۲۵ درصد آب تجدیدپذیر کردستان مورد استفاده قرار می‌گیرد

۲۵ درصد آب تجدیدپذیر در کردستان مورد استفاده قرار می‌گیرد که نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،کامران خُرم در نشست کارگروه‌های مدیریت جامع کیفیت منابع اب منطقه دو کشور که با حضور استان‌های کردستان، گیلان، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی در سنندج برگزار شد، گفت: استان کردستان دارای ۱۱ دشت، هشت آبخوان و سه دشت ممنوعه بوده و نیمه شرقی استان دارای ۷۳ درصد پتانسیل آب زیرزمینی و نیمه غربی استان دارای ۲۷ درصد منابع زیرزمینی است.

او با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۶۶ میلیون مترمکعب اب در استان مصرف می‌شود، افزود: ۱۴۴ میلیون مترمکعب در بخش آب شرب، ۷۱ میلیون مترمکعب در بخش صنعت و ۸۵۲ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

خُرم به درصد مصرف از آب تجدیدپذیر در حوضه‌های آبریز کردستان پرداخت و اعلام کرد: ۶۳ درصد آب تجدیدپذیر سفیدرود، ۹ درصد آب تجدیدپذیر زاب، ۲۰ درصد از سیروان، ۲۶ درصد از کرخه و ۱۰ درصد آب تجدیدپذیر ارومیه در استان مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان یادآور شد: بطور کلی ۲۵ درصد آب تجدیدپذیر استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

خُرم افزود: به استثنای سنندج، سقز و بانه، آب سایر شهر‌های استان از طریق منابع اب زیرزمینی تامین می‌شود که آسیب جدی در تامین آب شرب به لحاظ کمی و کیفی است.

او تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در درازمدت تامین آب شرب و بهداشتی را برای شهرستان‌های تحت اجرا و مطالعه دارد.

او اعلام کرد: از طرح‌های در دست اجرا و مطالعه آب منطقه‌ای می‌توان به آبرسانی سقز از محل سد چراغ ویس، ابرسانی به قروه و دهگلان از طریق انتقال سدآزاد، آبرسانی به شهرستان بیجار از محل سد سیازاخ و ابرسانی به مریوان از طریق سد گاران است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان اضافه کرد: طرح‌های اجرایی آبرسانی شهرستان‌های دیواندره و کامیاران نیز توسط آبفای استان در دست اجراست.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: بارش باران ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.