کتاب «طرز طنز» اثر صابر قدیمی در انتشارات سوره مهر با مقدمه ابوالفضل زرویی نصرآباد منتشر شد.

صابر قدیمی طنزپرداز در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کتاب جدیدش با عنوان « طرز طنز » گفت: کتاب جدیدم با عنوان «طرز طنز» در انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتابم را با تغییرات و اضاقاتی براساس پایان نامه ام در دوران کارشناسی ارشد نوشتم.

وی افزود: این کتاب درباره بلاغت در طنز معاصر است و در کتاب به صنایع بدیعی و آرایه های ادبی پرداختم که در شعرهای طنز استفاده شده است.

قدیمی بیان کرد:نزدیک به دو هزار بیت در کتاب از طنزپردازان بنامی مانند « ابوتراب جلی»، «ایرح میرزا » و « ابوالفضل زرویی نصرآباد » آوردم.

او افزود: کتاب «طرز طنز» در ۵۲ شگرد بدیعی از اغراق تا جناس و ایهام طبقه بندی شده است. مقدمه‌ کتابم آخرین مطلبی بود که ابوالفضل زرویی نصر آباد نوشت و کتاب با همین مقدمه در ۶۲۸ صفحه منتشر شده است. مهمترین بخش کتاب این است که بیش از دو هزار بیت خواندنی و آموزنده از طنزپردازان بزرگ آمده است و کسانی که علاقه‌مند به ادبیات و شعر طنز هستند می‌توانند در این کتاب با شگرد‌های سرودن شعر طنز آشنا شوند و نتایج حاصل از بخش های مختلف کتاب در فصل آخر آن آمده است.

قدیمی با اشاره به یکی از مشکلات علاقه مندان به طنز بیان کرد:یکی از مشکلات علاقه مندان به طنز، نوآوران و شاعران طنزپرداز ، کمبود منابع آکادمیک و غیر ذوقی درباره  طنز و سایر شاخه های شوخ طبعی  است . مخصوصا درباره  طنز معاصر، مقاله ها و کتاب های بسیار محدودی تبیین و منتشر شده است.همچنین نمونه های مشخصی از تمهیدات بدیعی معمولا در کتاب های مختلف تکرار می شوند . معرفی صنایع بدیعی موثر در ساخت طنز و ارائه تمامی ابیات مرتبط را برای اولین بار در کتاب اتفاق « طرز طنز » آورده است.

این طنزپرداز ادامه داد: هدف از  تحقیق درباره طنز معاصر دستیابی به ابزارهای مهم بدیعی در شعر طنز معاصر و ارائه بهترین نمونه‏ های هریک از این صنایع است.نمونه هایی که طنزپردازان از آن‏ ها برای تأثیر گذاری بر مخاطب استفاده می‏ کنند. هدف دیگر این پژوهش شناسایی شگردهای پرکاربرد بدیعی این شاعران و به ‏تبع شعر طنز معاصر است که سعی کردم از طنزپردازانی در این تحقیق استفاده کنم که از قله های طنزپردازی در  بازه‏ های زمانی مختلف هستند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار