پشت پرده عمل سزارین چه می‌گذرد؟

متخصص زنان، زایمان و نازایی معایب عمل سزارین و پیامدهای آن را تشریح کرد.

مهین نجفیان متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سزارین عمل جراحی است که بانوان باردار برای تولد نوزاد خود انجام می‌دهند.

او با بیان اینکه زایمان طبیعی نسبت به سزارین ارجحیت دارد اظهار داشت:، ولی در برخی موارد مانند وجود بیماری‌های ناشی از بارداری، بیماری‌های زمینه‌ای و خطر مرگ مادر و جنین این عمل را حتمی می‌کند. البته اختیار و درخواست مادر جهت این نوع زایمان به خصوص با بالا رفتن سن ازدواج و فرزند آوری در کل جهان هم ضرورت جهانی دارد.

نجفیان افزود: عمل سزارین یکی از مهم‌ترین عمل‌های رشته جراحی زنان بوده که در این عمل، جراح، جان ۲ انسان سالم را دردست دارد. در عمل سزارین جراح ابتدا برشی بر روی شکم زده که بسته به وضعیت مادر از عرضی تا طولی متفاوت است، سپس برش بر روی رحم و در آوردن نوزاد و جفت و در آخراقدام به ترمیم تمام موارد فوق و لایه‌های باز شده در جراحی می‌کنند.

او با اشاره به این موضوع که میزان دوران نقاهت در زایمان طبیعی کوتاه‌تر از عمل سزارین است بیان کرد: نقش سزارین در سرطان و بیماری‌های دیگر به اثبات نرسیده، ولی احتمال چسبندگی رحم در بارداری‌های بعدی، عفونت زخم و در صورت خون ریزی و نیاز به خون گیری خطرات جدی را به دنبال خواهد داشت و شایان ذکر است که شیردهی در عمل سزارین دیرتر از زایمان طبیعی اتفاق می‌افتد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: به علت ترس و آموزش ندیدن زایمان طبیعی اکثر بانوان به عمل سزارین تمایل دارند، ولی پزشکان زنان با توجه به شرایط و ضرورت توصیه به سزارین کرده، ولی اولویت پزشکان زنان و زایمان، زایمان طبیعی است.

مهین نجفیان با بیان محدودیت فرزند آوری به شیوه سزارین تصریح کرد: امکان انجام عمل سزارین بیش از ۴ بار وجود ندارد که با احتمال چسبندگی جفت و در آوردن رحم همراه است.

او اذعان داشت: ایران با میزان سزارین ۴۱.۹ درصد، رتبه دوم را در جهان دارد و این رقم در سال ۹۲ به ۵۲ درصد رسیده، که بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی میزان این عمل در کشور‌های پیشرفته ۵ تا ۱۵ درصد زایمان ها است.

کاهش عمل سزارین در ایران

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: طبق آمار اعتبار بخشی وزارت بهداشت در سال ۹۲، عمل سزارین به ۴۳ درصد رسیده، که در سال ۹۷ با توجه به تلاش‌های انجام شده، این رقم به ۳۳ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته با توجه به تک فرزندی آمار این عمل جراحی افزایش داشته است.

او با اشاره به این نکته که اهواز قطب آموزشی درمانی و پوشش دهنده ۵ استان است اظهار داشت: با کمبود بیمارستان فوق تخصصی آموزشی و درمانی زنان مواجه هستیم که باید در اسرع وقت برای تاسیس و احداث بیمارستان مخصوص زنان و زایمان اقدام عاجل کرد

نجفیان در ادامه تصریح کرد: در صورتی که دولت خواهان کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی (البته در صورت نداشتن مشکل برای مادر و جنین) است باید اقداماتی نظیر برگزاری کلاس‌های آموزشی برای پدران و مادران جوان خواهان فرزند، آموزش ماما‌های مجرب جهت کنترل زایمان بی درد در کنار متخصص زنان، ارائه امکاناتی از قبیل؛ تخت، اتاق عمل و بیمارستان اختصاصی و تخصصی زنان جهت بهبود روند زایمان انجام دهند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.