بزرگراه اردبیل-سرچم روزنه‌ای به سمت اقتصادی پویا / پروژه‌ای که بعد از سال‌ها تعلیق بالاخره کلید خورد

تکمیل پروژه بزرگراه اردبیل-سرچم به واسطه اتصال استان به شبکه‌های آزادراهی کشور، نقش مهمی را در پیشبرد اهداف اقتصادی منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، جاده سرچم اصلی‌ترین راه ارتباطی استان اردبیل به مرکز کشور و همچنین اتصال مرکز استان به شهر‌های جنوبی استان است، که چندی پیش با افزایش حجم ترافیک، توسعه و تبدیل این محور به بزرگراه چهارخطه ضرورت پیدا کرده و هم‌اکنون عملیات اجرایی آن با شتاب مطلوبی ادامه دارد.

با اذعان به اینکه طرح احداث محور اردبیل - سرچم به عنوان کوتاه‌ترین مسیر برای اتصال استان به مرکز کشور از سال ۱۳۷۹ در دستور کار بوده، اما این محور نهایتا در سال ۱۳۹۰ و پس از گذشت چندین سال افتتاح شد که تکمیل و بهره‌برداری کامل از این محور نیز تا سال ۱۳۹۳ به طول انجامید.

قبل از افتتاح و بهره‌برداری از جاده سرچم، مردم استان سفر‌های خود را بیشتر از مسیر اردبیل-آستارا و قزوین-تهران انجام می‌دادند که با افتتاح، تکمیل و رونق این جاده از سال ۱۳۹۳ تاکنون تردد‌های استان به مرکز کشور و بالعکس از این محور انجام می‌شود.

طول محور اردبیل-سرچم به ۱۱۸ کیلومتر و طول مسیر نهایی که به آزادراه تبریز-زنجان ختم می‌شود ۱۷۸ کیلومتر بوده و در مجموع و در محدوده کوهستانی نزدیک به مرکز استان اردبیل دارای ۱۲ تونل و چند پل می‌باشد.

شایان ذکر است،  اجرای باند دوم و قطعه یک پروژه جاده اردبیل-سرچم نیز از همان سال ۱۳۹۰ در شرف آغاز بود، که به گفته استاندار اردبیل به دلیل نبود اعتبارات کافی و حمایت مطلوب از سوی دولت، در حالت تعلیق به سر می‌برد که نهایتا در سال ۱۳۹۷ با اختصاص بودجه کافی این پروژه کلید خورد.

بزرگراه اردبیل-سرچم روزنه‌ای به سمت اقتصادی پویا؛ پروژه‌ای که بعد از سال‌ها تعلیق بالاخره کلید خورد/دلیل تاخیر ۸ ساله چه بود؟

زیرساخت‌های مناسب؛ لازمه توسعه اقتصادی

اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل در تشریح آخرین وضعیت پروژه دوبانده کردن جاده اردبیل-سرچم به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: این جاده در کنار دیگر پروژه‌های عمرانی استان با جدیث هرچه تمام‌تر در بحث تخصیص اعتبار از ردیف بودجه ملی و محلی در دست اجرا بوده که سعی ما بر تکمیل و بهره‌برداری سریع از پروژه مذکور می‌باشد.

بهنام‌جو با اشاره به اهمیت جاده اردبیل-سرچم در ارتباطات راه و جاده‌ای گفت: این محور همانطور که مشخص بوده، یکی از محور‌های اصلی استان برای حمل و نقل مسافری و کالا است، که برای ارتباط با استان‌های همجوار و کشور‌های همسایه این محور بسیار حائز اهمیت و پرنقش است.

او با تاکید بر تکمیل و راه‌اندازی باند دوم اردبیل-سرچم گفت: خوشبختانه در حال‌ حاضر پروژه چهارخطه کردن اردبیل-سرچم، تکمیل جاده سه‌راهی صحرا-مشگین‌شهر، چهارخطه کردن جاده گرمی-بیله‌سوار و مسیر رضی به امیرکندی از جمله پروژه‌هایی است که یا در شرف اتمام و بهره‌برداری بوده یا با شتاب قابل قبول در دست اقدام و اجرا می‌باشد.

استاندار اردبیل در پاسخ به سوال ما در ارتباط با تاخیر ۸ ساله در چهارخطه کردن محور مواصلاتی اردبیل-سرچم اظهار کرد: متاسفانه نبود اعتبارات کافی و حمایت مطلوب از سوی دولت از مهمترین مشکلات این پروژه در دست اقدام بود، که خوشبختانه در سال ۱۳۹۷ با اختصاص بودجه کافی این پروژه در منطقه کلید خورد و هم‌اکنون نیز با وجود فصل زمستان عملیات اجرایی آن در بخش‌های مختلف ادامه دارد.

به گفته بهنام‌جو با تکمیل و راه‌اندازی کامل پروژه چهارخطه اردبیل-سرچم حوزه اقتصادی و گردشگری استان تحول عظیمی را به خود خواهند دید، که به تبع سایر حوزه‌های مهم منطقه نیز تحت تاثیر مثبت این اقدام قرار می‌گیرند.

بزرگراه اردبیل-سرچم روزنه‌ای به سمت اقتصادی پویا؛ پروژه‌ای که بعد از سال‌ها تعلیق بالاخره کلید خورد/دلیل تاخیر ۸ ساله چه بود؟

پروژه بزرگراه اردبیل-سرچم در ۴ فاز اجرا می‌شود

علی یوسف‌زاده معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: با توجه به آورده‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری و سایر حوزه‌های استان اردبیل، تکمیل چهاربانده کردن جاده سرچم-اردبیل نقش مهمی را در افزایش ایمنی تردد ایفا خواهد کرد.

او با بیان اینکه چهارخطه کردن اردبیل-سرچم به طول ۱۷۴ کیلومتر می‌باشد، افزود: ۱۲۴ کیلومتر از این مسیر در حوزه استان اردبیل، ۳۸ کیلومتر در استان آذربایجان شرقی و نهایتا ۱۲ کیلومتر باقی مانده در استان زنجان واقع شده است.

او تصریح کرد: قطعات یک و دو پروژه یا همان کیلومتر ۳۵-۰ دارای پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی است، که از این قطعات تا کیلومتر ۱۷ به غیر از داخل روستای آراللو؛ که به جهت وجود تاسیسات آب، برق و گاز و همچنین عدم جابجایی آن‌ها با مشکل مواجه شده است، دارای پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی بوده و در مرحله تکمیل و بهره‌برداری است.

بزرگراه اردبیل-سرچم روزنه‌ای به سمت اقتصادی پویا؛ پروژه‌ای که بعد از سال‌ها تعلیق بالاخره کلید خورد/دلیل تاخیر ۸ ساله چه بود؟

این مسئول یادآور شد: باتوجه به اولویت سربالایی بودالالو و مشکلات ناشی از تردد مردم علی‌الخصوص در فصل زمستان، محدوده مذکور نیز به طول ۴ کیلومتر در مرحله تکمیل نواقصات لایه آسفالت، خط‌کشی و علائم ایمنی می‌باشد.

یوسف زاده گفت: بقیه مسیر با اولویت کیلومتر ۱۷ تا تقاطع هیر و در ادامه تا بودالالو و در نهایت تکمیل قطعات یک و دو در دست اجرا و تکمیل است.

او ادامه داد: قطعات سه و چهار پروژه نیز به طول ۵۵ کیلومتر حد فاصل کیلومتر ۳۵ تا ۹۰ توسط شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به پیمانکار واگذار که عملیات اجرایی قطعه سه آن به طور کامل شروع شده و قطعه چهار نیز باتوجه به مشخص شدن پیمانکار در مرحله مبادله موافقتنامه جهت آغاز عملیات اجرایی می‌باشد.

به گفته معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی ادامه مسیر از کیلومتر ۹۰ تا ۱۷۴ به طول ۸۴ کیلومتر به مهندسان مشاور واگذار گردیده است که در مرحله انجام مطالعات قرار دارد.

تکمیل و بهره‌برداری از پروژه چهارخطه اردبیل-سرچم شاید در وهله اول برای همه مردم استان به منزله وقوع کاهش بار تصادفات جاده‌ای، جرحی و فوتی در این محور به دلیل کوهستانی و دو بانده بودن باشد، اما با افتتاح و تکمیل پروژه مذکور در واقع علاوه بر کاهش تصادفات در این جاده شاهد رونق گردشگری، اقتصادی و کشاورزی و صنعتی در منطقه خواهیم بود که این مهم، رونق اقتصاد استان را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بزرگراه اردبیل-سرچم روزنه‌ای به سمت اقتصادی پویا؛ پروژه‌ای که بعد از سال‌ها تعلیق بالاخره کلید خورد/دلیل تاخیر ۸ ساله چه بود؟

کاهش بار تصادفات با تکمیل پروژه چهارخطه جاده سرچم

سرهنگ سیدمحمد صفوی رئیس پلیس راه استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ضمن اشاره به آمار تصادفات از سال ۹۳ تا به اکنون در محور اردبیل-سرچم اظهار داشت: از سال ۹۳ تا سال گذشته ۶۹ فقره تصادفات منجر به فوت در این محور رخ داده است که انتظار می‌رود با چهارخطه کردن مسیر اردبیل-سرچم و کاهش بار ترافیکی شاهد کاهش میزان تصادفات جرحی و فوتی باشیم.

او با اشاره به اینکه تعداد تصادفات جرحی در این محور از ابتدای تاسیس تا سال ۹۷ حدود ۸۹ فقره بوده اضافه کرد: در سال ۹۳، ۲۹ فقره، سال ۹۴، ۲۰ مورد، سال ۹۵، ۱۶ فقره، سال ۹۶، ۱۱ مورد و در پارسال ۱۳ مورد تصادفات منجر به جراحت در محور اردبیل-سرچم داشتیم که علت قریب به اکثریت این تصادفات، سبقت غیرمجاز یا خواب‌آلودگی رانندگان شناسایی شده است.

رئیس پلیس راه استان اردبیل ضمن تاکید بر تسریع در روند اجرای پروژه مذکور در دست اقدام گفت: امیدواریم با تکمیل و بهره‌برداری کامل از این پروژه، شاهد کاهش بار تصادفات به میزان چشمگیری در محور اردبیل-سرچم باشیم.

صفوی این محور را مهم‌ترین مسیر دسترسی به مرکز کشور دانسته و اظهار کرد: باتوجه به اینکه از سال ۱۳۹۳ تا به اکنون شاهد فقرات زیادی از تصادفات فوتی و جرحی در محور اردبیل-سرچم بودیم، اما طی سال‌های مختلف با اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی توسط همکاران پلیس راه استان توانستیم تا حد قابل قبولی از بار تصادفات در این محور بکاهیم.

بزرگراه اردبیل-سرچم روزنه‌ای به سمت اقتصادی پویا؛ پروژه‌ای که بعد از سال‌ها تعلیق بالاخره کلید خورد/دلیل تاخیر ۸ ساله چه بود؟

کاهش تلفات جانی به دنبال اعمال قوانین رانندگی

او ضمن تاکید بر رعایت هرگونه موارد قانونی راهنمایی و رانندگی در تمامی مسیر‌ها علی‌الخصوص مسیر اردبیل-سرچم یادآور شد: در نیمه نخست سالجاری طبق آمار‌های در دست میزان تلفات جانی در محور اردبیل-سرچم، به حداقل مقدار خود رسیده است که در این موضوع نصب بنر‌های هشداردهنده، ترویج فرهنگ صحیح رانندگی و تجهیز مسیر به علائم راهنمایی و رانندگی لازم بسیار حائز اهمیت و موثر بوده است.

رئیس پلیس راه استان ضمن توصیه به رانندگانی که قصد تردد را در فصل زمستان در محور سرچم دارند، گفت: نیاز است تا رانندگانی که در فصل زمستان قصد تردد از این محور را دارند تا قبل از بهره‌برداری باند دوم این جاده تجهیزات کامل را به همراه داشته باشند تا پلیس راه استان نیز در خدمات‌دهی به مسافران و رانندگان در این مسیر با مشکلات مواجه نباشد.

علی رحمتی با اشاره به اینکه جاده اردبیل-سرچم یکی از محور‌های مواصلاتی مهم استان بوده، اظهار کرد: تردد وسایل نقلیه‌ای که قصد سفر به پایتخت کشور از استان اردبیل را دارند، بیشتر از این محور صورت می‌گیرد که برخی نواقصات و نارسایی‌های این جاده از زمان افتتاح تا به اکنون برطرف شده و با چهارخطه شدن این جاده شاهد کاهش این نواقصات خواهیم بود.

کلام آخر

برخورداری یک منطقه از زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای و حمل و نقل، شاید یکی از امتیازات مثبت در راستای دست‌یابی به اقتصادی پویا و پیشبرد اهداف اقتصادی در آن منطقه باشد، که خواه یا ناخواه سایر حوزه‌ها را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

استان اردبیل به لحاظ برخورداری از تاسیسات گردشگری مناسب بیشتر از سایر مناطق به فراهم‌سازی زیرساخت‌های جاده‌ای نیازمند است، که بعد از افتتاح جاده اردبیل-سرچم، در کنار برخی مشکلات جاده‌ای، رونق خوبی را در این منطقه شاهد بودیم و امید است تا با چهارخطه شدن این محور، در کنار رونق حضور گردشگران، شاهد کاهش بار تصادفات جاده‌ای در این محور نیز باشیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.