درگیری پلیس و معترضان لبنانی در بیروت

۷۵ نفر در درگیری پلیس لبنان با معترضانی که در برابر پارلمان این کشور تظاهرات می‌کردند، زخمی شده و ارتش این کشور برای کنترل کردن اوضاع مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور و خودرو‌های آب‌پاش شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از العربیه، با بالا گرفتن تظاهرات در لبنان، ارتش این کشور برای کنترل کردن اوضاع ضمن حضور در خیابان‌های بیروت مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور و خودرو‌های آب‌پاش شد.

این در حالی است که درگیری‌های پلیس و معترضان در برابر پارلمان این کشور، منجر به جراحت ۷۵ نفر شده که ۳۰ تن به بیمارستان منتقل شده‌اند.

عده‌ای از تجمع‌کنندگان نیز به خودرو‌های نیرو‌های امنیتی حمله کرده و با پرتاپ سنگ به این خودرو‌ها و اموال عمومی خسارت وارد کردند.

اعترضات با معرفی شدن حسن دیاب به عنوان نخست‌وزیر در این کشور، مجددا از نو شروع شده، به‌نظر می‌رسد طرفداران سعد حریری که نتوانست مجددا به قدرت برسد نقش محوری‌ای را در این تظاهرات دارند.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان ضمن محکوم‌کردن تخریب اموال عمومی در ناآرامی‌های بیروت، خواستار بازگشت نظم و آرامش شد.

میشل عون از وزیر دفاع، کشور و فرماندهان امنیتی لبنان خواست تا با آشوب و ناآرامی به وجود آمده در پایتخت این کشور مقابله کرده و از اموال خصوصی و عمومی محافظت کنند.

سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان نیز با مردود دانستن آتش‌زدن و اقدامات خرابکارانه، این اقدامات را مشکوک خوانده و توقف ناآرامی‌ها را خواستار شده است.

حریری افزود: «نیرو‌های امنیتی و نظامی باید از پایتخت حمایت کرده و باخرابکاران و نفوذی‌ها مقابله کنند.»

نخست‌وزیر مستعفی لبنان هشدار داد: «بیروت عرصه‌ای برای مزدوران و سیاست‌های تعمدی برای از بین بردن تظاهرات مسالمت‌آمیز ملت نخواهد شد.»

شبکه الجزیره اعلام کرد تعداد مجروحان تظاهرات امشب بیروت که بیشتر آن نیرو‌های امنیتی هستند، به ۱۶۵ نفر افزایش پیدا کرده است.

رسانه‌های لبنانی همچنین گزارش دادند که تعدادی افراد ناشناس با ورود به بیمارستانی که نیرو‌های امنیتی زخمی در آن بستری بودند، حمله کردند.

ریّا الحسن، وزیر کشور لبنان نیز ناآرامی‌ها در بیروت را غیر قابل قبول توصیف کرده و در پیامی توییتری نوشت: «بیش از یک بار تعهد خود را در حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز اعلام کردم و همواره بر حقانیت این تظاهرات تاکید کرده بودم. اما اینکه تظاهرات به حمله آشکار به نیرو‌های امنیتی و اموال عمومی و خصوصی تبدیل شود این اقدامی محکوم شده و کاملا غیرقابل قبول است.»

لبنان با مشکلات متعدد اقتصادی دست به گریبان است و مردم این کشور پس از چندین هفته تظاهرات حریری را مجاب کردند تا از قدرت کنار رود. در این بین اما نقش دولت های مرتجع عربی بار دیگر در ناآرامی‌ها دیده ‌می‌شود، آن‌ها درپی به قدرت رسیدن دولتی هستند که با حزب‌الله رابطه خوبی نداشته باشد. موضوعی که تقریبا ناممکن است و نخست‌وزیر آینده در لبنان حتما باید مورد قبول حزب‌الله هم باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار