مدیر طرح CNG در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اختصاص بودجه ۶ هزار میلیاردی برای گازسوز شدن خودرو‌ها

قلی‎پور گفت: با توسعه جایگا‌ه‌های CNG میزان اشتغال افزایش و میزان آلودگی‌ها کاهش می‌یابد.

حسن قلی‎پور مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فراورده‎های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت و سهمیه‎بندی بنزین بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت و سهمیه‎بندی بنزین، دولت مصوبه‎ای را در شورای وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه تصویب کرده است که براساس این مصوبه، دولت کارخانه‎ها را به تولید بیشتر خودرو‌های گازسوز موظف و مردم را به تبدیل خودرو‌هایشان به دوگانه‌سوز و مصرف بیشتر CNG تشویق کرد.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات طرح رایگان گازسوز کردن خودرو‌های عمومی/ ۸۰ هزار خودرو تا پایان سال گازسوز می‌شوند 


مدیر طرح CNG اضافه کرد: بر اساس همین مصوبه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تبدیل ۱ میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو در نظر گرفته شد؛ که اولویت با تبدیل ناوگان عمومی شامل تاکسی‎ها و وانت‎بار‌ها به اضافه خودرو‌های مسافربر شخصی است. از ملزومات محقق شدن این مصوبه همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور است؛ تا با همکاری بخش خصوصی زمین در اختیار شرکت ملی پخش فراورده‎های نفتی قرار دهند.

او افزود: جایگزینی CNG طرح بسیار خوبی است. چرا که اگر بخش خصوصی سرمایه‎گذاری انجام ‎دهد باعث توسعه جایگا‌‌ه‌های CNG می‌شود و از این طریق هم اشتغال جدید ایجاد می‌شود و هم آلودگی‎ها و مصرف بنزین کاهش می‌یابد.

قلی‌پور در خصوص تعداد خودروهای گازسوز شده، گفت: تعداد دقیق خودرو‌هایی که در حال‎حاضر گازسوز شدند، مشخص نیست. ولی طبق آمار کارخانه‎‌ها، ۹۲۰ هزار خودرو در کارخانه گازسوز شدند؛ و در حال حاضر حدود ۴ تا ۴ و نیم میلیون خودرو گازسوز هستند. با این یک و نیم میلیون خودرو طرح گازسوز شدن خودروها، در مجموع حدود ۶ میلیون خودرو گازسوز می‎شوند. حدودا ۱/۳ درصد از ۲۱ میلیون خودرویی که در سطح کشور در حال تردد هستند، گازسوز هستند.

مدیر طرح CNG فراورده‌های نفتی افزود: برای یک و نیم میلیون خودرو تولید نشده هم در حال عقد قرارداد و جذب سرمایه‎گذار اولیه هستند. چرا که هزینه آن در ابتدا باید پرداخت شود.

او در پایان گفت: در حال حاضر شرکت ملی فراورده‌های نفتی در حال مذاکره با بانک ملت، ایران خودرو، بانک‎های دیگر و متخصصان در زمینه گازسوز کردن خودرو است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
اگه اينجوريه بهتره كپسولا رو رو سقف بذارن چون صندوق عقب رو مردم لازم دارن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۵:۱۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
ببخشید // از این 6000 تا به اون تاکسیهایی که بخوان گاز سوز کنن هم میدن ؟؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۵:۱۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
بله
آخرین اخبار