رئیس سازمان دامپزشکی درگفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

محدودیتی در تامین واکسن تب برفکی نیست/موفقیت ۹۸ درصدی در کنترل بیماری آنفولانزا حاد پرندگان

رفیعی پور گفت: بنابر تلاش‌هایی که طی سال گذشته و امسال صورت گرفته محدودیتی برای تامین واکسن تب برفکی در کشور وجود ندارد.

مرغداریعلیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی اظهار کرد: با توجه به تلاش‌هایی که در سال گذشته و امسال صورت گرفته محدودیتی برای واکسن تب برفکی وجود ندارد.

او افزود: در حال حاضر واکسن تولید داخل جوابگوی نیاز دامداران است و به میزانی که واکسن ساز‌ها می‌توانند تحویل دهند از واکسن داخلی و مابقی نیاز از طریق واردات تامین می‌شود و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

رفیعی پور از طرح ملی رایگان واکسیناسیون تب برفکی در کشور خبر داد و گفت: در ماه‌های گذشته واکسیناسیون دام علیه تب برفکی به صورت رایگان و همچنین با پرداخت پول توسط دامداران صورت گرفت و محدودیت و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و طی دو ماه باقیمانده تا پایان سال واکسیناسیون ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با توجه به اقدامات مناسب در زمینه تامین به موقع واکسن توانستیم سال موفقی را در کنترل بیماری تب برفکی سپری کنیم و امیدواریم با همکاری دامداران و اتحادیه دامداران کشور بتوانیم این موفقیت را ادامه دهیم.

این مقام مسئول نیاز سالیانه کشور به واکسن تب برفکی را ۳۰ تا ۴۰ میلیون دوز اعلام کرد.

 

موفقیت بالای ۹۸ درصدی در کنترل بیماری آنفولانزا حاد پرندگان

 
او درباره آخرین وضعیت آنفولانزا حاد پرندگان در کشور گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که سیکل دوره پرورش مرغ تخم گذار ۷۵ تا ۸۰ هفته است که بدین ترتیب قبل از ۲۰ تا ۲۵ هفتگی باید واکسن مورد نیاز تامین و واکسیناسیون صورت گیرد.

رفیعی پور با اشاره به اینکه توزیع واکسن آنفولانزا فوق حاد پرندگان تحت نظارت دامپزشکی صورت می‌گیرد، بیان کرد: طی ماه‌های گذشته به میزانی که مرغداران نیاز داشتند واکسن در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در ماه‌های گذشته بیش از ۴۵ میلیون دوز واکسن در اختیار مرغداران قرار گرفت و همواره واکسیناسیون طی برنامه اعلام سازمان دامپزشکی به اتحادیه مرغ تخم گذار انجام شده و در حوزه آنفولانزا فوق حاد پرندگان همانند سال گذشته موفق بودیم.

این مقام مسئول در توصیه‌ای به مرغداران گفت: با توجه به شرایط دمایی، برف و سرما به مرغداران توصیه می‌شود که حتما طیور خود را در برابر بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان واکسینه کنند و از تردد‌های غیر ضرور در واحد‌های مرغداری اجتناب کنند چرا که در شرایط سرما عمر ماندگاری ویروس بیشتر است.

او در پایان تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی آب و هوا از مرغداران کشور انتظار می‌رود که دستور العمل‌های لازم را با جدیت اجرا کنند تا امسال بتوانیم در خصوص بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان به موفقیت بالای ۹۸ درصد دست یابیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار