مرگ خاموش، تراژدی تلخ روز‌های نیمه دوم سال

با توجه به رشد فزاینده بهره مندی از گاز طبیعی در سطح کشور، هراز چند گاهی حادثه‌ای در اثربی احتیاطی وعدم رعایت نکات ایمنی روی می‌دهد که منجر به مرگ افراد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،طی سالیانی که ازمصرف گازطبیعی به عنوان سوخت در کشور می گذرد، هر از چند گاهی حادثه‌ای در اثربی احتیاطی وعدم رعایت نکات ایمنی روی می‌دهد و صدمات و خساراتی را بوجود می‌آورد که در جای خود قابل تامل بوده لذا اشاعه شیوه‌ها و استفاده ایمن و بهینه گاز طبیعی، یکی از اساسی‌ترین ارکان فرهنگ سازی در جلوگیری از ایجاد حوادث احتمالی است.

هوشنگ اولی زاده مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، با اشاره به رشد فزاینده بهره مندی از گاز طبیعی در سطح استان می‌گوید: در حال حاضر۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۰ درصد از جمعیت روستایی این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

او با اشاره به خدمات دهی شرکت گاز کردستان به ۵۲۹ هزار و ۸۷۱ مشترک در استان می‌افزاید: در استفاده از وسایل گرمایشی باید با رعایت نکات ایمنی صورت گیرد تا از ایجاد حوادث احتمالی جلوگیری شود، چرا که کوچکترین سهل انگاری در نصب و راه اندازی این وسایل خسارات جبران ناپذیری را درپی خواهد داشت وممکن است منجربه مرگ نیز شود.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان حوادث گاز را به دودسته عمده آتش سوزی وانفجار در اثر نشت گاز تقسیم کرد و گفت: دراین دسته از حوادث به دلایل مختلف گاز نشت نموده و در فضای آشپزخانه و ... منتشرمی شود، سپس عاملی مانند جرقه و یا شعله، موجب بروز انفجار وآتش سوزی می‌گردد.

مرگ خاموش، تراژدی تلخ روز‌های نیمه دوم سال

وی افزود: مهارنکردن شیلنگ وسایل گازسوز بوسیله بست فلزی، استفاده از شیلنگ‌های طولانی و قرارگرفتن آن‌ها درمعرض حرارت و یا صدمات احتمالی، فرسوده و یا غیراستاندارد بودن شیلنگ ها، عدم استفاده از درپوش مناسب جهت مسدود نمودن شیر‌های گاز که بلااستفاده می‌باشند، دخالت افرادغیرمتخصص درتعمیر ودست کاری وسایل گازسوز بخصوص نصب سه راهی‌های برنجی و غیر ایمن، استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد و غیرمجاز، استفاده از وسایل گاز سوز فاقد ترموکوبل مثل سماور گازی، باز ماندن شیر گاز، عدم نصب درپوش روی شیر گاز فاقد وسایل مصرف کننده مهمترین دلایل حوادث ناشی ازمصرف گاز است.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان می‌افزاید:با تمام اقداماتی که هرساله در حوزه اطلاع رسانی وفرهنگ سازی صورت می‌گیرد متاسفانه در سال جاری شاهد ۴۵ مورد حادثه در مصرف گاز طبیعی بودیم که ۴۳ مورد آن در اثر نشت گازمنجر به آتش سوزی و انفجار شد و ۲ مورد دیگر حادثه ناشی از استنشاق گاز منواکسیدکربن بود.

اولی زاده گفت:در مدت یادشده ۷ نفرنیز براثر استفاده ناایمن از وسایل گاز سوز جان خود را از دست دادند که ۵ نفر براثر آتش سوزی وانفجار در اثر نشت گاز طبیعی و ۲ نفر در اثر استنشاق گاز منواکسید کربن بوده است.

نشانه‌های هشدار دهنده مسمومیت با گاز منو اکسید کربن

مصطفی فرامرزی مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،می گوید:از ابتدای مهر سال جاری تاکنون در استان ۵۱ مورد اختلال و کاهش سطح هوشیاری در اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن به این مرکز گزارش شده که از این تعداد ۹ نفر در محل درمان و ۱۰۷ نفرهم به بیمارستان منتقل و مداوا شدند.

فرامرزی می‌گوید:قاتل خاموش در مدت یاد شده جان ۴ نفر را در استان گرفت که بیشترین آمار مسمومیت مربوط به سنندج و بیجار بوده است.

او  می‌گوید:نقص ایمنی واشکال در خروجی و اتصالات بخاری نتیجه اش سوختن ناقص ودر نتیجه تولید گاز سمی مونواکسید کربن است که منجر به اختلال در سطح هوشیاری فرد می‌شود.

وی می‌افزاید: گاز منو اکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است وعمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است که بر اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن تولید شود.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید:از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت می‌شود و اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند و به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

فرامرزی می‌گوید: علائم مسمومیت منواکسید کربن به علت اینکه درفصل سرد سال پیش می‌آید مانند سرماخوردگی است، اما شایع‌ترین نشانه‌های هشدار دهنده مسمومیت با گاز منواکسید کربن می‌توان به ۷ مورد همچون سردرد مبهم، ضعف عضلانی، سرگیجه، حالت تهوع واستفراغ، تنگی نفس، گیجی وخواب آلودگی، تاری دید وتشنج اشاره کرد.

مرگ خاموش، تراژدی تلخ روز‌های نیمه دوم سال

وی می‌افزاید: مهم‌ترین اقدام دربرخورد با افرادی که دچارمسمومیت با گازمونواکسید کربن شده اند، خروج فرد از فضایی که مسموم شده و رساندن هوای تازه به او و هم زمان باحفظ خونسردی تماس با اورژانس ۱۱۵ ودادن آدرس دقیق محل حادثه است.

فرامرزی در مورد اهمیت رعایت توصیه‌های ایمنی در مصرف گاز طبیعی افزود:تجربه وآمار نشان می‌دهدکه اغلب حوادث ناشی از گاز طبیعی در اثر عدم آشنایی مصرف کنندگان گاز به اصول ایمنی بوده است، ولی در صورت آشنایی ورعایت کامل اصول ایمنی هیچگونه خطری بوجود نخواهد آمد.

هشدار و توصیه‌های پزشکی قانونی

مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،می گوید: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه گاز منواکسید کربن جان ۹ کردستانی گرفته و این در حالی است که فوت شدگان گاز منواکسید کربن در مدت مشابه سال قبل پنج نفر بودند.

بهتاش خانی آباد می‌افزاید: متاسفانه ازاین تعداد فوت شده بر اثر گاز گرفتگی در هشت ماهه امسال ۸ نفر مرد و یک نفر دیگر زن بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان می‌گوید: پزشکی قانونی به استناد آمار‌های موجود با هشدار نسبت به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و بکارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و توصیه می‌کند در فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.

مرگ خاموش، تراژدی تلخ روز‌های نیمه دوم سال

وی با بیان اینکه دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند می‌گوید: شهروندان با استفاده بهینه از وسایل گرمازا، به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

توصیه کارشناسان برای نصب ایمن وسایل گاز سوز

فرمانی، کارشناس خدمات ایمنی ساختمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، در رابطه با کاهش خطرات ناشی از نشت گاز می‌گوید: هنگام نصب بخاری باید از سلامت دودکش وشیلنگ بخاری اطمینان حاصل کردشیلنک‌های بخاری باید از نوع استاندارد انتخاب شوندوپس از چند سال استفاده تعویض گردند.

این کارشناس خدمات ایمنی می‌افزاید:مکان اتصال شیلنگ به شیر گاز وبخاری باید با بست محکم شودتا روزنه‌ای برای نشت گاز وجود نداشته باشد.

به گفته وی مکان قرارگیری بخاری باید از دیوار حدود ۱۵ سانتی متر فاصله داشته باشد و محل قرارگیری بخاری بهتر است زیر پنجره باشد تا هوا به راحتی جریان داشته باشد.

فرمانی می‌افزاید:شعله بخاری بطور طبیعی آبی رنگ است، اما اگر رنگ آن زرد یا نارنجی شود مطمئنا مشکلی وجود دارد و وقتی بخاری روشن است لوله آن باید داغ باشد سرد بودن لوله حاکی از حاکی از بروز مشکل در این وسیله رایج گرمایشی است وقتی مسیر خروج دود بسته شود شعله ناقص می‌سوزد در نتیجه گاز‌های سمی وارد فضای داخل می‌شوند ومنجر به مسمومیت ویا مرگ می‌شوند.

مرگ خاموش، تراژدی تلخ روز‌های نیمه دوم سال

وی بالا‌ترین آمار حوادث ناشی از استنشاق گاز مونواکسید کربن را ناشی از عملکرد نامناسب دودکش عنوان کردوافزود:برای خارج شدن گاز منواکسید کربن از فضای منازل مسکونی حتما از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرده واز لوله بخاری فولادی استفاده گردد وبکارگیری لوله‌های فنری مرگ آفرین است.

این کارشناس مسائل ایمنی می‌گوید:با بررسی ورعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی مختلف وبا آگاهی از آن‌ها می‌توان با خیالی آسوده فصل سرما را سپری کرد.

فرمانی می‌گوید:از قراردادن لوله بخاری‌های گاز سوز در داخل سطل آب بشدت خودداری شودچراکه درچنین شرایطی نه تنها مونواکسید کربن از آب خارج نمی‌شود، بلکه به دلیل اشباع آب از گازمونواکسید کربن این گاز مجدد به داخل بخاری بازمی گرددوموجب گاز گرفتگی ومسمومیت می‌شود.

مرگ خاموش، تراژدی تلخ روز‌های نیمه دوم سال

وی می‌افزاید:هنگام انتخاب وخرید وسایل گاز سوز باید به استاندارد بودن آن وتجهیز به ترموکوبل وسنسور‌های هشداردهنده ایمنی توجه کرد.

وی می‌گوید: هرگز برای آزمایش عدم نشتی لوله ها‌ی انتقال گاز از شعله کبریت استفاده نکنیدواز کف برای این منظور کمک بگیرید.

این کارشناس مسائل ایمنی می‌افزاید:در صورت استشمام بوی گاز در ساختمان، هرگز چراغ راروشن نکنید وکبریت وفندک نزنید، زیرا بلافاصله موجب انفجار و آتش سوزی می‌شود.

سهل انگاری‌ها وغفلت‌های جزئی همیشه از عوامل اصلی حوادث مختلف از جمله گاز گرفتگی بوده پس باید هوشیار بود چراکه ممکن است بی توجهی‌ها واشتباهات کوچک پایانی بر زندگی یک انسان وسرد شدن کانون گرم یک خانواده باشد.

انتهای پیام/م

گزارش از فاطمه محمدی

برچسب ها: پزشکی قانونی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.