سقز داروی درمان بیماری کولیت

یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد گیاه «سقز» به دلیل خواص ضدالتهابی می‌تواند به عنوان یک داروی جایگزین مفید برای درمان بیماران مبتلا به کولیت باشد.

سقزبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بر پایه نتایج این طرح تحقیقاتی که به «ارزیابی اثرات درمانی فرآوردۀ نانو از اولئورزین گیاه سقز (Pistacia atlantica) در مدل حیوانی کولیت» توسط دکتر محمدحسین فرزایی و پروفسور غلامرضا بهرامی و با همکاری دکتر شهلا میرزایی، مرضیه حاجی علیانی و هانیه دلفانی در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد، مشخص گردید از نانو ذرات حاصل از صمغ گیاه سقز می‌توان برای تولید فرآورده دارویی طبیعی در درمان بیماری التهابی روده استفاده کرد.

این مطالعه نشان داد، گیاه سقز به دلیل خواص ضدالتهابی می‌تواند به عنوان یک داروی جایگزین مفید برای درمان بیماران مبتلا به کولیت باشد.

بیماری کولیت عمدتا با التهاب در بافت روده بزرگ همراه است که منجر به آسیب می‌شود. رژیم‌های مختلفی در درمان بیماری کولیت استفاده شده است، با این حال اثربخشی آن‌ها همچنان رضایت بخش نیست بنابراین مطالعه فوق به هدف کشف استراتژی‌های درمانی جایگزین کولیت انجام گرفته است.

با توجه به مزایای سیستم‌های دارورسانی نانو و اثربخشی بالای نانوذرات دارویی، این مطالعه با هدف تولید نانوذرات طبیعی حاصله از صمغ گیاه سقز و بررسی اثر آن در درمان کولیت در موش می‌پردازد.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال ۱۳۴۷ با مدرسه عالی پرستاری کار خود را آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۵۴ با تبدیل شدن به دانشکده پزشکی به خدمت رسانی به مردم خطه غرب کشور همت گماشت.

دانشکده پزشکی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۶۴ با تبدیل شدن به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه قوام بیشتری گرفت و علاوه بر امر درمان و آموزش به پژوهش، نوآوری و تلاش برای پیشرفت علوم پزشکی و پیراپزشکی پرداخت.

این دانشگاه هم اکنون دارای هشت معاونت، هشت دانشکده، هفت مرکز آموزشی درمانی در شهرستان کرمانشاه، ۱۷ بیمارستان و ۱۴ شبکه بهداشت و درمان در شهرستان‌ها است.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشت دانشکده دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی، بهداشت، تغذیه، پیراپزشکی و دانشکده پرستاری سنقر و کلیایی دارد.

۸۵ رشته تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مقاطع مختلف دایر است که از این تعداد ۱۴ رشته در مقطع PHD (دکترای تخصصی) است و ۲۰ رشته در دستیاری تخصصی، سه رشته دکترای عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، ۲۵ رشته کارشناسی ارشد، ۲۲ رشته کارشناسی و ۲ رشته کاردانی است.

این دانشگاه همچنین ۴۵۳ عضو هیأت علمی دارد.

۱۲۰ دانشجوی خارجی نیز در رشته‌های دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

براساس آمار‌ها سالانه بیش از ۸۰۰ مقاله در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تولید و منتشر می‌شود.
انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.