کاهش هزینه تولید نفت با نانوذرات اکسید آهن

یک شرکت داخلی افزودنی حاوی نانوذرات اکسید آهن تولید کرده است که می‌تواند ارزش افزوده تولید نفت را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرده است تولید نفت در ایران نسبت به بسیاری از کشور‌های دنیا کم هزینه‌تر است، به عبارت دیگر هزینه ۱۰ دلاری تولید هر بشکه نفت در ایران در قیاس با دیگر کشور‌ها پایین‌تر است و هر چند این نکته مزیت تلقی می‌شود، اما بررسی وضعیت اقتصاد ایران نشان می‌دهد در صورت تداوم وضعیت کنونی میزان تولید نفت ایران در سال‌های آتی کاهش خواهد یافت و ایران باید خود را برای تولید نفت با هزینه‌هایی بالاتر و به تبع آن سود کمتر آماده کند.

اقتصاد ایران وابستگی بالایی به نفت دارد

اقتصاد ایران وابستگی بالایی به نفت دارد. دولت‌ها طی دهه‌های گذشته همواره در تلاش برای کاهش میزان وابستگی اقتصاد ایران به نفت بوده اند. در شرایط کنونی حدودا ۳۰ درصد از درآمد‌های ارزی ایران را درآمد ناشی از صادرات نفت تشکیل می‌دهد. ایران در شرایط کنونی از تکنولوژی روز بهره‌برداری از میادین نفتی برخوردار نیست.

این ضرورت باعث شده یک شرکت داخلی دانش بنیان ماده‌ای تولید کند که هزینه تولید نفت را کاهش دهد و به نحو قابل توجهی جلوی واردات بسیاری از مواد برای تولید نفت از خارج را بگیرد این شرکت موفق به تولید نانوافزودنی شده که می‌توان از آن برای کاهش هزینه تولید نفت استفاده کرد. این شرکت بازدارنده رسوب آسفالتین حاوی نانوذرات اکسید آهن را تولید کرده که در حال حاضر چند شرکت به صورت پایلوت در حال استفاده از این محصول هستند.

آسفالتین به دسته‌ای از مولکول‌های موجود در نفت خام گفته می‌شود که اغلب به صورت حل نشده موجب رسوب در دیواره یا ستون چاه نفت شده و در نهایت باعث انسداد دهانه چاه می‌شود؛ بنابراین زدایش و جداسازی این ترکیبات هیدروکربنی سنگین از نفت خام ضروری است.

مدیرعامل یک شرکت در این باره می‌گوید: یکی از مشکلات استخراج نفت از چاه، وجود برخی ترکیبات سنگین در نفت است که موجب اختلال در عملکرد برداشت نفت از چاه می‌شود. با رسوب این ترکیبات روی ستون و دیواره چاه، اصطلاحاً چاه نیاز به تعمیر پیدا می‌کند که برای جلوگیری از این اتفاق یا به تاخیر انداختن آن، افزودنی‌هایی به چاه اضافه می‌شود. این شرکت با استفاده از فناوری‌نانو، افزودنی تولید کرده که می‌توان از آن برای کاهش اثر مخرب ترکیباتی نظیر آسفالتین روی عملکرد برداشت نفت از چاه استفاده کرد.

حسین‌پور می‌افزاید: در این محصول از نانوذرات اکسیدآهن استفاده شده است که به دلیل مساحت سطحی بالایی که دارد موجب جذب آسفالتین می‌شود در نتیجه ضمانت تولید نفت در چاه‌ها افزایش یافته که این امر به کاهش هزینه تعمیر چاه و افزایش ارزش افزوده نفت ختم می‌شود.


بیشتر بخوانید: خانه‌هایی از جنس قارچ برای فضانوردان


به گفته مدیرعامل این شرکت داخلی، استفاده از این نانومحصول موجب افزایش کارکرد چاه می‌شود به طوری که اگر در حالت عادی یک چاه در طول سال باید چهار بار تعمیر شود، با استفاده از این محصول نانو میزان تعمیر به یک بار درسال تقلیل می‌یابد و جریان تولید نفت تضمین می‌شود. به اعتقاد وی این محصول می‌تواند جایگزین مناسبی برای افزودنی‌های وارداتی باشد چرا که عملکرد بالایی داشته و نسبت به نمونه‌های واردتی از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

مدیر عامل این شرکت حجم تولید فعلی نانوافزودنی این شرکت را ۲۰۰ لیتر در ماه بیان کرد و گفت: این میزان با افزایش تقاضای بازار بیشتر خواهد شد.

او در پایان گفت:  پس از انجام تست‌های پایلوت در شرکت‌های نفتی این محصول بتواند وارد چرخه تولید نفت در کشور شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.