تفریح درمانی، ضامن سلامت روانی در سالمندان

تفریح درمانی، روشی موثر در سلامت روانی و جسمی سالمندان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ملیحه مکی آبادی کارشناس آموزش گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز گفت: بخش مهمی از راز‌های شادی و سلامتی سالمندان به تفریح آن‌ها مرتبط است که اغلب کمتر به آن پرداخته می‌شود.

او، بیان کرد: تفریح در سالمندان متفاوت‌ تر از جوانان است و باید با  توجه به شرایط آن ها، تفریحی مناسب برای آنان در نظر گرفته شود، که تفریح سالمندان به عوامل مهمی از جمله سن، فرهنگ، میزان تحصیلات، علایق، اعتقاد و عادت‌ها بستگی دارد و اگر موارد گفته شده در نظر گرفته نشود، تفریح برای سالمندان آزار دهنده می‌شود.

مکی آبادی با اشاره به اینکه تفریحات در نظر گرفته شده برای سالمندان باید انرژی و نشاط بیشتری به آنان بدهد، تصریح کرد: تفریحی مانند بازی شطرنج ممکن است برای سالمندی مفید و برای سالمند دیگری خسته کننده یا مضر باشد یا اگر به سالمندی که بیماری ریوی یا آرتروز شدید دارد توصیه شود هر روز پیاده روی کند، در واقع نه فقط موجب آزار او شده ایم، بلکه ممکن است سلامت جسمی او را نیز به خطر بیاندازیم.

کارشناس آموزش گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز با بیان اینکه باید دید فرد از چه چیزی لذت می‌برد، اضافه کرد: فرض کنید سالمندی با گوش دادن به موسیقی امروزی لذت کافی را نبرد و حتی باعث ناراحتی اش شود، اما وقتی موسیقی با توجه به روحیات او انتخاب شود، می‌تواند در او حس خوشی را ایجاد کند.

او، تاکید کرد: فعالیت‌های مذهبی مانند مراسم دعا، حضور در مساجد، تشکیل گروه‌های مذهبی، خواندن و تفسیر قرآن کریم،  عبادتی  مفرح برای سالمندان است که از آن  لذت زیادی می برند و تاثیر زیادی در بالا بردن روحیه  آنان دارد.

مکی آبادی اظهار کرد: جلسه‌های شعرخوانی و حفظ کردن شعر نیز مواردی هستند که سالمندان علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند به خصوص سالمندانی که سواد خواندن و نوشتن دارند و از قبل به ادبیات و شعرخوانی علاقه داشتنه اند بهتر است محافل ادبی را بشناسند و در آن حضور یابند.

تفریح فیزیکی یا همان ورزش از دو جنبه مهم است، گروه‌های متشکل از سالمندان، به آن‌ها حس تعلق اجتماعی می‌دهند و اینکه هنوز در اجتماع حضور دارند.

یکی از مشکلات بزرگ سالمندان بعد از بازنشستگی این است که احساس جدایی از جامعه پیدا کرده و فکر می‌کنند جامعه دیگر نیازی به آن‌ها ندارد، اما تشکیل چنین گروه‌هایی تعلق اجتماعی فرد را تقویت می‌کند و سلامت روان او را بهبود می‌بخشد.

اهمیت دوم در این است که سالمند با حضور در چنین گروه‌هایی با افراد جدیدی آشنا می‌شود و دامنه ارتباطی خود را گسترش دهند یعنی در واقع از تنهایی و عزلت نشینی بیرون کشیده شوند.

امروزه انواعی از تور‌های گردشگری ترتیب داده شده که امکان سفر سالمندان را به نقاط مختلف شهر، کشور یا حتی دیگر کشور‌ها فراهم می‌کند.

بازی‌های فکری مانند حل کردن جدول یا شطرنج برای سالمندان تاکید  می‌شود، زیرا این بازی‌ها می‌تواند دمانس یا زوال عقل را به تاخیر بیندازد.

بازی‌های رایانه‌ای مخصوص سالمندان طوری طراحی شده اند که فعالیت مغزی را زیاد می‌کند و برای آنان  جذاب نیز است.

برای تفریح سالمندان باید تدابیری در خانه اندیشیده شود مانند برگزاری جلسات قرآن خوانی در خانه به صورت هفتگی یا ماهانه، پخش موسیقی‌های آرام بخش در سالمندانی که دچار آلزایمر هستند، زیرا باعث آرامش بیشتری در افراد سالمند می‌شود و حتی تاثیراتی نسبی در بهبود وضعیت شناختی شان دارد که گوش دادن موسیقی آرام قبل از خواب برای سالمندانی دچار اختلال خواب مفید بوده  و باعث بهبود آنان در خواب می‌شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار