کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مناطق آزاد باید در صادرات پیشی بگیرند/ تلاش دولت برای ۲۰ سال معافیت مالیاتی مناطق آزاد!

حسن مرادی با اشاره به طرح دولت برای معافیت مالیاتی مناطق آزاد گفت: کارشناسان خواستار شفاف شدن مالیات در مناطق آزاد هستند.

حسن مرادی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مناطق آزاد به عنوان قطب اقتصادی کشور به شمار می‎آیند. دولت مناطقی از کشور مثل چابهار را که جزء مناطق محروم، ولی دارای موقعیت تجاری مناسب بودند به عنوان مناطق آزاد ایجاد کرد؛ که این تصمیم کمک زیادی به توسعه و اقتصاد کشور کرد. هدف اصلی مناطق آزاد رونق تولید و صادرات است طوری که صادرات باید بر واردات پیشی بگیرد.

مرادی بیان کرد: دولت طرحی را برای معافیت از مالیات ارائه داده است که براساس این طرح افرادی که در این مناطق فعالیت اقتصادی دارند، نسبت به هر نوع فعالیتی که دارند به مدت ۲۰ سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی معاف هستند.

او افزود: تعدادی از کارشناسان خواستار شفاف شدن مالیات در مناطق آزاد هستند.

تأمین حدود ۴۰ درصد کل بودجه کشور از مناطق آزاد

حسن مرادی در خصوص سود و اهمیت مالیات مناطق آزاد برای کشور گفت: حدود ۴۰ درصد از کل بودجه کشور از مناطق آزاد تأمین می‌شود که بخش زیادی از آن برای زیر ساخت‌های خود مناطق آزاد و مابقی آن برای کمک به بودجه کشور استفاده می‌شود. هم‌اکنون به دلیل تحریم‎های کشور، میزان درامد نفتی با مضیقه روبه‌رو شده است. مالیات مناطق آزاد می‌تواند بیش از هر زمانی به بودجه کشور کمک کند.


بیشتر بخوانید: توسعه چشمگیر اقتصاد کشور در گرو توسعه سواحل مکران 


او در ادامه افزود: دولت مدت معافیت از مالیات مناطق آزاد را از ۱۵ سال به ۲۰ سال تمدید کرد تا فرصتی باشد برای صنایع نوپا که اقتصاد خود را توسعه دهند.

او در خصوص تأثیر معافیت از مالیات، بر منجر شدن به قاچاق گفت: کنترل مرز‌های ورود و خروج مناطق آزاد که وسعت زیادی دارند، کار مشکلی است. دولت باید برای جلوگیری از قاچاق کالا، مرز‌ها را کنترل کند. با قاچاق هر یک کالایی که مالیات بر درامد، تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده‎ آن پرداخت نشود، سود زیادی نصیب قاچاقچیان کالا می‎شود و برای هر چه بیشتر قاچاق کالا و رقابت نابرابر تشویق می‎شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار