دانستنی حقوقی؛

رمالی و فالگیری چه مجازاتی دارد؟

بر اساس قانون رمالی و فالگیری از مصادیق جرم محسوب می‌شود و برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده است.

رمالی و فالگیری چه مجازاتی دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رمالی، جادوگری و سرکتاب باز کردن جرم به حساب نمی‌آید، اما فعالیت افراد در این حیطه تحت عنوان اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری شناخته شده و با آن‌ها مقابله می‌شود.

در قانون گذشته اگر فردی رمالی، فالگیری، افسونگری، تعبیر خواب، جنگیری و امثال آن‌ها را به عنوان پیشه خود قرار می‌داد، به حبس از ۷ تا ۱۰ روز و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ ریال غرامت محکوم می‌شد.

اما در قانون جدید رمالی و جادوگری جرم به حساب نمی‌آیند، اما تحت عنوان اختلاس و کلاهبرداری شناخته می‌شوند و افرادی که این مشاغل را به عنوان شغل خود قرار دهند با استفاده از قوانین مربوط به کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع مجازات می‌شوند.

بر اساس مجازات مربوط به کلاهبرداری و ارتشاء، هر شخصی از طریق فعالیت‌های نامشروع مالی را به دست آورد، علاوه بر رد اصل مال به مجازات ۳ ماه تا ۲ سال حبس یا جریمه نقدی معادل ۲ برابر مال به دست آمده محکوم می‌شود.

همچنین اگر فردی از طریق حیله و تقلب مردم را به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد و از این طریق مال نامشروعی به دست آورد، کلاهبردار شناخته می‌شود و علاوه بر رد اصل مال، به حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که به دست آورده است، محکوم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار