تعیین عرصه و حریم بقایای دیوار تاریخی شهر قصرشیرین

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان قصرشیرین گفت : به زودی گمانه زنی و کاوش باستان شناسی به منظور تعیین عرصه و حریم بقایای دیوار تاریخی شهر قصرشیرین موسوم به محوطه خیابان ساحلی انجام می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،بهرنگ بابایی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان قصرشیرین گفت : حدود پنج سال پیش در پی ساخت و ساز یک واحد مسکونی در خیابان ساحلی شهر قصرشیرین در محدوده کاروانسرای شاه عباسی، شواهد و بقایای یک دیوار تاریخی نمایان شد.

او گفت : پس از انجام مطالعات و بررسی‌های کارشناسی که با کشف مواد فرهنگی تاریخی در این محل همراه بود، مشخص شد این دیوار تاریخی است و در طول سالیان درازی زیر خاک مدفون و بعد‌ها ساخت و ساز واحد‌های مسکونی روی آن انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی قصرشیرین گفت: طی سال‌های گذشته هرگونه ساخت وساز را در حریم این دیوار تاریخی ممنوع کردیم تا اگر بقایای دیگر این دیوار در زیرخاک مدفون است، دچارآسیب نشود.

او افزود: پس از وقوع زلزله بزرگ سال ۱۳۹۶ و آغاز بازسازی واحد‌های مسکونی تخریب شده در شهر قصرشیرین، در چند نقطه دیگر از کوچه‌های اطراف بقایای دیگری از این دیوار تاریخی را پیدا کردیم.

بابایی گفت: با بدست آمدن این بقایای جدید بنظر می‌رسد که این دیوار‌ها مربوط به بنای بزرگی باشد، برای همین از پژوهشکده باستان شناسی تهران خواستیم تا مجوز کاوش‌های باستان شناسی و گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم این اثر را صادر کند که خوشخبتانه موافقت شد.

او گفت: اعتبارات لازم برای اجرای گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم این دیوار تاریخی تامین شده و گروه باستان شناسی نیز برای اجرای این پروژه اواخر دی یا اوایل بهمن به قصرشیرین خواهند آمد.

رئیس اداره میراث فرهنگی قصرشیرین افزود: امیدواریم با اجرای این کاوش و گمانه زنی بتوانیم عرصه و حریم این بنا‌ها را که احتمالا وسیع خواهد بود، مشخص کنیم و راه برای اقدامات حفاظتی بیشتر از آن باز شود .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.