شهروندخبرنگار همدان؛

آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب در «اسدآباد» + فیلم

فیلمی از آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب در شهر اسدآباد استان همدان را مشاهده می‌کنید.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب شهری سلامت مردم را به خطر می‌اندازد بنابراین باید از رهاسازی فاضلاب در زمین‌های کشاورزی جلوگیری کرد.

در فیلمی که شهروندخبرنگار ما ارسال کرده است مشاهده می‌کنید که فاضلاب شهری به زمین‌های کشاورزی شهر اسدآباد استان همدان سرازیر می‌شود.

منبع: شهروندخبرنگار – همدان (اسدآباد) 

 


بیشتر بخوانید: آبیاری درختان و فضای سبز با فاضلاب!! + فیلم 


 

برای آموزش اصول تصویربرداری خبری برای شهروندخبرنگاران اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
پاشاپور
۱۳:۱۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
✍استاندارمحترم استان همدان جناب آقای مهندس شاهرخی
باسلام واحترام
⚠️تحلیلی برمعضل جاری شدن و هدایت فاضلاب شهری درزمینهای کشاورزی روستای بادخوره!
❌جاری شدن فاضلاب شهری تصفیه نشده دراراضی کشاورزی بادخوره یکی از معضلات ومشکلات حاد شهرستان است. که موردتوجه کارشناسی قرار گرفته است.
زیرا این موضوع بسیار مهم و با اهمیت است که با سلامت شهر وندان و جامعه ارتباط مستقیم دارد محصولات کشاورزی حاصل ازاین زمینهامحصولاتی هستند که به وفور مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد و می‌توانند باخود عامل بیماری را وارد بدن افراد کنند.
هرچند به دفعات موضوع فاضلاب از سوی برخی مردم مطرح شده است اما متاسفانه تاکنون گزارش مکتوب، متقن و موثقی در این رابطه ارائه نشده که خیال مردم از این بابت راحت باشد
 این درحالی است که هرسال با شروع فصل گرما و احتمال شیوع برخی بیماری‌ها مثل وبادر این مورد صحبت شده، اما رسیدگی به این معضل پس از مدتی فراموش می‌شود.انواع محصولاتی که در این زمینهای کشاورزی تولید می‌شود، بدون نظارت بر شیوه پرورش و آبیاری وارد بازارمی‌شوند و ممکن است با مصرف آن سلامت افراد زیادی به خطر افتد.
⚠️این مشکل بارها و بارها توسط مردم به مسئولان مربوطه گوشزد شده است. البته با توجه به حجم بالای زمینهای زیرکشت فاضلاب شهری در روستای بادخوره به حدی بود که سال گذشته صدای برخی از مردم ومالکین اراضی درآمده واین مسئله به استانداری محترم فرمانداری ،بهداشت ودرمان، شهرداری؛شورای شهر، امور آب ،آب وفاضلاب شهری ،بخشداری وحتی دادستانی محترم شهرستان رسیده است.
باتوجه به وجود تصفیه خانه فاضلاب شهری که حدود سه دهه ازعمرآن می گذارد وسالانه مبلغ کلانی بودجه برای اتمام این پروژه درشهر توسط فرمانداری محترم واداره آب وفاضلاب شهری تخصیص یافته همچنان نیمه کاره است جای تامل دارد؟ امامقرر شده شهرداری واداره آب فاضلاب شهری جهت هدایت فاضلاب شهری که فاضلاب بیش از ۱۰۰ توالت و آشپزخانه حاشیه کانال موجود از ابتدای بلوار شهید قاسم سلیمانی، بلوارچهارباغ ومحمودبیگی منتهی به بلوار شهدا که بایستی به تصفیه خانه شبکه فاضلاب شهری متصل گردد.تابحال اقدامی انجام نشده است وبه سمت زمینهای کشاورزی رها شده است.
این آب آلوده عامل ایجادانواع
بیماری ازجمله وبا(التور)،تیفوئیدمی باشدونگرانی درمصرف محصولات
کشاورزی آبیاری شده با فاضلاب بسیار زیاد است. عده‌ای زمینه‌ساز بروز بسیاری ازبیماریها و سرطان‌ها خواهد شد.
⚠️ لذا لازم است مسئولان محترم به فکر چاره اندیشی باشند. زیرا فاضلاب‌ شهری حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین وسمی است ومی‌توانند شامل مخلوطی از آلودگی‌های بیولوژیکی و شیمیایی باشند. درواقع بیشترین و خطر ناک‌ترین آثار مسمومیت به وسیله فلزات سنگین، در‌مراحل رشدو نمو انسان رخ می‌دهد و باعث کندذهنی و اختلال در یادگیری، اختلال در حافظه، آسیب دیدن سیستم عصبی واختلالات حرکتی نظیر تشنج یا پیش‌فعالی در کودکان می‌شود. جیوه و سرب، احتمال ابتلا به سندرم خود ایمنی را افزایش میدهندوعوارضی همچون روماتیسم قلبی، امراض کلیوی ناراحتی های عصبی واختلال درسیستم گردش خون را باعث می شود.فلزسرب می تواند مانند کلسیم در استخوان ها رسوب کند که این امر باعث ایجاد سرطان های مختلف می شود.
⚠️بنابراین برای جلوگیری از ورود آلودگی به اراضی کشاورزی بادخوره بنظر این مشکل بایدتحت پیگرد قانونی قرار گیرد. از این رو دادستانی محترم به عنوان مدعی‌ العموم باید به این موضوع مهم ورود و به وظیفه خود عمل کند. همچنین در این رابطه نیاز است سازمان بازرسی وسایر دستگاه‎های نظارتی نیز ورودی جدی داشته باشند.و باید دراین‌خصوص دستگاه‌های مختلف مانند:استانداری محترم، فرمانداری، بخشداری، امورآب،بهداشت و درمان ،آب وفاضلاب شهری، جهاد کشاورزی، شهردارو شورای شهردست به دست هم بدهند تا این معضل حل شود. به نظر بهترین راهکار تامین آب کشاورزی برای مزارع باوجود کم‌آبی درکشوروشهرستان تصفیه و باز چرخانی آب فاضلاب‌ شهری و پساب‌ها از طریق تصفیه خانه فاضلاب شهری است، راهکاری که باید از سوی مسئولان دلسوز شهرستان مدنظر قرار گیرد.
❌⚠️نکته:
باتوجه به مطلب فوق چند سئوال از مسئولین محترم شهرستان مطرح است.
۱- چرا پروژه فاضلاب شهری بعداز حدود سه دهه هنوزنیمه کاره است؟
۲- چراستادبحران فرمانداری محترم شهرستان بدون مطالعه اولیه فاضلاب شهرراباحفرکانال به سمت اراضی کشاورزی روستادخوره هدایت نموده است؟
۳- چرا دستگاههای اجرایی تابحال اقدام پیشگیرانه انجام نداده اند؟
۴-بهداشت ودرمان شهرستان بعنوان متولی پیشگیری ازاپیدمی بعضی از بیماریها واگیروتهدید علیه بهداشت عمومی چه اقدامی کرده است؟
آخرین اخبار