در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

سیل سیستان و بلوچستان بهانه جدید کلاهبرداری‌های میلیونی‌

با وقوع سیل در استان‌های جنوبی، در فضای مجازی شاهد ترفند‌های جدید برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا تقریبا از جایی شروع شد که زلزله کرمانشاه را لرزاند. بار روانی و آسیب‌های جدی‌ای که به مردم منطقه وارد شده بود موجب شد افراد زیادی برای دلسوزی یا برای هر نیت دیگری به یاری این مردم بشتابند.
 
ترفند‌های جدید سودجویان برای کمک به سیل زدگان

این سلبریتی‌ها بودند که برای کمک و یا حتی برای عکس گرفتن به کرمانشاه رفتند و سعی کردند افراد زیادی را با خود همراه کنند. در این میان علی دایی یکی از این سلبریتی‌ها بود که بعد از گذشت ٨ روز، مردم بیش از ٨‌ میلیارد تومان برای کمک به زلزله‌زده‌ها به حساب او پول واریز کردند. دایی هم از همان ساعت‌های نخست ویدیو‌های خرید و بسته‌بندی کمک و رساندن آن‌ها به مناطق زلزله‌زده را در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی می‌گذارد تا مردم ببینند که کمک‌های‌شان واقعا به دست مردم آسیب‌دیده می‌رسد یا نه؟

اما اینکه این پول‌های جمع آوری شده دقیقا چه سرنوشتی پیدا کرد و چه شد؟ سوالی است که جواب درستی به آن داده نشد. هر چند برخی از این سلبریتی‌ها به دادگاه احضار شدند و از آن‌ها توضیح خواسته شد.

نکته قابل توجه آن است که در این بین علاوه بر چهره‌های معروف سینمایی، ورزشی و سیاسی عده‌ای از همان ساعت‌های نخست فاجعه از طریق فضای مجازی برای جمع‌کردن کمک دست به کار شدند.

برخورد قوه قضائیه تا جایی به طور جدی پیگیری شد که در فروردین ماه امسال همزمان با وقوع سیل در استان‌های گلستان، خوزستان، فارس، لرستان و... که فضای جمع آوری کمک‌های مردمی از طریق اشخاص حقیقی کم رنگ‌تر شد و با تذکر‌های قوه قضائیه جمع آوری‌ کمک‌های مردمی به عهده نهاد‌های حمایتی از جمله هلال احمر، کمیته امداد و... گذاشته شد و اعلام شد: «هر خیریه یا دستگاهی که بخواهد برای سیل زدگان کمک مردمی جمع آوری کند، کاری غیر قانونی انجام داده است و اقدام آن بدون مجوز صورت می‌گیرد.»

اما این انتهای کلاهبرداری‌ها و سوء استفاده‌ها نبود. در حال حاضر با وقوع سیل در استان‌های جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان و کرمان در فضای مجازی کشور شاهد ترفند‌های جدید تری برای جمع آوری کمک‌های مردمی به سیل زدگان هستیم. 

هر کسی که تعدادی دنبال‌کننده در یک شبکه اجتماعی دارد، اعم از سلبریتی‌ها و یا افراد عادی، به فکر جمع‌آوری کمک افتاده است، اما به شیوه تأسیس یک موسسه خیریه!

ترفند‌های جدید سوجویان برای کمک به سیل زدگان

آن‌ها علاوه بر استفاده از رانت در فضای مجازی و تبلیغات جدی برای آن‌ که خود را به دیگران اثبات و اعتماد بیشتری کسب کنند، راهی مناطق سیل زده شده اند تا کمک‌ها را با دستان خود به مردم آسیب‌دیده برسانند. هر یک از این تبلیغات علاوه بر سوءاستفاده از احساسات مردم، رنگ و بوی حس همدلی و همراهی را نیز دارد. خیریه‌های وابسته به این تبلیغات در اینستاگرام، تلگرام و صفحات توئیتری حتی نام‌شان هم به چشم آشنا نیست و به گوش نرسیده است. خیریه‌هایی که دخل‌وخرج‌شان مشخص نیست و نمی‌توان صحت کارشان را از چند عکس و فیلمی که منتشر می‌کنند، متوجه شد. تعدادی از آن ها نیز تنها به تبلیغات بصری توجه نمی‌کنند و با تماس با تلفن‌های همراه به نام خیریه از فردی که با آن ارتباط گرفتند درخواست می‌کنند که به شماره حساب اعلام شده پول واریز کنند.

ترفند‌های جدید سوجویان برای کمک به سیل زدگان

حدود دو هفته از وقوع سیل سیستان و بلوچستان می‌گذرد و در همین مدت کوتاه حساب‌های بانکی چندین نفر در شهر‌های مختلف کشور مسدود شده است و مراجع قضائی اعلام کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها تخلفاتی در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مردمی داشته‌اند و قابل‌اعتماد نیستند.

معاون دادستان کل کشور: شماره حساب بدهید، حسابتان مسدود می‌شود

همچنین مسئولان دستگاه قضا و پلیس فتا در این چند روز و سایر زمان‌ها، بار‌ها و بار‌ها به مردم اخطار داده‌اند تا به این افراد که در فضای مجازی سعی بر جلب اعتماد مردم دارند تا کمک‌های آن‌ها را دریافت کنند، اعتماد نکنند. تا جایی که جواد جاویدنیا معاون دادستان کل کشور از مردم خواست در صورت مواجهه با این موارد شماره حساب‌ها و شماره کارت‌های اعلامی را در بخش شکایات و اعتراضات مردمی پایگاه اینترنتی معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور از قسمت "خدمات مالی غیرمجاز" اطلاع دهند تا بلافاصله نسبت به مسدودسازی این حساب‌ها اقدام شود.

همچنین معاون دادستان کل کشور به اشخاص و چهره‌های شناخته شده هشدار داد که در صورت اقدام، حساب‌ها مسدود و مبالغ جمع آوری شده توقیف و به سازمان‌های یادشده تحویل داده خواهد شد، لذا از هر گونه اقدام در این زمینه خودداری شود.

جاوید نیا به آن دسته از افرادی که با نیت خالص قصد کمک به سیل زدگان را دارند نیز توصیه کرد: این افراد با مراجعه به سازمان‌های یادشده مجوز اقدام دریافت کنند و شماره حساب‌های خاصی مختص این امر با نظارت سازمان‌های مسئول و طبق شرایطی که این سازمان‌ها اعلام می‌دارند افتتاح و در درگاه اینترنتی رسمی این سازمان‌ها اعلام می‌شود تا مردم پس از اطمینان از تایید و نظارت سازمان‌های مسئول وجوه خود را به حساب‌های مورد تایید واریز کنند.

با این تفاسیر نمی‌توان گفت که تمام این افراد جرمی انجام داده‌اند و باید به سزای اعمال‌شان برسند، اما به‌هر‌حال باید حساب‌ و کتابی وجود داشته باشد تا مردم از آنچه در اختیار‌شان قرار داده‌اند، مطلع شوند. در زمان زلزله بم و ورزقان چندین نفر حساب‌های‌شان مسدود شد و چندین نفر نیز بازداشت شدند. در آن زمان هم سرنوشت برخی از این کمک‌های مردمی مشخص نشد که اگر تمام این کمک‌ها واقعا برای زلزله‌زده‌ها خرج می‌شد، شاید همچنان برخی از آسیب‌دیده‌ها بدون سرپناه نمی‌ماندند.

گزارش از زهره شایسته

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۳۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
یک حساب مشخص و ثابت که در این مواقع مردم بدونند که کمک هاشان را چگونه به دست هموطنان برسانند البته باید نظارت باشه که مردم اعتمادشون جلب بشه چه بسا پول جمع شده حتی بیش از نیاز مردم سیل زده بشه در اون صورت می توان برای شهرهای دیگه مثل زلزله و... که در آینده اتفاق می افته پس انداز بشه
چندین حساب باعث میشه که کمک ها سازماندهی شده نباشند
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۲:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
با سلام شماره حساب کمیته امداد هستش، دیگه نیازی به هیچ شماره حساب دیگه نیس، اونی که میخواد کمک کنه یک شکاره حساب کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
بعد از اینکه پول ها جمع شد یکی گفت میخوام سینما بزنم یکی میخواست کار فرهنگی بکنه مردم تو الفبای زندگیشون مونده بودن اون زمان ،
البته ندید نگیریم که عدم شفافیت کاری در سازمان هلال احمر هم منجر به اشتباه مردم شد والبته سلبریتی ها نیت خیر داشتند اما چون طبق معمول در هر کاری که توانش وندارن واگاهیش وندارن وارد میشن پول های زیادی به جای اینکه در روز های اولیه باید کمک کننده میبود موند وحالا داره خرج میشه
هنوزم در زلزله وسیل این ارتش وسپاه هستند که بیشترین کمک ومیکنن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
مردم عزیز
فهیم
باشعور
فرهیخته
مواظب و مراقب باشید
Iran (Islamic Republic of)
بلبل
۱۷:۰۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
یه دونه شماره حساب کافیه نه ده تا ....هلال احمر .کمیته امداد.هزاران موسسه خیریه و حساب مالی سلبریتیها ...اووووووو زیاده آإم سرگیجه میگیره و مطمئنا دزدی هم میشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
اگر به استانداریها کمک شود شاید بهتر از سازمانها دیگر باشد.
Iran (Islamic Republic of)
یک هموطن
۱۶:۵۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
اگر مسلمانیم و ادعای مسلمانی داریم شایسته تر آن است که خمس مالمان را برای همکاری به هموطنان و عزیزانمان خرج کنیم.
چه بسا روزی هم که دیگران دستگیر ما شوند و از ما دستگیری کنند.
حادثه خبر نمیکند و سیل و زلزله و خرابی‌ها آنی هستند چه بسا در چند دقیقه شهری به ویرانه تبدیل شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
چقدر خوب است که ما ملت صندوقی برای برای همکاری در ساختن گوشه گوشه ایرانمان داشته باشیم .
صندوقی برای حوادثی که آنی و لحظه ای است ،حوادثی که ناگهانیند و ممکن است روزی هم گریبانگیر تک تک ما شود.
زیرا که ما در اصل یکی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند کهن تمدن زاگرس
۱۶:۴۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
پهناورترین استان ایران با سواحلی زیبا و اقیانوسی و مردمانی خوب و پاک سرشت و سرزمین رستم دستان اکنون نیازمند دستان و همکاری ما ایرانیان در ساختن هر چه بهتر این گوشه زرخیز و گوهربار از کشور عزیزمان است .
همه دست بهم دهیم و در بلایا و حوادث ناگهانی روزگار کنار یکدیگر باشم.
زیرا که بنی ادم اعضای یک پیکرند و در آفرینش زیک گوهرند.
چو عضوی بدرد آورد روزگار ،دگر عضوها را نماند قرار.
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۶:۰۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
تعجب انسان از کسانی که با وجود نهاد‌های رسمی از جمله هلال احمر، کمیته امداد و... که کاملاً قابل اعتماد هستند چرا مردم کمک های خود را به حساب کسانی واریز می کنند که حساب رسی نمی شود ؟ به نظر من کسانی که کمک های خود را از طریق غیر مجاز یا غیر رسمی انجام می دهند اگر نگوییم مرتکب گناه می شوند ولی قطعاً پاداش اخروی نصیبشان نخواهد شد چون نیت در عمل صالح اصل است و اگر کسی با نیت خالص کمک کند قطعاً سعی می کند بهترین و مطمئن ترین راه را برای این امر خیر انتخاب نماید . و اگر در هلال احمر و کمیتة امداد هم مشکلاتی باشد ، کمک کننده پاداش خود را خواهد برد چون نهاد رسمی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
بداد کارگرانی آزادی برسید که نه بیمه ای دارن و نه کسی از آنها حمایت میکنند بداد رانندگان اسنپ و المپیک برسید که نه بیمه ای دارن نه کسی از آنها حمایت میکند به داد دست فروشان پیکهای موتوری برسید
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۳:۰۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
آقای علی دایی هم با هزینه خودش همم که اون موقع با پولهای واریزی به حسابشون به همه کامل و واضح اطلاع رسانی کردند و در ساختن خانه و خرید وسایل اساسی مشارکت داشتند ولی به اصطلاح این سلبریتیها و رئیس هلال احمر با وقاحت کامل همه پولها رو به جیب زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
هزارتا شماره تو تلویزیون اعلام میکنید. معلوم نیست بر سر این پولها چی میاد من که هیچ وقت از این طریق کمک نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
وجداناً اصلاً تو کمک می کنی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
باز حداقل سلبریتی هادشاید یکم کمککرده باشن ولی مدیر دولتی حلال احمرتون که همه رو دزدید!!!همین علی دایی کلی خونه با پول مردم ساخت برای کرمانشاه شما هم توصیح بدید حلال احمر تا الان چقدر خونه ساخت!!!
حرصتون از این گرفته مردم نمیخواهن بهتون پول بدن و دست دزدیتون کوتاه شده والا دلتون برای سیستان نمیسوزه
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیر
۱۶:۱۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
دمت گرم داداش گل گفتی.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۰:۳۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا قربانزاده
۱۱:۴۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
کدخدای ده که مرغابی بود
بر سر آن ده چه رسوایی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
واقعا الان چطوری کمک نقدی رو به حسابی واریز کنیم؟ کدوم شماره حساب رسمی و مورد اعتماد هست؟ چرا اطلاع رسانی نمیکنید؟
اصلا خود قوه قضائیه یک حساب بانظارت مستقیم خودش برای این موارد اعلام کند
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۱:۱۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
نویسنده محترم گزارش لطفا در این گزارشات به اختلاسهای مدیران دولتی هم اشاره کنید مثل مدیر قبلی هلال احمر
با این اوصاف شما انتظار دارید که مردم به این نهادها کمک کنند که هیچ گزارشی از خرج کردنها منتشر نمی کنند. و بعد شما میای پست آقای جواد فارابی رو می داریم در این صفحه که خودش مستند ساز صدا و سیماست و به همه مناطق محروم ایران رفته.
بزرگترین اختلاس گران همین مدیران دولتی نهادها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
پس به نظر شما به بازیگرها و هر فردی که شماره کارت بده میشه اعتماد کرد و اطلاعات آنها قابل راستی آزمایی توسط جامعه هدف هست(نه واریزکننده بلکه توسط آسیب دیدگان قابل لمس باشه)
Iran (Islamic Republic of)
زهرا درزاده
۱۱:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
من حدود ۵۰ سال دارم خداشاهد هست ک بجر ی لوبیا با یک پتو بهم دادن ....درصورتی ک خیلی چیزهارو مسولن خوردن بداد ما برسید ...این خبر ب بلا دست ها برسونید کمک نمیکن فقط میخورن .‌
France
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
مسئولان به فکر این قسمت از سرزمین ایران باید باشند. بعداز این همه سال و این همه شعار مسئولان نبایدشاهد اینهمه عقب افتادگی و عقب ماندگی در استان های کشور باشیم.پول نفت اگر واقعا و با برنامه صرف زیرساختهای کشور شده بود و قوانین ساخت و ساز به درستی رعایت و نظارت شدید وجود داشت بعداز هر اتفاق مثل سیل و زلزله کمتر شاهد این اتفاقات بودیم. متاسفانه این طور نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
امان از دولت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
این حوادث طبیعی نیست که مردم رابدبخت می کند، بلکه تعلل مسؤلین درکمک رسانی وندانم کاری آنهاست!!؟؟ ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
این حرکتهای موازی به فرض صحت عمل وپاکدستی افرادیا موسسات خیریه منجربه کمک عادلانه ویکسان به آسیب دیدگان نخواهدشدتا چه رسد به اینکه قصد دیگری درکارباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
حساب کمک رسانی درتمام ایران باید یکی باشه وکسی غیر ازاین شماره اگر اعلام کند متخلف محسوب شودوباید مجازات گردد
Iran (Islamic Republic of)
حام
۲۰:۳۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
در صورتی که اون یه حساب دست دزدان نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
فقط مردم باید به یک شماره حساب دولتی پول واریز کنن اونم بهزیستی ......
Iran (Islamic Republic of)
غلام مردم
۰۹:۵۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
وقتی خود تلویزیون ایران 50 تا شماره تلفن برای کمک مردمی میده وبقیه بفکر میشن دیگه......ضمنا خدا پدر ومادر آقای رئیسی رو بیامرزه60تا شماره حساب قوه قضائیه رو تبدیل به 6 تا کرد خود زیادبودن با دزدی میشه جلوی دزدی روگرفت.....باید تمام ارگانها حمایتی حذف بشن و فقط بهزیستی باقی بمونه منجمله کمیته امداد و موسسات خیره همگی عایداتشان باید به حساب بهزیستی واریز بشه اینها ارگانهای زیاد همه زمینه ساز فساد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
ملت باید اصلا به فضای مجازی اعتماد نکنند .چرا بهش فضای واقعی نمیگویند .
دولت باید لیست کالای های مورد نیاز مردم این دیار را اعلام کند .ملت همان وسایل را آماده و تحویل دهند .اصلا به هیچکس بجز هلال احمر اعتماد نکنند
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۰۸:۱۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
این سلبریتی های خائن رو اعدام کنید.علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا قربانزاده
۱۱:۴۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
ما تو خونمون به جز اینکه دو تا طوطی داریم که در حال تخمه شکستن روپایی هم میزنن یه طناب دار هم داریم که تا حالا سه تا سلبریتی هم اعدام کردیم باهاش اگه خواستی بیا نشونت بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
کافیه مثل خارج در مورد حرفاشون پاسخگو باشن همین
آخرین اخبار