گزارش/

بلدهای اقتصاد ایران در زمینه تولیدات داخلی / وارادات برخی اقلام لوکس به کشور!

تکنولوژی و منابع مالی می تواند کشور را در زمینه تولید داخلی قوی کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالیکه چندی پیش برخی مسئولان کشور  از نابلدی خود در روابط  با کشورهای دیگرسخن گفتند ,بهتر است به توانایی‌های کشورمان در زمینه‌های مختلف نگاهی بیندازیم؛ کشور ما نه تنها در زمینه تولید می تواند قوی باشد بلکه  باوجود نیروهای توانمند  برای رشد اقتصادی , نیازی به دخالت کشور های دیگر ندارد.

در ادامه  به بررسی کالا‌هایی می پردازیم که  با وجود  آن که قابلیت تولید  داخلی دارند, از کشور های دیگر وارد می شوند.

برنج کامل سفید شده  رتبه اول در واردات ، ذرت دامی رتبه دوم در واردات، کنجاله و سایر آخال‌های جامد رتبه سوم در واردات، کره بسته بندی شده  رتبه چهارم در واردات، دانه سویا رتبه پنجم در واردات، قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری در رتبه ششم واردات، الکترود‌های زغالی برای کوره‌ها رتبه هفتم در واردات، قطعات ماشین آلات و دستگاه‌ها رتبه هشتم در واردات، جو به استثنای بذر رتبه نهم در واردات، قطعات بی استخوان منجمد از نوع گاو در رتبه دهم واردات، ماشین آلات برای پر کردن، بستن، در پروش گذاشتن یا درزگیری کردن بطری ها، پیت‌ها و ... و دستگاه‌های گاز دار کردن نوشابه‌ها رتبه یازدهم در واردات، شکر تصفیه نشده بدون اضافه کردن مواد خوشبو کننده یا مواد رنگ کننده از نیشکر در رتبه دوازدهم واردات، موز سبز تازه یا خشک کرده در رتبه سیزدهم واردات، اویل در ظروف ۲۰۰ لیتری پالم RBD  در رتبه چهاردهم در واردات و توربین‌های گازی به غیر از توربوجت‌ها و توربو پرایلر‌ها در رتبه پانزدهم واردات قرار دارد.

ما بلدیم!

برنج یکی از کالاهای استراتژیک است که برای تأمین نیاز مصرف و ذخایر راهبردی هر سال بیش از یک میلیون تن از این محصول وارد می‌شود؛ اگرچه در 6ماهه نخست امسال، حدود ۹۶۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است, اما  با خودکفایی داخلی توانستیم برداشت  برنج در کشورمان را در مقایسه با پارسال افزایش دهیم که این مسئله نشان دهنده برطرف کردن نیاز مردم, از تولید داخلی است.

همچنین متوسط سطح زیر کشت برنج در سه سال گذشته در کشور، حدود 600 هزار هکتار بوده که امسال در برخی استان‌ها سطح زیر کشت برنج افزایش یافته و به 830 هزار هکتار رسیده است که نشان می‌دهد ۲۳۰ هکتار افزایش زیر کشت داشتیم و بر این اساس یک میلیون تن بیشتر برنج تولید شده است و نیازی به واردات نداریم.

همچنین ذرت یکی از محصولات و غلات استراتژیک به حساب می آید که به صورت دانه و علوفه و تغذیه ماکیان مورد استفاده قرار می گیرد؛  درحال حاضر ظرفیت بسیار بالاتری برای تولید ذرت در کشور وجود دارد اما طبق آمارهای ارائه شده،فاصله نسبتا زیادی هم در زمینه خودکفا شدن در تولید ذرت داریم .

گفتنی است این محدودیت ها  با طرح های تشویقی  و مکانیزه کردن تولید می تواند ۵۰ درصد نیاز داخلی کشور را برطرف کند  و در صددیم تا سال 1404 تولید دانه ذرت به ۳/ ۳ میلیون تن و تولید علوفه ذرت به ۱۲ میلیون تن برسانیم.

سالانه حدود ۴ میلیارد دلار ارز صرف واردات روغن به کشور می شود از همین جهت خوداتکایی در تولید دانه های روغنی برای کشور اهمیت بسزایی دارد؛ همچنین برنامه‌ ی ۱۰ ساله دولت  برای خوداتکایی دراین زمینه  نشان می دهد که تا در پایان این ۱۰سال،   حداقل ۷۰ درصد نیاز کشور را به روغن در داخل تامین کند.


بیشتربخوانید:ایران در تولید محصولات زنجیره استایرن خودکفا می‌شود/کشور از واردات مواد اولیه سرنگ بی‌نیاز شد 


به گفته علیرضا مهاجر، مجری دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی قرار بود که رکورد ۵۰۰ هزار تن تولید دانه‌های روغنی  شکسته شود  اما با توجه به خسارت سیل های اخیر  پیش بینی می شود امسال بیش از ۴۴۰ هزار تن دانه‌های روغنی تولید کنیم که با این وجود بازهم  ۱۰۰ هزار تن از سال گذشته بیشتر خواهد بود.

گفتنی است از نظر وی  اجرای یک برنامه جهشی در سال 98-99، تولید دانه‌های روغنی تا پایان سال زراعی آینده به ۷۰۰ هزار تن افزایش می یابد.

نیشکر

در چهار دهه گذشته ظرفیت تولید نیشکر در کشور از ۶۸۰ هزار تن به ۳ میلیون تن رسیده است این در حالی است که نیاز کشور ۳.۳ میلیون تن است و این رقم نشان می دهد در آستانه خودکفایی در نیشکر قرار داریم.

کره

در سال گذشته در حوزه فرآورده‌های لبنی و پروتئینی مثل گوشت بالغ، بر ۱.۵ میلیارد دلار واردات در کشور انجام شده است که با اجرا و بهره‌برداری از پروژه پالایشگاه شیر در شهرستان شهریار در صنایع لبنی نه تنها کشور خودکفایی می رسد بلکه ظرفیت‌های جدید صادراتی بالغ بر یک میلیارد دلاری نیز ایجاد می شود.

تلاش وزارت اقتصاد برای ممنوعیت کالاهای لوکس

وزارت اقتصاد سعی دارد هرچه سریع تر تکلیف واردات حدود ۷۰ میلیون دلار کالای لوکس و ممنوعه به کشور را مشخص کند.


ابزارآلات، اجزا و قطعات موتورسیکلت و خودرو، شال و روسری، پتو مسافرتی، ظروف فلزی، اشیاء دکوری، لوازم خانگی، کیف و کفش، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، وسایل آشپزخانه، انواع لوازم قنادی و خوراکی‌ها (شکلات، کمپوت آناناس)، غذای سگ و گربه، لیفتراک، پیانو، ویولون، اشیاء سرامیکی دکوری، لوازم‌التحریر، گل مصنوعی، لوازم پلاستیکی، پوشاک بچگانه، زنانه و مردانه، ژل‌های تزریقی زیرپوستی، روغن ذرت تصفیه‌شده، مغز تخمه آفتابگردان و یراق‌آلات مبلمان جز این کالاهای لوکس به حساب می آیند.

بیشتر کالاهای ذکر شده در بالا  را به راحتی می توان در کشور تولید کرد و از واردات بی رویه ان جلوگیری کرد؛ به شرطی که تکنولوژی و منابع مالی وجود داشته باشد.

 کشوری که به دنبال خودکفایی داخلی است، باید از صنایع مادر و بالادستی قوی برخوردار باشد تا بتواند کالاهای سرمایه‌‌ای و استراتژیک را تولید کند و از  آن طرف هم باید دانش فنی ساخت انواع کالاهای مورد نیاز جامعه را در اختیار داشته باشیم .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار