قدردانی از کشاورزان برتر گلستان

از کشاورزان برتر استان گلستان امروز در مراسمی قدردانی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در سی و چهارمین دوره انتخاب معرفی و تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی استان گلستان گفت: در سال ۹۲ و ۹۳ فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه کشت چغندر قند را به فاز عملیاتی در استان تبدیل کردیم و خرسند هستیم که بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار با برآورد بیش از ۱۱۰ هزار تن تولید در هکتار چغندر قند در استان کشت شده است.
 
قدردانی از کشاورزان برتر گلستان
 

مختار مهاجر ادامه داد: چند سالی بود که تولید استان در بخش گندم به میزان یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود و کشاورزان در ترسالی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن و در بحث خشکسالی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در استان تولید می‌کنند.

مهاجر با بیان اینکه ۲۸۰ هزار تن محصولات باغی در استان تولید می‌شود، بیان کرد: با کوچکترین مشکل تغییرات اقلیمی تولیدات ما تحت الشعاع قرار می‌گرفت، ولی امروز با بهره گیری از تجربه کشاورزان و ترویج و نشر علم کشاورزی توانستیم شرایط کشاورزی را بهبود ببخشیم.

او افزود: عملکرد بخش کشاورزی از سال ۹۲ در سال ۹۸ بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان است.

رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان به توسعه کشت کلزا در استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته بیش از ۱۶۴ هزار تن کلزا در استان تولید شد.

مهاجر خاطرنشان کرد: برای حل مشکل کم آبی روش آبیاری تغییر داده شد و بیش از ۶۷ هزار هکتار کشاورزان مزارع خود را به سیستم تحت فشار تبدیل کردند و نیاز است که ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم تحت فشار آبیاری مجهز شود.

وی به ضرورت تغییر در الگوی کشت کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر اقلیمی نیاز است که به الگوی کشت توجه شود و اگر به ارتقاء کیفیت خاک و حفظ آن توجه نکنیم روز به روز میزان تولیدات ما در مزارع کشاورزی کاهش می‌یابد.

رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان تاکید کرد: تناوب زراعی باید سرلوحه کار کشاورزان قرار گیرد، از کشاورزی حفاظتی که یکی از روش‌های اصلی کار در تثبیت کربن است باید کشاورزان آغاز کنند تا مواد آلی خاک بهبود پیدا کند.

مهاجر افزود: کشت پنبه در استان گلستان از ۶ هزار هکتار به ۲۲ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی گفت: خشکه کاری برنج را باید دقیق‌تر بررسی کنیم و نسخه آن را برای کشاورزان بپیچند، خلا عملکرد مزارع به عنوان یک نقطه ضعف در استان گلستان خود را نشان می‌دهد و اعتقاد داریم بدون افزایش میزان سطح کشت تولید گندم را در استان گلستان به ۲ میلیون تن برسانیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان یادآور شد: اراضی شیبدار و کشت آن به منظور مقابله با سیل باید در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار گیرد.

گفتنی است، در پایان این مراسم نمونه‌های بخش کشاورزی استان گلستان معرفی و تجلیل شدند.
 
انتهای پیام / ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.