شناسایی یک کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه به شناسایی یک کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اشاره کرد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با اشاره به شناسایی یک کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گفت : به منظور جلوگیری از شیوع بیماری، مراکز توزیع مرغ زنده باید جمع‌آوری شوند.

 دامپزشکی استان کرمانشاه روز گذشته از شناسایی و انهدام یک کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان صحنه خبر داد.

او افزود: در موضوع جمع آوری واحد‌های مرغ زنده در شهر نیز باید دامپزشکی همراه باشد چرا که این کار در صورتی موفقیت آمیز است که مردم و فروشندگان احساس برد در اجرای آن داشته باشند.

او با بیان اینکه با مشارکت مردم کنترل بیماری‌ها و خطرات بهداشتی موفق‌تر انجام می‌گیرد براستفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای آگاهی رسانی در کنترل آنفلوانزای مرغی تاکید کرد.

معاون استاندار کرمانشاه افزود: آموزش و آگاهی رسانی به دهیاری ها، شورا‌ها و استفاده از فضای مجازی برای جلب مشارکت عمومی لازمه اقدام موفق در کنترل این بیماری است.

الهی تبار گفت: می‌طلبد که از ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان‌های مردم نهاد که کم هزینه و با انگیزه نیز هستند در این باره استفاده شود چرا که نیاز به اطلاع رسانی عمومی دارد.

او گفت: از ظرفیت صدا و سیما و رادیو برای کنترل آنفلوانزای مرغی در استان استفاده شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه در رابطه با علت تشکیل کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: در روز‌های گذشته فروشنده‌ای دوره‌گرد چند قطعه مرغ بومی آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را به فردی در شهرستان صحنه می‌فروشد که این موضوع باعث آلوده شدن مرغ‌های این شخص و تلفات طیور می‌شود.

«شاهرخ یارویسی» با بیان اینکه پس از مراجعه فرد به دامپزشکی و تشخیص بیماری اقدامات مراقبتی لازم انجام شده است، گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری تعداد ۹۰ قطعه مرغ بومی معدوم شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: پیگیری‌های قضایی برای شناسایی فروشنده دوره گرد و منشا اصلی بیماری با کمک دستگاه قضایی در حال انجام است.

یارویسی با بیان اینکه هم اکنون در استان هیچ مشکلی از باب کنترل بیماری نداریم، گفت: این بیماری در یک خانه شخصی شناسایی و نسبت به معدوم سازی طیور بومی اقدام شد و آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم در مورد پایش سلامت صاحب طیور نیز انجام گرفته و خوشبختانه جای نگرانی نیست.

او افزود: پس از نابودی این کانون هشدار‌های مراقبتی لازم به تمام واحد‌های پرورش پرندگان داده شد و ادارات دامپزشکی استان نیز به منظور مقابله با بیماری در آماده باش قرار گرفتند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه افزود: پیش از این آخرین مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان را بهمن ماه سال ۱۳۹۶ داشتیم و از آن زمان تاکنون هیچ کانونی از بیماری در استان کرمانشاه شناسایی نشده است.

یارویسی افزود: سال ۱۳۹۶ در مجموع هفت کانون روستایی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه شناسایی شد که چهار کانون آن در شهرستان دالاهو و سه مورد دیگر هم در شهرستان کرمانشاه شناسایی شده بود.

او افزود: از سال ۱۳۸۴ که نخستین مورد بیماری آنفلوآنزای طیور در کشور شناسایی شده، تاکنون هیچ موردی از بیماری در واحد‌های صنعتی استان مشاهده نشده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه احتمال آلودگی پرندگان مهاجر به این بیماری وجود دارد، گفت: اکنون کارشناسان ما با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست در حال نظارت و پایش تالاب‌ها و آبگیر‌های استان هستند.

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار