آنفولانزای نوع «بی» تا یک ماه دیگر در گلستان فعال است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت گلستان گفت: آنفولانزای نوع «بی» از نوع «ای» آن خفیف تر بوده و تا یک ماه دیگر در گلستان فعال است.

سراج الدین عارف نیا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، با اشاره به شیوع موج دوم آنفلوآنزا در استان گفت: آنفلوآنزا یک بیماری فصلی و مربوط به فصول سرد و نواحی مرطوب است، به همین دلیل استان‌های گلستان، مازندران و گیلان که جزو مناطق سرد و بارانی و مرطوب به شمار میرود مستعد این بیماری هستند.
 
آنفولانزای نوع «بی» تا یک ماه دیگر در گلستان فعال است

او افزود: آنفلوآنزا در تمامی سال‌ها دیده می‌شود، اما برخی از سال‌ها مثل امسال در پیک قرار می‌گیرد، چه از لحاظ کشندگی و چه از لحاظ شدت امسال از آن سال‌هایی بود که آمار مبتلایان بالا و متاسفانه درصد کشندگی هم بالا بود.

عارف نیا ادامه داد: امسال آنفلوآنزا در گلستان از اواخر مهر شروع شد و ما آبان ماه درگیر آن بودیم و ۱۵ آذر موج اول افت کرد، در روز‌های افت تعداد بیماران بستری ما در استان به روزی ۶۰ نفر در استان می‌رسید، نیمه دوم آذر شاهد فروکش کردن آن بودیم و پیش بینی ما در روز بستری پنج تا ۶ مورد در روز بود، در این ایام آنفلوآنزا حذف نمی‌شود، اما پیک بالا و پایین دارد.

او افزود: خوشبختانه صدا و سیما و فعالان فضای مجازی فعالیت‌های خوبی در این ایام داشتند و آموزش‌ها و اطلاعات زیادی به مردم منتقل شد و همین امر باعث شد مردم آنفلوآنزا را شناختند و در نتیجه آگاهی‌ها بالا رفت، ولی در پیک دوم اتفاقی که افتاده است شدت بیماری کمتر است و کشندگی نداشتیم و بیشتر از نوع آنفلوآنزای «بی» است و تا یک ماه آینده در گلستان فعال خواهد بود.

عارف نیا در پاسخ به این سوال که چرا آنفلوآنزا مهم است، گفت: یکی از بحث‌ها در مورد آنفلوآنزا مبحث همه گیری آن است و وقتی وارد یک خانواده شود همه را درگیر می‌کند، مورد بعدی بحث کشندگی آن است در غیر این صورت ما اسهال و استفراغ بیشتر از آنفلوآنزا داریم، اما تقریبا کشندگی نداریم، اما در آنفلوآنزا ، چون بحث عفونت مطرح می‌شود و دستگاه تنفسی را مورد حمله قرار می‌دهد مهم است.

رئیس مرکز بهداشت گلستان ادامه داد: در موج نخست آنفلوآنزا افراد با بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر بودند، مثلا سالمندان با بیماری‌های تنفسی که سابقه آسم و نقص ایمنی داشتند بیشترین مواردی بود که درگیر شدند و گرچه آمار آن زیاد نبود، اما ما دوست نداریم حتی یک مورد فوتی داشته باشیم.
 
آنفولانزای نوع «بی» تا یک ماه دیگر در گلستان فعال است

عارف نیا با اشاره به رعایت نکات بهداشتی در خانواده‌ها گفت: در مورد تمام بیماری‌ها افراد باید هشت ساعت در طول روز بخوابند و بحث تغذیه، استفاده از میوه جات، لبنیات، سبزیجات، ورزش و فعالیت را جدی بگیرند. همچنین از استرس‌های روزانه دوری کنند.

او با اشاره به تفاوت آنفلوآنزای نوع «ای» و «بی» گفت: علائم آنفلوآنزا مشترک است و با یک تب ناگهانی و لرز و .. شروع می‌شود و در ادامه گلو درد به آن اضافه می‌شود، اما نکته مهم این است که شدت درد در کدامیک بیشتر است و طول مدت بستری کدام یک می‌تواند بیشتر باشد، در واقع فرق اصلی در شدت هاست و نوع «ای» آن شدت بیشتری خواهد داشت.
 
رئیس مرکز بهداشت گلستان افزود: علائم آنفلوآنزا یک دفعه شروع می‌شود، اما مانند سرماخوردگی نیست که تدریجی شروع شود و گروه پرخطر و کم خطر ندارد همه را درگیر می‌کند، اما برای گروه پرخطر که مسن هستند و نقص ایمنی و سابقه بیماری تنفسی دارد بیشتر دیده می‌شوند.

عارف نیا ادامه داد: برای افراد مسن، مادران باردار و کودکان با سنین کم که گروه‌های پرخطر ما هستند بهترین راه پیشگیری واکسینه شدن است.

او با اشاره به رعایت موارد بهداشتی گفت: موقع عطسه و سرفه حتما باید دستمال کاغذی جلوی دهان گرفته شود یا اگر دستمال نبود از بازو کمک گرفته شود، شستشوی مکرر دست هاموضوع دیگر است چراکه ویروس به مدت ۴۸ ساعت روی سطح مختلف زنده می‌ماند، اما روی دست تا نیم ساعت باقی می‌ماند بنابراین اگر این نیم ساعت را رعایت کنیم و از تماس دست با چشم و دهان، روبوسی و ... جلوگیری کنیم می‌توانیم مانع از ابتلا و انتقال شویم.
 
آنفولانزای نوع «بی» تا یک ماه دیگر در گلستان فعال است

رئیس مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه اساس درمان آنفلوآنزا به سه اصل برمی گردد، گفت: یکی بحث استراحت مطلق است، مصرف مسکن و تب بر و همچنین مصرف مکرر مایعات را توصیه می‌کنیم، در گروه‌های خطر باید مانند مادران باردار یا سالمندانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند برای هرگونه احساس نفس تنگی هیچگونه درنگی جایز نیست.

عارف نیا افزود: در موج اول آنفلوآنزا نفرستادن دانش آموزان به مدارس خیلی خوب جواب داد و مورد دوم مدیران مدارس سعی کردند در این زمینه جدی باشند و به محض دیدن علائم اجازه دادند دانش آموزان ۵ تا ۷ روز در مدرسه نباشند، اما یکی از موضوعاتی که خوب نتوانستیم جا بیندازیم همراه داشتن دستمال کاغذی است تا از پخش ویروس جلوگیری کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان از مردم خواست با رعایت بهداشت فردی و همراه داشتن دستمال کاغذی و استفاده از ماسک از انتقال این ویروس جلوگیری کنند.
 
انتهای پیام / ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.