رئیس کل بانک مرکزی:

حمایت بانک مرکزی از فعالان بخش خصوصی و تعاونی/ تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان فعلا نیاز به رمز پویا ندارد

همتی گفت: بخش خصوصی و تعاونی، موتور محرکه رشد اقتصادی کشور هستند و بانک مرکزی برای رفع موانع آن‌ها تلاش می‌کند.

به گزارش  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، همتی رئیس بانک مرکزی عصر امروز در جلسه دوره‌ای رؤسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون در محل اتاق اصناف، با اشاره به نتایج حاصل از برگزاری این جلسات افزود ایجاد شناخت و درک متقابل نسبت به مشکلات، اولین مرحله رفع مشکلات است و خوشبختانه تاکنون تصمیمات مفیدی در این جلسات اخذ شده است.

همتی افزود: با توجه به تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه، اقتصاد کشور در شرایط خاصی قرار دارد و با توجه به این شرایط، بانک مرکزی ناچار به اتخاذ سیاست‌ها با توجه به منافع کلی کشور است.

وی ادامه داد: در این شرایط با عنایت به توصیه‌های مقام معظم رهبری، توجه به اصول اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های داخلی، تقویت اقتصاد باید مورد توجه قرار گیرد.


بیشتر بخوانید: بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است/کنترل هدفمند تورم مهمترین دستاورد تشکیل بازار باز 


رئیس کل بانک مرکزی با تشکر از اقدامات فعالان بخش خصوصی و تعاونی کشور تصریح کرد: مقاومت در برابر تحریم‌ها بدون همراهی این عزیزان امکان پذیر نبود و بانک مرکزی به تنهایی قادر به مدیریت این شرایط نخواهد بود.

همتی گفت: فعالان بخش خصوصی و تعاونی، موتور محرکه رشد اقتصادی کشور هستند و بانک مرکزی با تمام توان و تا حد امکان در راستای رفع موانع آن‌ها در زمینه ریال و ارز تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه علیرغم تمام فشارها، اقتصاد کشور با ثبات است و مقاومت مردم عزیز نیز در این شرایط جای تقدیر دارد.

اعضای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون نیز ضمن تشکر از برگزاری این جلسات و اهتمام بانک مرکزی به حل مشکلات و موانع موجود، به طرح پیشنهادات، دغدغه‌ها و موارد مدنظر پرداختند و در پایان تصمیمات لازم اتخاذ شد.

همتی در پایان جلسه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: یک بخش از مشکلات مطرح شده مربوط به صادرکنندگان و بخش دیگر آن مربوط به تسهیلات سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی صنفی است.
 
او در خصوص دیگر مشکلات تولید به طرح گام اشاره کرد و گفت: در این جلسه به نحوه اجرای این طرح پرداخته شد .
 
همتی در ادامه گفت :از مسائل مطرح شده در این جلسه می‌توان به نحوه جابجا کردن پول، نحوه جابجایی ارز در بین کشورها و بین صادرکنندگان و واردکنندگان ،نحوه تامین کالا هایی که ثبت سفارش شده اند اشاره کرد که  در بخش های مختلف باید به آن پرداخته شود.اشاره کرد.
 
این مقام مسئول در خصوص شرایط بازار آزاد گفت :عملیات بازار آزاد به عنوان یک سیاست گذاری نوین پولی مطرح شده و طبیعی است که یک سیاست‌گذاری پولی که بعد از سال ها در کشور اجرا می شود نمی تواند یک شبه تمهیدات لازم را برای آن فراهم کند؛ بنابراین مقدمه آن راه اندازی این عملیات بود .
 
وی ادامه داد: در حال حاضر به مدت یک سال است که روی آن از نظر اخذ مجوز ها و آیین نامه ها و آموزش های لازم برای پرسنل بانک مرکزی کار می کنیم.
 
همتی گفت :من مطمئن هستم بازار آزاد در کشور فراگیر خواهد شد و تمام زمینه‌های لازم برای اجرای دقیق و سیاست گذاری نوین پولی درکشور را فراهم خواهیم کرد ؛ همچنین خرید و فروش اوراق اسلامی خزانه داری کل کشور ابزاری برای اجرای این سیاست است، بنابراین خود عملیات بازار آزاد سیاست نیست بلکه ابزاری برای سیاست گذاری جدید است .
 
همتی در خصوص مهمترین محور سیاستگذاری جدید پولی گفت: قبلا هم عرض کردم که سیاست این است که نرخ سود بانکی توسط نرخ سود کوتاه مدت بین بانکی شکل می گیرد و نرخ سود بین بانکی توسط عرضه و تقاضای پول در بازار شکل می‌گیرد. همچنین عرضه و تقاضای پول توسط بانک مرکزی انجام می شود و بانک مرکزی عرضه و تقاضای پول را بر مبنای خرید و فروش اوراق خزانه تنظیم می کند .
 
وی ادامه داد: امیدواریم که از این طریق بتوانیم نرخ سود و تورم را در کشور مهار کنیم ؛همچنین در حال حاضر در بازار اوراق خزانه دولت با نرخ سود حدود ۲۱ تا ۲۲ درصد خرید و فروش می شود که این مسئله نشان دهد ما کنترل خوبی در زمینه نرخ سود و کنترل تورم داریم.
 
رئیس بانک مرکزی بیان کرد :نرخ بین بانکی در کشور ما حدود ۱۸ درصد است بنابراین این عدد را پایه قرار می‌دهیم و با اجرای آن می‌توانیم تورم را کاهش دهیم .
 
همتی در پاسخ به  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شناور نبودن قیمت ارز به صورت کامل ،نبود بازار ثانویه عمیق ، مستقل نبودن بانک مرکزی و به دنبال آن ابزاری بودن بازار آزاد برای دولت اظهار کرد : ما بازار ثانویه هستیم هیچ وقت به دنبال آن نیستیم که منبع برای دولت از این طریق تامین کنیم ؛ همچنین استقلال بانک مرکزی به مرور زمان به سمتی می‌رود که کامل شود .البته مفهوم استقلال آن است که بتوان سیاست های فعلی را بر مبنای نظرات کارشناسی خود اعمال و اجرا کرده و یکی از ابزارهای آن عملیات بازار آزاد است.
 
همتی گفت :ما قبول داریم که نمی شود یک شبه سیاست های مذکور را اعمال کرد اما به مرور تمام مسائل و مشکلات حاشیه را رفع می‌کنیم .
 
این مقام مسئول در پایان در خصوص رمز دوم پویا و اجباری شدن آن از فردا بیان کرد :فعلاً تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان نیاز به رمز پویا ندارد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک مرکزی ، نرخ ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار