رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی مطرح کرد؛

تولید ۳ تا ۴ برابری کشاورزان نمونه در بخش زراعت

خاوازی گفت: تولید محصولات کشاورزی بر پایه دانش بومی کشاورزان با تجربه، حمایت‌های همه جانبه مدیران و نقش انکار ناپذیر بخش خصوصی استوار است

تولید ۳ تا ۴ برابری کشاورزان نمونه در بخش زراعت/ کشاورزان نمونه در بخش کشاورزی به پتانسیل‌های بالایی دست یافتندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی اظهار کرد: تردیدی نیست که این سطح از تولید بر پایه‌های دانش بومی کشاورزان با تجربه و خبره، ترویج آخرین یافته‌های پژوهشگران و کارشناسان، حمایت‌های همه جانبه مدیران و نقش انکار ناپذیر بخش خصوصی استوار است.

خاوازی افزود: این تولید حداکثری در گستره‌ای به وسعت ایران از بلند‌ترین کوه‌ها تا ژرف‌ترین آب‌های کشور و از دشت‌ها تا جنگل‌ها و مراتع تحقق یافته است.

او ادامه داد: برنامه انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی همه ساله با هدف ارزنهادن به زحمات کشاورزان و توسعه و ترویج کشاورزی دانش بنیان در عرصه‌های تولدی برگزار می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طی ۶ سال گذشته تعداد رشته‌ها سال به یال افزایش یافته است بیان کرد: با هدف پوشش تنوع محصولات و فعالیت‌ها در بخش کشاورزی و منابع طبیعی طی ۶ سال گذشته تعداد رشته‌ها به ۳ برابر رسیده است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر توجه ویژه به موضوع کشاورزی پایدار و بهره‌وری منابع آب و خاک بیان کرد: توجه ویژه به موضوع کشاورزی پایدار، بهره‌وری منابع آب و خاک، حفظ محیط زیست، حفاظت و مدیریت جنگل‌ها و مراتع، سلامت محصول، زنجیره‌های ارزش، توسعه کشت‌های مبتنی بر استفاده از آب سبز و گلخانه، تنوع بخشی به منابع تامین غذا به ویژه در محیط‌های آبی، مشارکت‌های مردمی، ارائه خدمات فنی و ترویجی غیر دولتی و اشتغال زایی به ویژه در حوزه زنان روستایی و عشایری از جمله رویکرد‌هایی است که در چند سال اخیر بر آن تاکید شده است.

خاوازی رشد ۲ برابری حضور بانوان در جمع برگزیدگان کشاورزان نمونه را از پیامد‌های مثبت این رویکرد طی ۶ سال اخیر اعلام کرد و گفت: امسال از میان قریب به ۱۵ هزار نفر داوطلب در سطح شهرستان‌ها پس از بررسی‌های اولیه ۱۴۷۷ منتخب به دبیر خانه ستاد معرفی و در مرحله نهایی به بهره گیری از کارشناسان خبره بررسی مستندات و ارزیابی‌های میدانی ۱۶۶ نفر در قالب ۱۵۵ رشته برگزیده شدند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دستیابی به پتانسیل‌های بخش کشاورزی در سال‌های اخیر گفت: عملکرد تولید ۳ تا ۴ برابری کشاورزان نمونه در بخش زراعت، ۸ تا ۹ باربری در بخش باغبانی و ۲ تا ۳ برابری در تولید ماهی و میگو نسبت به متوسط عملکرد کشور با به کار گیری آخرین یافته‌های علمی و همچنین دانش بومی کشاورزان پیشرو محقق شده است.

خاوازیی در پایان استفاده از ظرفیت نمونه‌های ملی بخش کشاورزی را به عنوان الگو‌های مناسب برای انتقال تجربیات و دانش فنی به دیگر کشاورزان و به حداقل رساندن خلا عملکرد تولید را یکی از اهداف برگزاری این مراسم اعلام کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار