غماس در گقت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عراق یکپارچه خواستار پایان دادن به حضور نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی است

نماینده مجلس اعلای عراق گفت: خروج نیروهای ائتلاف از عراق به استقلال کامل عراق و دور شدن از سلطه آمریکا منجر می‌شود.

خروج آمریکاماجد غماس نماینده مجلس اعلای عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصمیم راسخ مردم و پارلمان عراق در خروج نیروهای نظامی آمریکایی از خاک این کشور اظهار کرد: تصمیم شجاعانه‌ای که پارلمان عراق درباره خروج نیرو‌های بیگانه اتخاذ کرد و همچنین ارسال شکایت به سازمان ملل از سوی وزارت خارجه عراق و تعهدی که نسبت به ارسال این شکایت علیه آمریکا مبنی بر نقض حاکمیت عراق از سوی این کشور داشت که با هدف قرار دادن نیرو‌های الحشد الشعبی و همچنین دو شهید قهرمان حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس صورت گرفت، تصمیمی روشن و شجاعانه و گامی مهم در مسیر استقلال عراق از سلطه بیگانگان به ویژه آمریکا بود.

او با اشاره به ضمانت اجرایی این قانون ادامه داد: درباره ضمانت و تضمینی که برای خروج نیرو‌های بیگانه از عراق وجود دارد، می‌توان گفت دولت عراق دیپلماسی قدرتمندی را در پیش گرفته که عادل عبدالمهدی و وزارت خارجه آن را شروع کردند و همچنین فشار مردمی که خواستار این خروج هستند.

غماس تاکید کرد: هم اکنون چالش بزرگی از سوی عراق برای خروج نیرو‌های بیگانه از کشور آغاز شده که طبیعیتا مسئله آسانی نیست و نیازمند مجموعه‌ای از تدابیر شامل وحدت مردم، وحدت پارلمان و نیرو‌های سیاسی است تا بتوانیم آن را محقق کنیم. مسئله‌ای که به استقلال کامل عراق و دور شدن از هیمنه و سلطه آمریکا منجر می‌شود.

نماینده مجلس اعلای عراق تصریح کرد: اصل موضوع درخواست دولت عراق برای آمدن نیرو‌های ائتلاف بین المللی که متشکل از آمریکا و برخی از کشورهاست برای مبارزه با داعشی بوده که یک سوم از عراق را اشغال کرده بود و برای جان تمامی مردم این کشور خطرناک شده بود. داعش به مرز‌های بغداد رسیده و این خطر بزرگی بود و بر این اساس دولت در آن زمان از نیرو‌های ائتلاف خواست برای مبارزه با داعش و آزادسازی مناطق کمک کنند.

غماس تاکید کرد: طبعا مسئله ای که ما بدان معتقد هستیم و تنها چیزی که در واقعیت اتفاق افتاد این بود که کمک‌های ائتلاف با فداکاری‌های مردم عراق و با کمک‌هایی حقیقی و صادقانه‌ای که جمهوری اسلامی ایران داشت به ویژه کمک‌های حاج قاسم سلیمانی و مشاورانی که برگرفته از تجربیات میدانی وی بود اصلا قابل مقایسه نیست.

او در پایان خاطر نشان کرد: تصمیمی که پارلمان عراق تصویب کرده، درواقع لغو و پایان دادن به درخواست حضور نیرو‌های ائتلاف بین المللی بوده که مسئله‌ای صرفا حقوقی است و تاکنون سازوکار‌هایی برای خروج نیرو‌های بیگانه به ویژه آمریکا از کشور به صورت دیپلماتیک و با استناد به قانون حاکمیت عراق اجرایی شده است.

گفتنی است روز یکشنبه پانزدهم دی ماه پارلمان عراق برای تصویب قانون اخراج نیرو‌های آمریکایی نشست فوق العاده  ای با حضور بیش از ۱۷۰ نماینده برگزار کرد و با رای اكثريت آرا لايحه خروج نظاميان آمريكایی  از عراق را به تصويب رساندند.قانون اخراج نظامیان آمریکایی در مجلس عراق تصویب شد.نمایندگان پارلمان عراق یکصدا از آمریکا خواستند از کشورشان خارج شود. از لایحه‌های که به تصویب رسیده است، لغو توافق‌نامه‌ی سال ۲۰۱۶ مبنی بر عضویت عراق در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش می‌باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار