سرشماری زمستانه بیش از ۲۳ هزار بال انواع پرنده در تالاب‌های مهاباد

معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: در سرشماری زمستانه بیش از ۲۳ هزار بال انواع پرنده در تالاب‌های این شهرستان مشاهده شدند.

حسن پور معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی درتالاب‌ها و منابع آبی شهرستان مهاباد بیش از ۲۳ هزاربال با هدف آگاهی از وضعیت جمعیت و اهمیت زیستگاه‌های آبی کشور  انجام شد.

او افزود: در این سرشماری، شماری از جمعیت گونه‌ها از جمله اردک ارده‌ای، نوک پهن، قوی فریادکش، چنگر، گیلار، فیلوش، چنگر نوک سرخ، حواصل خاکستری، اگرت سفید، اگرت بزرگ، لک لک سفید، خوتکا، اردک سرسبز، سرحنایی  و ... مشاهده شد.

حسن پور اضافه کرد: این برنامه به مدت سه روز و در ۷ سایت شامل تالاب‌های بین المللی قوپی باباعلی و کانی برازن، قره قشلاق، یوسفکند، رودخانه و سد مهاباد همچنین در تالاب‌های سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه شامل تالاب‌های گروس، داشخانه و قوپی قازان در محدوده این شهرستان انجام شد.

صادقی زادگان رئیس گروه حفاظت و مدیریت حیات وحش کشور نیز در این زمینه گفت: بیش از ۱۵۰ گونه پرنده در تالاب کانی برازان زیست می‌کنند که چیزی در حدود نیمی از این تعداد یعنی ۷۰ تا ۸۰ گونه جمع آوری می‌شود.

الهی راد کارشناس پرندگان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش کشور به اطلاعات جمع آوری شده اشاره کرد و افزود: این اطلاعات جمع آوری و به سازمان‌های بین المللی منتقل و برای تحلیل جمعیت‌های جامعه جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این  نکته بسیار مهمی برای متخصصین امراست.

یوسفی رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش آذربایجان غربی  در حاشیه این سرشماری از ساماندهی جوامع محلی برای حفاظت از تالاب کانی برازان خبر داد و گفت: برنامه ما اینکه ما این جوامع سازماندهی کنیم در صورت نیاز آموزش لازم رو بدیم و تا بتونیم از انرژی که در این جوامع محلی است استفاده کنیم برای حفاظت از تالاب کانی برازان و سایر تالاب‌هایی که در منطقه و حیات وحشی که در این مناطق زیست می‌کنند.

آغوش گرم تالاب کانی برازان در زمستانِ، همانند مردم خونگرم مهاباد میزبان مهربانی پرندگان مهاجر و بومی است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.