رئیس دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

هدف غرب از تحریم‌ها قطع ارتباط دانشگاه با صنعت

طهرانچی گفت: غربی‌ها با جلوگیری از فروش نفت و وارد کردن جنس مورد نیاز کشور به دنبال قطع رابطه میان دانشگاه و صنعت هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین نمایشگاه شتابدهنده‌های برگزیده کشور با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علی وحدت رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و سایر مسئولان و روسای این حوزه امروز ۲ بهمن ۱۳۹۸ در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، نمایشگاه دائمی اقتصاد دانش بنیان برگزار شد.

در این مراسم طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ذکر این نکته که آموزش عالی اگر در راه توسعه کشور نباشد نمی‌تواند جایگاه خودش را در کشور پیدا کند، گفت: ۸۰ سال است که در کشور دانشگاه داریم، اما هنوز نتوانستیم در راستای استقرارش همه وظایف خود را انجام دهیم. هنوز پس از ۸۰ سال چالش جدی را تحت عنوان دانشگاه داریم برای اینکه بر این چالش غلبه کنیم باید قدری اتفاقات این نشست را جریان سازی کنیم.

طهرانچی با تاکید کرد: ما در کنار آنچه خود داشته ایم، با همه افتخاراتی که در عرصه علم و صنعت داشته است، دانشگاه را در زمان ورودش به عنوان موجود ناقص الخلقه وارد کردیم.

او افزود: وقتی چیزی بر اساس نیاز نیاید و بر بستری طبیعی رشد نکند و فقط صرفا برای ژست و نمادی از تمدن بیاید، نتیجه اش همان چیزی می‌شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: مشکل اینجاست که غرب با این دیدگاه این نهاد و این جوانکده را ایجاد کرده که قرار بوده برای آن‌ها موتور محرک توسعه در عرصه‌های مختلق اقتصادی اجتماعی و علمی و ... باشد.

طهرانچی بیان کرد: وقتی ما دانشگاه را آوردیم اقتصاد در خدمت نفت و صادراتش بود، آن زمان که کاری به علم نداشتیم. در دوره جنگ ما تحریم بودیم و کسی به ما سلاح نمی‌فروخت اینجا بود که با ورد دانشگاهیان به سمت صنعت جریان تولید شکل گرفت. اما پس از مدتی کوتاه بار دیگر واردات چی‌ها مزاحم جریان تولید شدند.

او در ادامه به صنعت ضعیف تولید خودرو در کشور پرداخت و گفت: جریان خودرو سازی ما ثمره نزاع بین تولید و واردات چی‌هاست، اینکه چرا خودرو نمی‌تواند رشد کند محصول تقابل دو فکر میان تولید کنندگان و واردکنندگان است.


بیشتر بخوانید: انجام حسابرسی مستقل خارج دانشگاه از اسناد مالی


طهرانچی با اشاره به قطع رابطه دانشگاه با اقتصاد به عنوان هدف غرب از تحریم ایران اظهار کرد: آن‌ها با جلوگیری از فروش نفت و وارد کردن جنس مورد نیاز کشور به دنبال قطع رابطه میان دانشگاه و صنعت هستند؛ بنابراین در اینجا چاره کار احیای دوباره این ارتباط است که می‌تواند رکن سوم اقتصاد باشد.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: در حال حاضر در دوره‌ای قرار داریم که ۸۰ درصد شرکت‌های بزرگ جهان بر پایه دانش استوار است. فراموش نکنیم که ما همان مردمی هستیم پیامبر اسلام (ص) فرمودند: اگر علم در ثریا باشد باز هم مردانی از پارس بدان دست خواهند یافت.

او ادامه داد: ما باید در این جهات بسترسازی کرده و تحول گرایانه به موضوع دانشگاه نگاه کنیم و به این ترتیب ارتباط قطع شده بین اقتصاد و دانشگاه را برقرار کنیم و این را هم به یاد داشته باشیم که بقای ما در گرو تحول و توجه به خواست مردم است. مردم از ما آینده سازی شهرشان را می‌خواهند. آن‌ها حاضرند در دانشگاه‌های آزاد سرمایه گذاری کنند که در جهت رشد اقتصاد و تامین آینده فرزندانشان حرکت کنیم.

در فناوری نیاز به آموزش و پژوهش

طهرانچی با طرح این سوال که آیا هر فناوری به بازار می‌رسد، تصریح کرد: ما در فناوری نیاز به آموزش و پژوهش داریم. بحث بعدی نوآوری است که با هدف تجاری سازی به کار گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد در پایان با اشاره به اینکه مرکز رشد نشان از حمایت دارد، یادآوری کرد: پارک در تفکر ایرانی به معنای تفریح است، اما اینجا قرار نیست آن مفهوم را بسازیم. مفاهیم در آموزش عالی بسیار مهم است. ما برای اینکه حرکتی نو مبتنی بر اتصال دانشگاه آزاد و مردمی با اقتصاد شهری برقرار کنیم باید همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم؛ آنچه هست برای مردم است و برای مردم باید هزینه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
بارها مقام معظم رهبری فرموده اند هدف غرب از تحریمها به زانو درآوردن مردم انقلابی ایران و دست کشیدن از آرمانهای امام میباشد.
Iran (Islamic Republic of)
عزت اله میرزایی
۱۸:۴۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
پس طهرانچی چی چی میگه؟؟؟ چندوقت دیگه مدعی میشه هدف غرب از تحریمها شخص خودش میباشد !
آخرین اخبار