حفاظت و مرمت ۳۰۰ شی فرهنگی- تاریخی مجموعه داران بخش خصوصی

مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: طی ۹ ماه نخست امسال ۳۰۰ قلم شی تاریخی- فرهنگی از مجموعه داران و موزه داران بخش خصوصی استان حفاظت و مرمت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد مهدی نجفی گفت: حفاظت و نگهداری آثار موزه‌ای به دلیل گستردگی، تنوع زیاد و آسیب پذیری در برابر عوامل محیطی، یکی از اولویت‌های مهم برخی از موزه داران و مجموعه داران استان فارس در سال ۹۸ بوده است.

او ادامه داد: تمامی آثار موزه‌ای به دلیل ویژگی و خواصشان با گذشت زمان تغییر می‌کنند که بیشتر تغییرات در این آثار به صورت تخریب شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی مشاهده می‌شود و شرایط محیطی و نحوه نگهداری آثار نیز تخریب را کم و زیاد می‌کند.

نجفی با بیان اینکه موزه‌ها سرمایه‌های مهم ملی هستند، اضافه کرد: به منظور پیشگیری از سرعت تخریب و افزایش طول عمر آثار ارزشمند موزه ای، مجموعه داران و موزه داران بخش خصوصی فارس، تمهیدات لازم به منظور جذب نیروی متخصص و صرف هزینه‌های قابل توجه، گام موثری را در حفاظت ازآثار موزه‌ای خود برداشته اند.

مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: طی ۹ ماه نخست سال جاری، ۳۰۰ قلم شی تاریخی- فرهنگی از مجموعه داران و موزه داران بخش خصوصی استان با سرمایه گذاری ۲ میلیارد و ۱۶۷ میلیون ریال حفاظت و مرمت شده است.

نجفی افزود: در این راستا موزه خصوصی فرهنگ تجارت جندی شاپور به مالکیت خسرو رودانی پس از تجهیز کارگاه مرمت موزه خود و ساماندهی و انبار صحیح آثار، مرمت تعدادی از اشیاء را آغاز کرده است. مجموعه کرباسی به مالکیت امید کرباسی نیز از دیگر مجموعه داران شهر شیراز است که در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته و با بکار گیری نیروی متخصص مرمت تعداد قابل توجهی از آثار مجموعه خود را بر اساس شیوه‌های علمی، مرمت و حفاظت نموده است که شاخص‌ترین اثر مرمت شده از این مجموعه منبری متعلق به دوران زندیه است.

او تصریح کرد: مجموعه دار مسکوکات تاریخی متعلق به رضا قناعت پیشه نیز با تهیه جعبه‌های استاندارد و انبار و نگهداری اصولی سکه‌های تاریخی خود و همچنین امیر پاکدل موزه دار باغ موزه جهان نما از دیگر مجموعه داران پیشرو بخش خصوصی در این زمینه بوده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار