آگاهی و دانایی، عقلانیت و کرامت انسانی سه مولفه انسان فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیره حضرت امیر المومنین (ع) گفت:آگاهی و دانایی، عقلانیت و کرامت انسانی سه مولفه انسان و جامعه فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی حضرت امیرالمومنین (ع) در اصفهان با اشاره به دریای بی کران ویژگی‌های حضرت امیر المومنین (ع) عنوان کرد:آن حضرت ناطق روح نازله‌ الهی است که در جهان مادی حضور داشت.

او با اشاره به نگارش کتاب نویسنده مسیحی جورجوردا در خصوص ویژگی‌های آن حضرت عنوان کرد:این کتاب دریچه‌ای به یکی از ویژگی‌های امام علی (ع) از منظر یک نفر بود.

صالحی ادامه داد: صدای انسان فرهنگی و جامعه فرهنگی در سیره علوی نمایان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امام علی (ع) در راه سیره نبی مکرم اسلامی تلاش کرد تا با مقابله با فرهنگ جاهلیت فرهنگ انسانی را تبلیغ و تکثیر کند.

او با اشاره به سه مولفه انسان فرهنگی در سیره علوی اظهار کرد: آگاهی و دانایی ضلع جامعه انسانی است که می‌توان با جهالت مبارزه کرد.

صالحی با اشاره به تئوری‌های مدرن در این زمینه عنوان کرد: فلسفه‌های وسیعی در مشکل زدا بودن دانایی و آگاهی در حوزه‌های فردی و اجتماعی وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی دوم جامعه فرهنگی بیان کرد:حضرت علی (ع) عقلانیت و خرد ورزی را با انسان و جامعه فرهنگی هم تراز می‌دانستند.

او اضافه کرد: اینگونه نیست که انسانی متدین باشد، اما از روی خرد تصمیم و عمل نکند.

صالحی به سومین مولفه انسان و جامعه فرهنگی که کرامت انسانی است اشاره کرد و گفت:این ویژگی هم در روابط انسانی با دیگران و هم در روابط انسان با خود اهمیت دارد.

او با اشاره به نمود کرامت انسانی در روابط انسانی با دیگران بیان کرد: اهمیت رعایت کرامت انسانی در رفتار با دیگران در گفتار حضرت علی (ع) به مالک اشتر در برخورد با مردم مصر آمده است؛ آنجا که حضرت می‌فرمایند اگر با آن مردم هم دین هستی کرامت دارند و اگر هم دین نیستی، باز هم کرامت دارند.

صالحی با اشاره به نامه حضرت به امام حسن مجتبی (ع) عنوان کرد: در این نامه، امام فرزند خود را به مراقبت از گوهر وجودی خویش یعنی کرامت انسانی توصیه می‌کند و این نامه اهمیت سرلوحه قرار دادن کرامت انسانی در روابط انسان‌ها با خودشان را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار