخ داد و همان‌طور که شاهد بودیم، سپاه پاسداران به سمت پایگاهی موشک شلیک کرد که آمریکا از همان پایگاه اقدام به حمله تروریستی به سردار سلیمانی کرده بود، لذا این اقدام در مجامع بین‌المللی کاملاً قانونی و مشروع تلقی می‌شود.

وی اظهار کرد: آمریکا و شخص دونالد ترامپ باید عواقب اقدام تروریستی خود را از این به بعد بر گردن بگیرد و سازمان ملل نیز می‌تواند براساس منشوری که خودش دارد، کشور آمریکا را به‌دلیل اقدامات گسترده تروریستی در کشور‌های مختلف محاکمه کند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار